Balltramp????

ankic

Trådstartare
Märkte idag att ponnyn hade sår ( ett på hoven och ett alldeles där hoven ska börja) Det är på utsidan av vänster bakben ,tycker inte att han borde kunnat göra det själv då det sitter där.
Räcker det att spola av det med vatten eller ska jag anvånda jodopax , salva eller något annat?
Han ömmar lite på såret som sitter ovanför hoven.

Tvätta med tvål och vatten om det är helt nytt. Har det blivit geggigt och infekterat kan du tvätta med alsolsprit eller jodopax. Det viktigaste är ju att få det rent så att inga bakterier kommer dit och förstör! :)

Vatten, sen desinfektionsmedel, klorhexidin eller pyrisept. Låt torka och¨smör på bacimycinsalva. Använd boots om han ofta tråckar sig!!

När någon av våra hästar har fått balltramp, så har vi tvättat med jodopax, eller rättar sakt, hält över jodopax.
Det har vi gjort innan hästen har gått ut i hagen och när den har kommit in.
Såren har alltid läkt fint.

Trampar hästen sig ofta så skaffa boots som den kan ha på sig!

Det är först gången det har hänt , men eftersom såret ligger på utsidan av bakbenet( han kan inte ha trampat sig själv på det stället ) så misstänker vi att det kan vara hagkompisen som är boven .

En häst kan lyckas med allt, tro mig!
Här hemma slutar jag aldrig att bli förvånnad :crazy:

Det är ju skönt att det inte har hänt fler gånger, för det är faktiskt lite jobbigt att hålla på med boots och liknande, för att en häst inte kan hålla ordning på sina ben.

Var bara noga att det läker bra och inte ser ut att bli infekterat.

efter du har tvättat det kan det vara bra att sätta på ett galoppbandage så att det inte blir smutsigt.

kram

, men eftersom såret ligger på utsidan av bakbenet( han kan inte ha trampat sig själv på det stället )

Åjo, nog kan det de =) Med samma sidas framhov ;) Jag har en litten sprattelgubbe som när han var ung hade noll koll på sina ben och broddsäsongen var milt sagt..spännande. Om du bara ande vilka underliga ställen de kan göra hål i sina egna ben med sina egna broddar på =) Det räcker med att de sprattlar och busar i hagen och slår i en bakhov i en upplyft framhovs broddar för man ska få rätt faschinerande broddtramp, Om de dessutom sprattlar så att de är påväg med bakbenen INNANför frambenets spår kan man få PRECIS de sår du beskriver. Kom igen när han lyckas slå hål på utsidan av sin egen has med sina egna broddar ;)

Jag spolar ur broddsår/balltramp med NaCL (sårtvätt, koksaltlösning, kalal det vad man vill) och låter det vara. Visar det tecken på att bli infekterat (de vill ofta det) så spolar jag ur det med Väteperoxid (3%-ig lösning, finns på apoteket och är billigt.). Det bubblar ur ev skit och för ner syre så bakterierna får det otrevligare att föröka sig. Har inte detta torkat upp det hela på 1-2 dagar så blir det galoppbandage med alsolspritsomslag. Har alltid fungerat hitills.

Valacken har ett fult, glipande balltramp just nu, det är oinfekterat numera men det läker i sniiigelfart..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 680
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar