Bältesstolar

Sv: Bältesstolar

Jaha, ja stannar ni och fikar så åker ni ju inte så långt i sträck.

Jag har dock full förståelse för de som har stora barn. Det blir skillnad.Jag tänker inte ens avslöja hur länge våra barn kunnat sitta i sina babyskydd...

Min son är inte överdrivet stor direkt, men han fick kramp i benen och orkade inte åka så långt som vi gör lite nu och då. Då hade jag ändå stor Volvo och sätena flyttade ordentligt för stolens skull etc.

Vi kör ca 65 mil enkel väg till min familj ett antal gånger om året, och stannar max en gång längs vägen. Med sin bältesstol så åker han numera bekvämt hela vägen, så man slipper gnäll och klagomål i ett antal timmar..

Jag tror ni har en ovanligt tålig dotter. Vårt barn skulle aldrig klara av att sitta i skräddare i 3-4 timmar i sträck utan att kunna röra benen. Inte ens i sömnen.

Nu är ju inte jag ett barn...Men det är ju så skönt att sitta skräddare.
Jag sitter nog skräddare 90% av alla gånger jag sitter :o Och de 10% jag inte sitter skräddare är vid finmiddag, restaurang, toaletten eller när jag kör bil.
Senaste låna bilresan, Uppsala - Åre. Satt jag skräddare hela vägen, förutom ett middagsstopp.

Och det går faktiskt att som vuxen mellan 2 barnstolar i bak få till en hyffsad skräddarställning :o

Tycker de som påstår att barnen sitter med knäna i ansiktet ska kolla bilderna på fb. En gammal skolkompis till mig har bla lagt upp bilder och hennes barn är både långa och tunga för deras åldrar.

Jag för vår del kommer vi inte behöva vända för tidigt, men jag har ändå förståelse för att barn är olika på många sätt och vis. Jag är från norra norrland och 30 mil är en fis i rymden, vi har längre än så till vår somnarstuga och dit åker man mer än en gång per år till.

Ja vad gör man? Uppfyller barnet de krav som finns tycker jag inte att det är mycket att bråka om, om det är det som fungerar! Film har jag också hört är bra och det kommer vi ha nästa sommar ;)

Jag avskyr å andra sidan att sitta i skräddarställning och tycker inte att man kan begära av ett barn att hen ska kunna sitta så i flera timmar i sträck.

I detta avseende är jag glad att dotterns längdkurva är under medel, hon är en kortis och förhoppningsvis kommer hon att åka bakåt även efter att hon fyllt 4 år.

*kl*
Sonen är 4½ och åker framåtvänd med bältesstol. Har gjort så ett tag då han e väldigt stor för sin ålder. (Nu i jämnstorlek med 6-åringar)

Har en spinnoff fråga.
När kan man ta bort ryggen på bältesstolen så det bara e kudden kvar?
Har innan hört att bakåtvända stolar inte skyddar fullt ut om barnet e så långt att deras huvuden sticker upp över ryggstödet på stolen.
Gäller detta även för bältesstolen?
Hans axlar går nu i "hakarna" på ryggen på stolen. Så snart är det oundvikligt att plocka bort ryggen om han inte ska pressas ihop. Fast då skulle han ju bli mer "normallång" iof :p (Hoppas ni fattade ironin i senaste meningen ;) )

*kl*
Sonen är 4½ och åker framåtvänd med bältesstol. Har gjort så ett tag då han e väldigt stor för sin ålder. (Nu i jämnstorlek med 6-åringar)

Har en spinnoff fråga.
När kan man ta bort ryggen på bältesstolen så det bara e kudden kvar?
Har innan hört att bakåtvända stolar inte skyddar fullt ut om barnet e så långt att deras huvuden sticker upp över ryggstödet på stolen.
Gäller detta även för bältesstolen?
Hans axlar går nu i "hakarna" på ryggen på stolen. Så snart är det oundvikligt att plocka bort ryggen om han inte ska pressas ihop. Fast då skulle han ju bli mer "normallång" iof :p (Hoppas ni fattade ironin i senaste meningen ;) )

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte stolsryggen där mest för att se till att bältet hamnar i rätt position? Så om han blir så lång att bältet även utan rygg hamnar i rätt position så borde det ju vara riskfritt att ta bort ryggen på stolen?

Kan inte se så många andra säkerhetsmässiga fördelar med ryggen på stolarna... Mer att de är bekvämare ifall barnen somnar (vilket mina fortfarande gör när de åker bil)

Om någon vet hur det ligger till får ni jättegärna rätta mig, eftersom det här bara är vad jag tror :)

Tipsar om bakåtvänt=rättvänt!! på fb där finns bilder på olika stolar med olika stora barn. Utan att åka med knäna under hakan.

Från Ntf:s hemsida
"Den bakåtvända bilbarnstolen (stolen efter babyskyddet) är urvuxen när barnets huvud når över bilbarnstolens ryggstöd med en tredje del."
Jag behövde bara titta på de 10-15 första bilderna som folk lagt upp för att se att flera barn vuxit ur sina stolar enligt detta mått.
Så är det då inte bättre att vända barnet än att ha det sittande bakåtvänd bara för sakens skull i en stol som är för liten och därmed inte skyddar som den ska??

Bästa uppfinningen för rastlösa barn.

I bilen tittar hon faktiskt på film, hemma är det inte så intressant ( om hon inte är sjuk ).

Jo, det är väl så jag tänker oxå.
Fördelen med ryggen e ju då att den stöttar upp huvudet när han somnar. Men får väl köpa sån där nackkudde att lägga runt :D

Jag har inte sett en enda bild på ett barn som har en tredjedel av huvudet över stolskanten i fb-gruppen?

Viktor är 5 år och åker bakåt. Han är ca 112 cm lång, väger väl 20 kg och han har vid flera tillfällen denna sommar åkt bil över 7 timmar (med två korta stopp) utan att klaga eller ens fråga "Är vi framme snart?". Alla barn är förstås olika, men jag tror inte att han är helt unik och hans ben är förvisso böjda, men han behöver inte sitta skräddare.

Hugger sista knappen: L är ganska stor för sina snart 3 år (97 cm o 16 kg, fyller 3 i okt), så jag tror inte han kommer att sitta bakåtvänt mycket mer än till ca 4 år. Dessutom får han, om allt går vägen, ett syskon i januari, och vi tänker väl som så att syskonet får ta över hans bakåtvända stolar när det växer ut babyskyddet. Om L fortfarande sitter bra i stolarna eller om lillen växer ur babyskyddet tidigt (L bytte vi till vid 9 mån, o om det samma händer nu så kommer det att sammanfalla med Ls 4- årsdag) så gör vi nog så att vi sätter båda stolarna i en bil och använder den när vi ska någonstans med barnen helt enkelt. Självklart går säkerheten först, men det känns oxå onödigt att köpa 2 st bakåtvända stolar till som ändå kanske bara behövs i några månader.

Ni som har det, när har ni bytt till den?
Har barnen varit precis fyra år eller har ni bytt tidigare?

Vi bytte när sonen hade fyllt sex år. Han är nätt i kroppen.

Nu är han 6,5 år och 116 cm och sitter fortfarande bra i systerns bakåtvända stol när han lånar den ibland, men nu är öronen precis uppe vid kanten.

Jag är MANISK med säkerhet i bil (alla har vi våra nojjor ;-)) och vi bytte helt enkelt till en rymligare bil för att barnen ska kunna sitta bakåtåtvända så länge som möjligt.

Sonen som fyller 5 i december åker fortfarande bakåtvänt. Hans stol är inte urvuxen och han klagar inte på att det skulle vara obekvämt eller nåt så jag ser ingen anledning att vända honom. Får väl se hur det går framåt vintern när man måste böka in honom i vinterkläder och allt, då kanske det är dags att titta på nya alternativ. Men det är ofrånkomligen säkrare att åka bakåtvänt (gäller även när man är vuxen, även om små barn givetvis är mycket känsligare) så då vill man väl ha barnen bakåtvända så länge man bara kan, eller?

Sonen som fyller 5 i december åker fortfarande bakåtvänt. Hans stol är inte urvuxen och han klagar inte på att det skulle vara obekvämt eller nåt så jag ser ingen anledning att vända honom. Får väl se hur det går framåt vintern när man måste böka in honom i vinterkläder och allt, då kanske det är dags att titta på nya alternativ. Men det är ofrånkomligen säkrare att åka bakåtvänt (gäller även när man är vuxen, även om små barn givetvis är mycket känsligare) så då vill man väl ha barnen bakåtvända så länge man bara kan, eller?

Man rekommenderar ju dock att INTE ha bylsiga ytterkläder på sig i bilstolen, så om det funkar är det bättre att låta barnen åka utan overall eller jacka så sitter de både säkrare och bekvämare. Vi brukar göra så, barnen blir dessutom alldeles för varma i bilen annars. Många verkar tycka att det är så hemskt krångligt och ogenomförbart, men vi tycker att det är smidigt.

Långa resor åker våra barn också utan ytterkläder, men kortare resor när bilen är kall brukar ytterkläderna få vara på.

*KL*

Min son är också stor för sin ålder. Vi bytte till bältesstol strax innan han fyllde 4 år. Då vägde han 19 kg och var 110 cm lång.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 526
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar