Balkongtråden 2011

Houdinie

Trådstartare
Vad ska ni ha i era balkonglådor i år?
Vilka färger tänker ni satsa på?

Kan vi inte ta och inspirera varandra litegrann? :idea:

Här är mina tidigare lådor:

2010
001.jpg

2009
002-2.jpg

Sv: Baqlkongtråden 2011

fina lådor! jag gillar ton-i-ton!
jag har nu inte balkong men mina krukor går alltid i ljustrosa-till mörk cerice/mörk lila..fast jag har bestämt mej att iår ska det bli orange.. :D

Fina lådor.

Nybliven lägenhetsägare (bott i hus) så jag tar gärna emot tips. Min balkong är drygt 3 gånger 2,5 m så jag har plats för lite odlingar. Tänkte ha en bytta med kryddväxter som dill, basilika och en jordgubbs eller smultronplanta. Men det är mysigt med något mer dekorationsaktigt också. Balkongen har sol på morgonen och vid 1 försvinner sista solstrimman från yttersta hörnet.

Tipsa gärna om växter som passar. :) Större delen är under tak och ej utsatt för blåst.

Fin den från 2009 var, riktigt somrig! Kanske var för att jag inte gillar pelagoner som jag fastnade för den. Men annars är rosa shysst tycker jag!

Jag har en pyttebalkong och tänkte nog bara satsa på att försöka odla gladiolusar i en skitsnygg kruka, och dom ska bli rosavita. Ev. blir det nog en liten blomma på bordet om jag får plats med ett sånt.

jag har precis sått krasse, luktärtor, rädisor, solrosor, ruccola i småkrukor inomhus, och så har jag planterat ett gäng vitlöksklyftor som hade grott i skafferiet.
Jag bor i ett litet litet hus med en liten veranda på framsidan (mindre än en vanlig balkong) men min plan är att ha krukor med krasse och luktärt på trappen och odla grönsaker i balkonglådorna.

I år ska jag börja med att kolla vilka perenner som överlevt vintern på min balkong! Verkar som att en hel del överlevt, åtminstone en klematis och kanske smultronen, får se om kryddorna överlevt, de var ganska ansatta av ohyra förra sommaren tyvärr. Vildvinet överlevde åtminstone förra vintern och går nu alltså in på tredje säsongen. Jag är lite smått orolig för att det ska ta över både min och grannarnas balkonger totalt, men vackert är det!

Lite bilder från förra året. Såhär såg balkongen ut i maj. Trädet överlevde vintern och blommade fint men dog tyvärr sedan eftersom jag tyvärr skadade rötterna när jag planterade annat i krukan.

IMG_7996.jpg

Vildvin, astilbe, murgröna, snöflinga, vit och rosa rosenskära och en lilarosa som jag inte minns namnet på.

IMG_7984.jpg

Vita millionbells, snötörel, snöflinga och plättar i luften.

IMG_7992.jpg

Pelargoner och njurvinda, helt underbara söta hängväxter, trivdes superbra!!

IMG_7989.jpg

Såhär mycket hade vildvinet vuxit i juli.

IMG_0574.jpg

Och såhär i september. Det sitter en klematis (Valge Daam) längst till höger men den trivdes inte så bra där, hoppas den har överlevt och tar sig i år. Den blommade litegrann i alla fall, väldigt sent och det är härligt!

IMG_1083.jpg

Oj det blev långt, får bli två inlägg...

Oj, jättefint! :love:
Ett träd skulle jag också vilja ha.
Min balkong är 4 x 2 m.

På andra sidan har jag ytterligare en stor Lindesbergskruka där bland annat denna vackra klematis växer, Alba Luxurians. Har också planerat ett litet skott från vildvinet där som vi får se om det överlevt.

IMG_0541.jpg

IMG_0539.jpg

Och sommarljus, blommade från maj till november. Fantastisk!!

IMG_0509.jpg

En bild från i november, kolla snöflingan och njurvindan vad de trivdes i balkonglådan! Katten heter Tussilago och har uppenbarligen förstått att hon är en blomma, får skylla mig själv när jag döpte henne till det. :D

IMG_1973.jpg

Så utifrån förra årets lyckträffar kommer jag i år köpa åtminstone dessa sommarblommor:
* Massor av snöflinga
* Sommarljus
* Njurvinda
* Vita pelargoner (tål sol och får inte så lätt ohyra)
* Säkert någon murgröna
* Kanske snötörel om jag hittar rätt ställe att ha dem på.

Sedan får vi se om jag väljer några färgade blommor också (märks att jag gillar vitt va? ), de får nog bli spontanshoppade.

Krukan där jag hade trädet är just nu tom, ingenting trivs i den för den är i skugga nästan hela dagen. Kanske ska köpa ett nytt träd men jag vill gärna ha något i botten också och gärna perenner som trivs i skugga så jag inte behöver plantera om och störa trädets rötter året därpå isåfall... Några tips på vad som skulle kunna funka där? Finns många fina gräs men jag undviker helst det eftersom mina katter äter på det och spyr (ohälsosamt mycket).

/Erica

Likadant nät som jag, ser jag. :)
Jag ska absolut ha sommarljus, den var ju kalasfin.

Oj, jättefint! :love:
Ett träd skulle jag också vilja ha.
Min balkong är 4 x 2 m.

Tack!! :) Ja trädet var jättefint tills jag dödade det. Din balkong är större än min!

Såhär såg balkongen ut hösten 2009, ursäkta dålig bild. Men det är kul att se skillnaden på vildvinet också...

98.jpg

/Erica

Likadant nät som jag, ser jag. :)
Jag ska absolut ha sommarljus, den var ju kalasfin.

Ja det är toppen nätet. :) Sommarljus är underbar! Den blir dock väldigt hög (1 m) och inte så tät så den är mer av en höjdblomma för att komplettera andra. Ska nog plantera en sådan i lådan vid vildvinet!

/Erica

*kl*
Finns det några tåliga fina blommor som jag plantera nu. Har västerbalkong om det spelar nån roll.

Ja,det är sant. Men det känns som att det är det enda vi brukar ha, vore kul med nåt annat.

Ja,det är sant. Men det känns som att det är det enda vi brukar ha, vore kul med nåt annat.

Blanda penséerna med bellis, förgätmigej, påskliljor, krokusar, pärlhyacinter, ranunkel, saxifraga exempelvis. Om det skulle bli många minusgrader plötsligt och länge så kan du ha en fiberduk att täcka med nattetid.

Tack för tispet! vi ska och botanisera bland växterna idag så får vi se vad det kan bli.

Sv: Balkongtråden 2011

Jag kommer köra på mina favoriter, pelargoner, både ute och inne!!

Just nu har jag lila penseer i olika nyanser och mina kaprifoler börjar komma igång. Senare blir det väl en del kryddor också och nån paprika brukar jag ha:)

Kan i alla fall konstatera att mitt vildvin överlevt och det börjar komma en massa knoppar. Med andra ord riskerar min balkong att bli totalt övervuxen av vildvin, undrar hur man ska tukta det på bästa sätt...

På andra sidan balkongen så har mina smultronplantor och en astilbe överlevt och växer och frodas. Spännande med perenner på balkongen! :laugh: Håller tummarna för att åtminstone någon av mina klematissorter överlevt. Klippte ner dem nu och den ena verkade leva fortfarande i alla fall, får vänta någon vecka och se om den har lust att bilda knoppar. :)

/Erica

Jag har vårstädat balkongen och burit upp balkongmöblerna från källarförrådet idag, det blev genast mer trivsamt!

Jag funderar på ett lite komplext tema på balkongen i år. Nämligen ELEMENTEN.

De hängande växterna representerar LUFT och ska vara skira blommor i ljusa blå toner och vitt.
Bjlomlådorna ska vara ELD med blommor i kraftiga röda, orange och gula färger.
Urnorna ska vara VATTEN med blå och lila blommor.
De låga krukorna får representera JORD med gröna växter, prydnadsgräs, kattgräs och örter.

Vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka