Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hängpetunior till ampeln? Jag tycker att det är vackert när de väller ut över kanterna.Kanske skulle svara själv också
Vi ska ändra om en del i år. Har köpt nytt, mindre bord, nya kopparfärgade blomlådor i zink, ny hängare för ampeln och ny ampelkruka i koppar, ny matta och ett parasoll
Har eftermiddagssol som gör att det blir svinvarmt där ute, ett parasoll kommer bli underbart, speciellt för katterna
Blir pelargoner i lådorna, de gillar värmen och så syns de fina lådorna.
Om någon har ett bra förslag på fin växt till ampeln så tar jag gärna emot
Har en gammal tråkig trätrall som ska bytas mot Ikeas mällsten i svartvit keramik
Just nu känns det långt till balkongsäsongen men rätt vad är så vänder det
Visa bifogad fil 115473
Kanske höra om du känner någon som gör bokashi och i så fall göra jordfabriker i krukorna?Funderar, förföra sommaren blev jag lite galen och odlade tomater så jag inte kom ut (bokstavligen) på balkongen eftersom det var en tomatdjungel där. Tyvärr inte så många tomater men desto mer buskage. Plus att det enda jag gjorde var att vattna.
I år tänkte jag bara plantera lite blommor/örtväxter. Jag har två relativt stora och ffa djupa balkonglådor som rymmer 18L jord.
Visa bifogad fil 115479
Måste jag tömma lådorna på jord (lät den vara kvar när hösten kom och den har varit kvar tills nu) och hälla i ny jord? Finns det något sätt för mig att låta den gamla vara kvar och kanske hälla på lite extra näring eller liknande.
Hängpetunior till ampeln? Jag tycker att det är vackert när de väller ut över kanterna.
En ampeljordgubbe? Kräver nog sitt vatten men med mycket sol och värme borde de bara bli sötare och godare. En remonterande med rosa blommor så blir det vackert också.Jag har testat och de är verkligen fina men den tyckte att det blev lite väl varmt där ute
Pelargon har fungerat men jag skulle vilja ha något annat
En ampeljordgubbe? Kräver nog sitt vatten men med mycket sol och värme borde de bara bli sötare och godare. En remonterande med rosa blommor så blir det vackert också.
Inatt drömde jag om ditt balkongdilemma. Det ser onekligen lite småsvårt ut designmässigt.Visa bifogad fil 115461Jag har haft fem somrar med min balkong men inte lyckats hitta ett sätt att få plats med det jag vill ha där på ett smidigt sätt. Den är långsmal och går runt ett hörn, och är inte mer än 90 cm bred.
Varje år odlar jag bland annat tomater och har blomlådor med färgglada blommor. Dock blir det oerhört trångt om jag vill få plats med en stol också.
I år har jag satt fyra tomatplantor, två från köpta frön och två från torkade. Jag har även en växtlåda på ben som jag planerar att ha rädisor, ruccola och annat roligt i. I år tänker jag testa att ställa tomatplantorna runt hörnet. Där är det visserligen eftermiddagssol, till skillnad från den större delen av balkongen som har söderläge, men det borde vara tillräckligt ljust ändå.
Jag tar gärna emot tips på hur jag kan placera saker annorlunda.
Jag förstår precis, och det är ungefär så jag har tänkt mig!Inatt drömde jag om ditt balkongdilemma. Det ser onekligen lite småsvårt ut designmässigt.
Jag funderade på om (/drömde att) det skulle kunna bli bra/funka att placera krukor i nyckelhålsform i ändarna, som ett sätt att klämma in mycket odling utan att ha krukor längs hela så det känns så smalt. Alltså ställa krukor i en U-form med botten av uet mot kortsidan av balkongen, kanske t.o.m. med en växtstege på kortsidan med högsta trappsteget i samma nivå som räcket.
Det blir ju ingen plats som kan nyttjas till att vara på, men nyckelhålsformen tillåter vattning/skörd och att nå fler växter, kortar av intrycket av balkongen och lämnar annan del fri för mysig sittplats.
På öster-kanten kanske tomater kan stå i kilform så de också får del av mitt på dagen-solen? Alltså att närmast hörnet står en liten busktomat, bredvid/bakom den en större, och ytterligare bakom den två i bredd. Vet för all del inte hur lång den delen är, men tänker mig samma där, att fylla hela kortänden och (istället för U-form) fylla som en rätvinklig triangel (kortsida, långsidan mot fasaden) med tomater.
Ehh, småsvårt att förklara. Går det att förstå? Vad tror du?
Varit soligt i två dagar och nästan all snö på balkongen är borta
Åkte till Ikea och köpte plattorna, sju kartonger, 22 kilo styck
Min lilla bil blev väldigt låg bak
Men nu ligger de i vardagsrummet och väntar på att snön ska försvinna helt och trallen ska torka skapligt så vi kan byta ut den
Plockade även ner dynorna igår och gjorde rent dem. Blev aldrig av i höstas iom att jag var skadad och jag inte litar på att sambon hade gjort det lika bra som jag
Visa bifogad fil 115809
Så snyggt med svartvita