Balsnören istället för nät i hösilagebal...

A

Ardnas

Ja, är det någon som har erfarenhet av det? Alltså istället för nät som håller ihop balen ha balsnören lindat MÅNGA varv runt balen, under plasten alltså?? Har aldrig sett/hört talas om det tidigare, men har köpt hösilage av en ny bonde nu på vårkanten och han har så... Bra/dåligt? Påverkar det själva kvaliten på nåt vis?

Sv: Balsnören istället för nät i hösilagebal...

Hur i jisse namn har han fått dit dom? Är det ett enda långt snöre som är snurrat många varv, eller ett per varv?

Våra balar är bundna med snören (blå snören, mycket kraftigare än runt vanliga höbalar) under plasten, ca 4-5 varv tror jag.

Har dock inte tänkt på om det är ett enda långt snöre eller om varje varv är knutet för sig.

Kanske ska tllägga att vi har fyrkantsbalar.

Jag har haft både snöre och nät beroende på vem som pressat balarna. Har inte märkt någon skillnad på de olika balarna. Dock kan snöret vara enklare att ta av än nätet. Så om jag hade kunnat välja hade nog blivit snöre.

förra våren hade vi fyrkantsbalar, och dessa vart omgärdade av 4 kraftiga blåa snören a la balsnören, kanske dock lite kraftigare. På rundbal har jag dock aldrig sett det.

Jag tycker snörena är skitjobbiga. Vi har haft med smala ljusa som lindats 170 varv (eller nått) runt balen. Man dansar runt o runt tills man är snurrig. Då klipper man av dem i stället och får 57 småbitar av snöre som helst vill följa med ensilaget in till hästarna.
I år är det nät och då räcker det att gå tre varv sen är det borta.
// Linda

Jag har köpt stora balar med snören både halm och hö.
för mig kvittar det nästan, snöre eller nät beror ju på vilken press som har använts och jag har änså länge inte hittat skillnader i kvalitet eller så pga nät eller snöre.
Tror att det är billigare för dom som pressar med snöre men vet ej.

Nätlindning är den snabbaste metoden att säkra rundbalar, den är dock dyrare än snörlindning.Med snörlindning bibehålls balens diameter vanligen bättre än vid nätlindning, vilket ger en
densitet som kan vara upp till 10 % högre. (Lingvall, P. 1995). Idag används i huvudsak nätlindning

Tack för alla svar! :bow: Ja, då känner jag mig lugnare, tycker själv att snörena har varit lite jobbigare att ta bort än nätet, men är det bara det som är skillnaden så kan jag stå ut! :p Var bara lite orolig över det där med kvaliten, men då är det lugnt..
Dom är nog lite kraftigare än vanliga balsnören, och det är ett eller två snören på vissa (skarv skulle jag tro) som är lindat varv på varv på varv. Blir alltså ganska långa...

Kvalitetsmässigt är nog enda nackdelen med snören i stället för nät att det finns en något större risk för att strån sticker ut och kan lägga sig mellan plastlagren. Ett nät, framförallt de som går över kanten på balen, håller in alla grässtrån bättre så att det blir en jämnare yta. Garn, eller snören, var den metod man använde först och nätet har tillkommit senare. Detta gäller alltså rundbalar. Vad jag vet används inte nät till fyrkantsbalar.

David

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 873
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 780
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 434
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur