Banan sönderkörd, Uppsägningstid??

MoonFlight

Trådstartare
Jag står uppstallad i ett stall där jag hyr alla boxarna.
På anläggningen finns en rundbana 850 m samt rakbana på 500 m.
Under vinter vad stall ägaren så snäll att han lät sin granne köra med timmerlastbil på banan för att hämta timmer vilket vi påpekade vad väldigt dumt då banan som inte är gjort för 40 ton kommer hålla för det.
Men eftersom han äger banan gör han ju givetvis som vi vill, innan detta trodde vi att vi hyrde hela stallet + banorna men så var tydligen inte fallet fick vi veta i detta läge. Helt ok dvs då ska ju ägaren se till att banan sköts och hålls i bra skick tycker jag.

Till att börja med skräpas det ner ganska ordentligt när timmerbilen hämtade och det tog ca 1 mån innan det städades bort (trots att det skulle gjorde när dom hämtat färdigt). Sedan så hade mina hästar (tack och lov) tappat skor och det gick inte att köra då delar var så fruktansvärt isiga. När det började bli varmare och isen släppt till största delen så gick vi ett varv för att kolla hur isigt det var och hur banan såg ut. På massor av ställen bubblade det och trampade man i bubblorna så skönk man ner bra djupt (testade till fotknölen sen var jag rädd att fastna). Där lastbilen stått är det absolut värst.
Hela marken är ojämn och bubblade och så mjukt att man knappt kunde gå där.

Detta påpekades nu ordentligt till ägaren och han svarade med att lastbilen minsann inte förstört något och att ALLA banor blev så här när tjälen släpper (dom jag pratat med har inte haft dessa problem i alla fall). Sedan sa han att det kommer ta 2-4 veckor innan det torkar upp ordentligt...
Ja men mina travhästar som ska starta i sommar då?? Vad ska jag göra med dom under den tiden har han tänkt? Jag kan omöjligt träna på den banan, jag tänker inte riskera att dom skadar sig. Har ingen möjlighet att åka iväg och träna heller då närmaste träningsplats ligger 3 mil bort enkel. Vi sa att han kommer få gräva upp och lägga nytt underlag för den kommer inte bli ok men enligt honom räcker det att den torkar upp... Undrar om han betalar veterinär räkningen man får för ev brutet ben eller andra skador som uppkommer pga detta...

Men nu till min fråga, tycker ni jag borde ha 1 mån uppsägning när han trots att vi påpekade att banan kommer bli förstörd och därmed sätter stopp för våra hästar att komma till start i sommar??

Jag har hittat ny stallplats till hästarna redan som står tomma och bara väntar på att vi ska flytta in.

Sv: Banan sönderkörd, Uppsägningstid??

Det är väl en kontraktsfråga.. Tror dock du ska lägga den här tråden på Hästverksam, tror du får mer givande svar där...

Jag har ingen aning om hur banor tål att det kör timmerbilar på dem när de är frusna. Men till viss del har han väll rätt ( beroende på hur bra banan är anlagd) så blir det lite så här när tjälen släpper och då får man vänta tills det torkat upp. Kolla på vissa banor som får ställa in för att det e tjällossning... men de har ju annat matreal att jobba med och banor som är lagda på ett annat sätt än träningsbanorna hemma.

Jag kan inte hjälpa dig riktigt, men kan tala om att våra vägar (som vi tränar på) blir även de håliga och sjunker ihop nu på våren. Och då är de gjorda för att tåla något tyngre trafik.

Vi har oxå långt att åka för att kunna träna, men det e ju det man får ta om man vill hålla på med den häsr sporten, om man inte kan stalla upp på en riktig anläggning.

kl
T om där jag står ( På Erik Berglöfs gård) Är det botten att köra, det är is, stenhårt grus, tjälskott mm mm mm just för dagen...ändå är det personal som håller igång allt varenda dag..så tyvärr är det nog bara att gilla läget i dagsläget och vänta till tjälen släppt och det torkar upp.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 752
Senast: Sleepwalker
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka