Balkongkatt..

P

Puma

Ni som har innekatter i lägenhet, och har balkong, hur har ni löst det?
Katten får inte vara på balkongen?
Nätat in balkongen?
osv?

Vill gärna se bilder på balkonger som är innätade på ett eller annat sätt...

Sv: Balkongkatt..

Jag och kombon har nätat in våra balkong....och det är ordentligt med. Varje liten springa är nätad. Nätet är fastsatt med buntband. Sitter stadigt och bra. stoplarna hade vi naturligt eftersom vi har tak över balkongen. På Sidorna är det vindskydd från golv till tak, så där behövdes inget nät. Samma med våran franska balkong. Hela öppningen är nätat, inte bara själva gallret. När Kombon kommer hem ska hon få knäppa kort så får du se.

Skulle inte våga ha någon katt på balkongen utan nät. Läste på Agrias sida om det sk nya fenomenet veterinärena stött på. dom kallar det: Flying Cats. Villket menas alla katter som ramlar ut från balkongen och oftast skadar sig svårt. Oftast får dom käkskador, men vanligast från hög höjd var sprucken urinblåsa. Så nej tack...inga katter på balkong utan nät.

Vi bor på första våningen och har en balkong som Måns får ströva fritt på, han krafsar om han vill in eller ut.
Vi skulle aldrig våga ha någon annan kisse därute utan uppsikt, men Måns har aldrig varit uppe på räcket och promenerat, trots att det finns andra katter nedanför som han muckar med genom en springa i balkongväggen.
Och om han skulle falla de 3 metrarna så skulle han hamna i vår grannes inhägnade trädgård.

Fast, du vet ju aldrig om Måns råkar se en fluga och vipps...hoppar han efter den. 3 meter är högt om man INTE är förberedd. Katter hoppar ju bara, dom tänker inte: nä du, nu är det si eller så högt...

Den största risken med att Måns skulle lämna balkongen är faktiskt grannkatterna som han muckar med då han är en bestämd herre, men han vill aldrig hoppa ut till dem.

Han hoppar aldrig mer än en halvmeter inomhus, är aldrig uppe på möbler förutom sängen, soffan och på stolar.
Flugor kan han ta ett skutt efter men aldrig hoppa mer än en halvmeter som sagt.
Men han känns så genomsäker att vi låter han vara där ute, dock har vi inte vågat ha honom därute på natten eller när ingen är hemma. Ifall..

Fast det kan du aldrig veta. Har hört folk säga samma som dig...det har gått nått år eller 2, och vipps har katten ramlat ut. Så var INTE för säker på honom. Bara för han gör en sak inomhus betyder det inte han agerar likadant utomhus. Att lita 100% på katter är ju lite dömt. Katter styrs av instinkter, sen hur dom instinkterna beter sig vet vi inte så mycket om. Det kan ändra sig från gång till gång.

Jag har hönsnät runt hela balkongen. Det hålls uppe mha 1.8 m blompinnar som jag köpt på Bauhaus. Detta har jag satt upp med buntband och det funkar perfekt! Då jag flyttade nyss märkte jag att det är mycket lätt att plocka ner och sätta upp igen, gjort på en halvtimme totalt.

Det nät jag har är ganska glest, och i metall, och jag tror att det är obehagligt att sätta tassarna i det och klättra. Min granne har plastad nät och det händer att hennes katter klättrar på det nätet, vilket medför att det tappar form osv.

IM000065.jpg

IM000067.jpg

Som ni ser så har grannen smyckat sitt nät med plastblommor. Ser faktiskt hembonat ut. Och i hörnet har jag en bänk så att katterna kan sitta och titta ut. Jättespännande att se alla som kommer och går genom ytterdörren! Och att spana in grannkatterna! :)

Senast ändrad:

Vår balkong är inglasad och kan bli extremt varm... Fönsterna är ALLTID stängda när katterna är ute, inte ens under punktbevakning skulle jag våga något annat. Vi bor på 8:e våningen. Jag brukar dra isär fönstena, så det är ca 5 cm glipa mellan varje, så det blir lite ventilation iallafall. Sen får katterna välja själva om de vill vara inne eller på balkongen beroende på temperatur.

Vi bor på tredje våningen och har nätat in balkongen ca 180 cm upp från golvet. Hade jag haft katter av en annan ras hade jag nätat in hela vägen upp så de inte kunde få för sig att hoppa eller klättra ut (till tak är det ca 3,5 m då vi bor högst upp, så på vår balkong är det svårt att få det stadigt hela vägen upp), men mina katter är så markbundna att de inte hoppar högre upp än till sin sitt-hylla halvvägs upp. De får vara där utan tillsyn också då jag vet att de inte gör något dumt, inte ens om fåglar flyger in på balkongen. Vi har ett svalbo i taket, och mina katter gillar att spana men blir oftast rädda för fåglarna och springer in och gömmer sig. :D

Innätningen är byggd så att den består av en lång regel längs golvet på balkongen, och två reglar längs väggarna ca 2 m upp. Mitt på dessa har vi byggt en hylla att ställa blomlådor och ha katter på. Därefter har vi spänt upp svetsnät mellan sidoreglarna och fäst i balkongräcket längs hela vägen. Det är ihopfäst med ståltråd i skarvarna. Svetsnät är att föredra framför hönsnät då det är betydligt mer stabilt och dessutom kan inte katterna skada sig på det om de får för sig att klättra i det. Brukar finnas i rullar på 10 m hos Ö&B.

Både matte och husse och katterna älskar sin balkong! :love:

cirrusdimma44.jpg

cirrus112.jpg

/Erica

Risken med sådant nät som du har, alltså med stora öglor är att katten kan riskera att få in huvudet i öglorna. Så ditt nät anser jag vara gränsfall.

Adrenochrome skrev:
Risken med sådant nät som du har, alltså med stora öglor är att katten kan riskera att få in huvudet i öglorna. Så ditt nät anser jag vara gränsfall.

Är det verkligen så stora öglor? Det ser ju ut att bara vara 4-5 cm i diameter.

Det har jag mycket svårt att tro. De skulle få jobba hårt för att överhuvudtaget få in nosen i en ögla. Och eftersom jag aldrig går hemifrån med öppen balkongdörr skulle jag höra att missen försöker trä på sig en hönsnätsögla och jag skulle rusa dit och undra vad om händer. :eek:

Självklart ska man välja ett nät där öglorna har tillräcklig storlek... Tog en bild på katten brevid nätet men batteriet tog slut. :crazy: Så jag lägger in en senare när batteriet är laddat.

Så där, batterier laddade och bilden fixad. :) Jag har aldrig märkt av att någon av mina katter skulle få för sig att smita igenom nätet. Om de vill ut och inspektera omvärlden så är det vid ytterdörren de sitter. Det är ju där jag försvinner och dyker upp igen...

IM000069_3.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
678
Senast: Twihard
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: ufot
·
Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
8 656
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama