Sv: Bälteslås!
*kl*
Oj, den här tråden drog iväg!
Som sagt, mitt tredje barn tog ner mig på jorden när det kom till den egna förträffligheten som förälder!
Den här clownen är redan från födseln helt olik de andra..
Han är på intet sätt ett problembarn men visst har jag smygit runt bland bokstavskombinationerna för det måste ju finnas ett svar på varför jag, den eminentaste av alla mödrar, inte riktigt har samma "kontroll" på honom.
Helt i onödan enligt läkare mfl.
Lillbusis är helt enkelt ett viljestarkt barn som jag hela tiden får finna lösningar för. Det som fungerar i en situation fungerar inte i en annan.
Jag har suttit på åskådarbänken -läs pedistalen- både i det verkliga livet och här på Buke och haft starka åsikter där jag har uttyckt min uppfattatning om hur andra har (miss-)lyckats i sin barnuppfostran.
Det är många
"Det där skulle inte jag tolerarat då hade ungen minsann fått..bla. bla." "Du måste vara mer konsekvent minsann" osv osv.
Det
du har haft problem med skulle
jag minsann ha löst på en kvart!
Många
"minsann" har det blivit från min sida!
En hybris jag i o m yngsta sonens ankomst bittert har fått svälja.
MEN det har gett mig en större ödmjukhet inför andra föräldrar!
Lillbusis är sin pappa upp i dagen enligt farmor.
Barnens pappa är yngst av 5 syskon och farmor fick kala fläckar när hon skalperade sig själv i förtvivlan och frustration över den yngsta sonens hyss och bus.
Min tröst är att barnens pappa lugnade ner sig i 7-års åldern.
Åter till bältesproblemet.
Det är löst nu. Åtminstonde för tillfället.
Jag var tvungen att ta fram den superpedagogiska storsläggan igår.
När han skulle köra sin bältesshow stannade jag bilen, vände mig om och sa:
-Nu får du välja Mio.
Knäpper du upp bältet så får vi använda den här. Men om du sitter kvar i stolen och inte knäpper upp bältet så lägger jag ner den i väskan.
-Vad väljer du?
Clownen satt snällt stilla i bilbarnstolen hela vägen. Inte en enda gång försökte han spänna loss sig och flera gånger utbrast han:
-Mio sitter jättesnällt i bältet mamma..Mio ska inte knäppa upp bältet. Jag gillar inte den där mamma..
Vad det var för en sak jag hotade med?
En sådan här;
Efter en förstoppning har lillbusis utvecklat en fobi för bommullstops!
Nöden har ingen lag!
Nu gäller det bara att inte moster, som bla är chef för BUP, får reda på systerdotterns pedagogiska metoder!