Bältesstolar

Mirre

Trådstartare
Ni som har det, när har ni bytt till den?
Har barnen varit precis fyra år eller har ni bytt tidigare?

Senast ändrad:
Sv: Bältesstolar

Är lite nyfiken på varför man ska byta till bältesstol vid just 4 års ålder?

Ni som har det, när har ni bytt till den?
Har barnen varit precis fyra år eller har ni bytt tidigare?

Mina har båda vart strax över 3,5 år när de bytt till framåtvänt, då har de också vägt över 15 kilo (tror de vägde 16 resp 17 kilo)

Är lite nyfiken på varför man ska byta till bältesstol vid just 4 års ålder?

Rekommendationer från NTF, då de först då anses vara tillräckligt stabila i nacke för att klara en krock sittandes framåtvänt då. Mina fick dock byta lite tidigare då de har vart så långa/stora att de med nöd och näppe fick plats i sina bakåtvända stolar.

Min dotter född 07 har ca 10 cm kvar i sin bakåtvända stol innan den är urvuxen vilket innebär för mig att hon förhoppningsvis kommer sitta bakåtvänt i minst 1 år till. Skulle aldrig vända henne framåt bara för att hon fyllt 4 år.

Förut gick man väl på vikt, men idag så är rekommendationen att man låter dom sitta bakåt så länge som möjligt ( minst i 4 år ).

Jag tycker att du ska försöka hitta en stol som tillåter sonen att åka bakåt så länge det bara går ( om det är strl/längd som är problemet idag).

*kl*
Var och pratade med bilstolsaffären igår för att köpa stol till extrabilen, och då sa de att hon borde vändas nu för att knäna pekade upp så mycket, och då kunde de slå ihop huvud/knä och det var lika illa det? Stämmer det verkligen? Hon är ju bara 3,5 och väger 16 kilo. Det här var en specialbutik för säkerheten...

Känns verkligen som att det är taget ur luften, du kan väl kanske maila/ringa NTF och höra med dom?

Det är ju för att muskulaturen hos barn inte är stark nog för en slungande krock ( huvudet tungt och nacken skör ) som man inte bör vända för tidigt, att hon skulle slunga huvudet så pass ( när hon färdas bakåt ) att hon slår i sina knän låter osannolikt?

Min dotter född 07 har ca 10 cm kvar i sin bakåtvända stol innan den är urvuxen vilket innebär för mig att hon förhoppningsvis kommer sitta bakåtvänt i minst 1 år till. Skulle aldrig vända henne framåt bara för att hon fyllt 4 år.

Beslutet kommer väl när det är så trångt i bilen att man inte får plats mer. Det blir lite bökigare ju fler barn man har. Har barnet rätt ålder och vikt och det anses säkert att vända dem förstår jag att man vänder istället för att köpa en ny bil. Någon gång måste de ju vända.

Vi har små barn så de kan sita bakåt mycket längre än de som är stora för sin ålder.

Tipsar om bakåtvänt=rättvänt!! på fb där finns bilder på olika stolar med olika stora barn. Utan att åka med knäna under hakan.

Men hur ska knäna komma upp så långt? Och huvudet så långt ner. Se sitter ju fast vid benen och sen uppe vid axlarna. Vid en krock så trycks ju allt mot ryggen på stolen. Och när kraften blir åt andra hållet så trycks ju benen neråt.

Enda jag kan se att knäna nockar huvudet. Är om man accelererar SKITFORT. Tänkt superduper spänd gummisnodd i ett skärp och så slungas iväg bakåt.

Beslutet kommer väl när det är så trångt i bilen att man inte får plats mer. Det blir lite bökigare ju fler barn man har. Har barnet rätt ålder och vikt och det anses säkert att vända dem förstår jag att man vänder istället för att köpa en ny bil. Någon gång måste de ju vända.

Vi har små barn så de kan sita bakåt mycket längre än de som är stora för sin ålder.

Trångt i bilen har inte ens vi som har 3 bakåtvända stolar i våran bil så jag kommer ha mina barn bakåtvända tills de vuxit ur sina stolar. Dottern född 07 är 103 cm lång och 16 kg tung och hon tycker inte det blir trångt att sitta i bilen i sin stol, sitter oftast i skräddarställning med benen.

Senast ändrad av en moderator:

Nu i sommar har vi åkt på två längre resor på vardera 30 mil enkel rese och inte ett klagomål från barnen. Till vardags åker vi bil kortare sträckor, men även längre då farmor/farfar bor 10 mil bort och mormor 3 mil bort. Så vi åker bil ganska ofta.

Tipsar om bakåtvänt=rättvänt!! på fb där finns bilder på olika stolar med olika stora barn. Utan att åka med knäna under hakan.

Men hur ska knäna komma upp så långt? Och huvudet så långt ner. Se sitter ju fast vid benen och sen uppe vid axlarna. Vid en krock så trycks ju allt mot ryggen på stolen. Och när kraften blir åt andra hållet så trycks ju benen neråt.

Enda jag kan se att knäna nockar huvudet. Är om man accelererar SKITFORT. Tänkt superduper spänd gummisnodd i ett skärp och så slungas iväg bakåt.

Jag är helt inne på det här också, blev jätteförvånad när de sa det på en SÄKERHETSBUTIK. Förvirrade mig rejält... de skall ju vara duktiga där!

Trångt i bilen har inte ens vi som har 3 bakåtvända stolar i våran bil så jag kommer ha mina barn bakåtvända tills de vuxit ur sina stolar. Dottern född 07 är 103 cm lång och 16 kg tung och hon tycker inte det blir trångt att sitta i bilen i sin stol, sitter oftast i skräddarställning med benen.

Vi har en kombi som räknas som stor i den klassen, vad den nu heter. Vi har nu 2 st bältesstolar i baksätet, och det kommer förmodligen inte att gå att få in babyskydd sen också när bebisen kommer. Det spelar ingen roll vilka stolar man har känns det som, bälteshållarna hamnar under stolarna hur man än gör och man kommer inte åt något alls därinne.
En tredje bältesstol i mitten hade inte gått i alla fall, det går inte att sitta en vuxen där utan att bli klämd av stolarna.

Jag byter till bältesstol när den bakåtvända stolen är urvuxen. Känns fruktansvärt dumt att försämra säkerheten för barnet bara för att det fyller fyra år.. Min äldsta fyller 6 år om ca tre veckor, han sitter fortfarande bakåt i sin britax two-way. Visst sitter han med böjda ben, men det gör även jag i bilen. Har tre bakåtvända stolar, visst tar det lite längre tid att få in alla i bilen, men hellre det än att riskera deras liv.
Förresten, gruppen på fb någon tipsade om, det är min grupp! :D Gå med där vettja!

Jag tror ni har en ovanligt tålig dotter. Vårt barn skulle aldrig klara av att sitta i skräddare i 3-4 timmar i sträck utan att kunna röra benen. Inte ens i sömnen.

Jag tror ni har en ovanligt tålig dotter. Vårt barn skulle aldrig klara av att sitta i skräddare i 3-4 timmar i sträck utan att kunna röra benen. Inte ens i sömnen.

Tror inte hon är tåligare än något annat barn, åker vi långt så stannar vi och fikar efter vägen = sträcker på benen. Annars varierar hon mellan att ha benen i skräddarställning, rakt fram uppemot sätet eller bara knäna vinklade utåt. Funkar alldeles utmärkt för oss (henne).

Är ju säkrast för dem att åka bakåtvänt!!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 526
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar