Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som har det, när har ni bytt till den?
Har barnen varit precis fyra år eller har ni bytt tidigare?
Är lite nyfiken på varför man ska byta till bältesstol vid just 4 års ålder?
Min dotter född 07 har ca 10 cm kvar i sin bakåtvända stol innan den är urvuxen vilket innebär för mig att hon förhoppningsvis kommer sitta bakåtvänt i minst 1 år till. Skulle aldrig vända henne framåt bara för att hon fyllt 4 år.
Beslutet kommer väl när det är så trångt i bilen att man inte får plats mer. Det blir lite bökigare ju fler barn man har. Har barnet rätt ålder och vikt och det anses säkert att vända dem förstår jag att man vänder istället för att köpa en ny bil. Någon gång måste de ju vända.
Vi har små barn så de kan sita bakåt mycket längre än de som är stora för sin ålder.
Tipsar om bakåtvänt=rättvänt!! på fb där finns bilder på olika stolar med olika stora barn. Utan att åka med knäna under hakan.
Men hur ska knäna komma upp så långt? Och huvudet så långt ner. Se sitter ju fast vid benen och sen uppe vid axlarna. Vid en krock så trycks ju allt mot ryggen på stolen. Och när kraften blir åt andra hållet så trycks ju benen neråt.
Enda jag kan se att knäna nockar huvudet. Är om man accelererar SKITFORT. Tänkt superduper spänd gummisnodd i ett skärp och så slungas iväg bakåt.
Trångt i bilen har inte ens vi som har 3 bakåtvända stolar i våran bil så jag kommer ha mina barn bakåtvända tills de vuxit ur sina stolar. Dottern född 07 är 103 cm lång och 16 kg tung och hon tycker inte det blir trångt att sitta i bilen i sin stol, sitter oftast i skräddarställning med benen.
Jag tror ni har en ovanligt tålig dotter. Vårt barn skulle aldrig klara av att sitta i skräddare i 3-4 timmar i sträck utan att kunna röra benen. Inte ens i sömnen.