Balltramp?

M

maverick

Behöver hjälp från Er som vet nt om balltramp. Nyskodda hästen släpptes ut i hagen direkt efter skoningen. På em när vi tog in henne hade hon balltramp. Ena sidan sår andra sidan mer som "skavsår" som spruckit. Hur skötas på bästa sätt? Vi tvättade rent la på salvkompress och sedan "klisterlinda". Skall vi göra ngt annat?
Och, är detta också en vanlig fullblodsåkomma? Har fått lära oss mkt om skrapsår, revor mm sedan hon kom in i familjen :crazy:) Tack för hjälpen!/Maverick

min pålle har oxå balltramp nu, vilket han är expert på att få av sig bandage runt... Jag spolar rent det med vatten 2 ggr om dan (alltså varje gång jag är där) om det är smutsigt. Tvättar sedan noga med jodopax och lägger galoppbandage med en bomullstuss med jodopax närmast såret. Det är så jag har blivit lärd att göra inom min "travkarriär" och det har alltid funkat bra. Om han inte hade dragit av det hela tiden hade jag bytt omslag en gång varje dag.
en följdfråga (hoppas det är ok): Kan man ta en pencillinspruta (alltså salva) i ett balltramp? Fick pencillinsalva för hans andra skador, vilka har läkt av ganska fint nu. Men balltrampet är ett ganska rejält jack som ju dessutom blir smutsigt ganska ofta då han tycker om att ta av sig bandaget... :crazy: Det borde väl gå bra att lägga pencillinsalva i det en dag?

jag la på peniccillinsalva på småsår som var svåra att få att läka på ett suteri jag jobbat på. läker snabbare och infektionsrrisken blir mindre.
vi tog på ca 3-4 dagar i rad. sen var det oftast fin skorpapå.
/jenny

Okomplicerade skador i ballarna läker relativt snabbt och bra vid adekvat behandling...typ bara rengöra med något desinfektionsmedel samt ev ett galoppbandage. För det du beskrev så verkar trampet vara relativt ytligt. Vadå fullblodsåkomma ? Alla hästar kan råka ut för balltramp, vanligast brukar vara vintertid då man sätter på brodd. Vid återkommande tramp i ballarna får man beakta beslagena och försöka rida/köra hästen i balans.

Min förra häst, en varmblodsvalack, var extrem på att trampa sönder sina ballar. Det tog ca 1 år att muskla om honom så att han började bära sig bättre och då försvann också problemet med balltramp helt. Inte ens djupsnö blev ett problem längre. ;)

En av mina hästar balltrampade sig för ett tag sedan på tävling ganska ordentligt men "fliken" satt kvar, gick bort till veterinären då jag tidigare varit med om att de hellst vill klippa bort fliken för att undvika att det blir instängd inflammation. Men nu hade de något nytt "lim". Hon klippte bort pälsen runt skadan, tvättade av det och sedan limmade hon igen det. Var ganska skeptisk då man ju vet av erfarenhet just detta med att stänga in bakterier. Nästa grej var att det INTE skulle tvättas utan bara låta det vara om inte limmet släppte eller det började vätska sig. Inget bandage eller dylikt. Jaja tänkte jag kan detta verkligen funka..... Och snacka om att det gjorde det, höll sig slutet inget klydd alls med det läkte kanon helt av sig själv. Helt klart att rekommendera.

Sv: Re: Balltramp?

Jo självklart förstår jag att alla hästar kan få balltramp. Att jag skrev så beror på att hästarna innan denna "dam" i stort sett aldrig hade ett enda sår medan hon på denna korta tid, rivit sig, kliat sönder sig, fläckt av flera skor osv osv. Funderade alltså på om myten om fullbloden som mer skadebenägna var sann.
Tack för all svar! Maverick

Liknande trådar

Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·
Hästvård Nu har min 12- åriga valack skadat sig, igen! Han har lyckats med att få ett rejält, vad hovslagare kommit fram till, är ett balltramp...
Svar
9
· Visningar
2 929
Senast: CK
·
  • Låst
Hästvård Här har man sedan sex veckor sedan bokat tid för skoning, både dag och klockslag!! Man kommer på exakt utsatt tid( kl 10.00) och t.o.m...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
27 688
Senast: rubytoo
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?