Ball tramp

My Horse and I

Trådstartare
Min häst lyckades trampa sig på ballen rejält i går men är inte halt,tack och lov...
Jag har tvättat rent och sprutat på blåspray,räcker det???

Sv: Ball tramp

Jag vet inte hur det ser ut där du bor men här är det iaf -10 grader och en halvmeter snö. Så hagarna borde ju vara ganska rena och fina. Vad har du för strö?

Det jag skulle tänka på är att spraya blåspray varje dag under en period, samt se till att balltrampet hålls mjukt så att skaren inte skadar det.

Det du skulle kunna gjort när såret var alldeles färskt var att lägga ett förband med en kompress som jag glömt namnet på just nu. Animalintex tror jag att det heter. Det drar ut bakterier och bildar typ en slemmig hinna över som skyddar såret. Så gjorde jag iaf när min pålle trampade sig själv för 1 månad sedan.

Vill bara tillägga att jag är absolut ingen expert men med sunt förnuft kommer man långt, oftast ;)

Varför blåspray? Det är något jag använder i sommartid med mycket insekter. Annars tycker jag det bara är ett onödigt kladdande. Tvätta med tvål och vatten och låt det vara så länge det ser bra ut.

Lite beroende på hur såret ser ut så kan det behövas hållas ihop med bandage för att läka snyggt och snabbt. Plus att det också kan vara bra med något som skyddar såret när hästen är ute som t ex boots. Så att den inte slår upp det igen.

okej, tack för svar ! Det är mer som ett snitt ,ingen flik så jag behöver nog bara hålla det rent ..Han är ej varm lr svullen,tack och lov för kylan....

Tvätta rent och sätt på ett gallopbandage. Hade jag gjort iaf! :)

Jag tvättade rent, hade på lite pencillinsalva och sen fick det va´. Trot att det var kallt och snö tog det lång tid (ngr veckor) tillls det var torrt och skapligt läkt. Det blötter liksom upp varje dag ute i snön.

usch blåspray :crazy:

jag skulle tvättat rent med klorhexidin, lagt på sårsalva och vetwrap i ett par dagar. visserligen är det snö men det är till stor del skara i flera lager och det kan nog svida/skava ordentligt när hästen går omkring i snön. och i boxen är ju risken för infektion jättestor. och linda resten av benet också, om du håller det varmt så läker såret snabbare eftersom det blir bättre cirkulation.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Zetly
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 082
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka