Shaklima

Trådstartare
Min häst har fått ett balltramp, och eftersom att jag är relativt nybliven hästägare (endast 7 veckor) så har jag inte riiiktigt koll.
Som tur var fick jag hjälp av några vänliga själar i stallet (:love: ).

Nu till frågorna;
det är inget djupt sår, han var varm i benet, men jag har inte ridit, så jag har inte kollat om han är halt. det var en liten flik som var upptrampad, men inget blod eller så.
Det är tvättat, lindat med jodopaxbomull under flex lidan.

- om han är halt i morgon, tvättar jag bara rent såret och låter honom stå?
- Om han inte visar något tecken på hälta, rider jag som vanligt då?
- skulle ha varit med på hoppträning på söndag, ska jag strunata i det, även om han inte visar någon hälta?
- hur länge ska jag hålla såret lindat, eller ska jag inte linda alls?
- ska jag låta honom stå inne eller ska jag släppa ut honom i hagen ?(boots ska inskaffas nästa helg)

Jag blir lätt hypokondrisk, men jag hoppas att ni står ut :rofl:

Sv: Balltramp

Om såret ser rent och torrt ut i morgon så låt det bara vara. Om du vill skydda det mot smuts kan du smörja på typ idominsalva eller något som skydd.
Är hästen lite varm o svullen i benet är det bara bra med lite motion för att få bort svullnaden.
Är det ingen rejält tramp och hästen inte visar hälta så kan du rida som vanligt.
Blir det infekterat och benet blir jättesvullet så kan det hända att det blivit lymfangit och då bör man lägga omslag med jodopax igen, och kan vara tvungen att kontakta veterinär, men det tror jag inte du behöver oroa dig för.

Sv: Balltramp

tack vad snällt !
jag har faktist lugnat ner mig lite nu :p
det var inte särskilt stort eller så, men jag har ju bara haft honom i knappt två månader, så då blir man lite nervös ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar