Balkonger!

Cinzia

Trådstartare
Hur ser era balkonger ut? Jag behöver lite inspiration.
Jag har en ganska liten balkong 1,1 * 2,5 m stor skulle jag gissa (är 1,1 m djup iaf) Tänker nog ha fokus på avkoppling och inte supermycket växter (har inte så gröna fingrar) utan blir nog en balkonglåda med örter eller bär.

Ni får gärna lägga in bilder :)

Golvet är tråkigt betonggolv(?), så jag kommer nog att ha en balkongmatta där, för att golvet ska bli lite behagligare att gå på. Har sol hela dagen tror jag och det kan bli rätt varmt tror jag (flyttade in i lägenheten på senhösten så jag har inte full koll, men med tanke på hur solen ligger på om dagarna så).

Hoppas ni har förslag för att öka mysighetsfaktorn!

Sv: Balkonger!

Jag tycker att det ser trevligt ut när folk lägger in trätrall som golv. Att odla på höjden med någon sorts steglösning kan ju också vara trevligt.

Kul! Vi har blivit med balkong (2x4 m) och vi ska köpa trätrall för att göra det lite mjukare och varmare att gå på. Det kommer att bli en tur till Ikea i helgen. Sambons mamma har bordet Äpplarö, som är väldigt smidigt. Det är stort nog för att sitta fyra vid det, samtidigt som det går enkelt att fälla ihop om man behöver mer yta.

Vi vill ha rätt mycket växter på balkongen. Framförallt satsar jag på kattgräs till hundarna och prydnadsgräs, samt någon klätterväxt för att få grönska. Annars ska vi odla lite tomat, örter och jordgubbar.

Jag tror vi har samma mått som er på balkongen. Här är en bild på vår balkong från förra våren, dock inte så inspirerande då vi inte la så mycket krut på den då (var mitt i storrenovering):

74734_10150687331036059_255008341_n.jpg

Trall och fällbart balkongbord från Clas Ohlson, liten soffa/bänk från Åhléns. Utanför bild till vänster har vi en stor balkonglåda som är fastmonterad i räcket på utsidan (alla lägenheter har en, i övrigt får vi inte ha något på utsidan). Vi har också tak på balkongen som kan användas för att hänga upp amplar m.m.

Planer för våren/sommaren:
  • Köpa en färgglad plastmatta
  • Köpa nya färgglada kuddar och dynor (tänkte byta ut det blå mot gul-rött)
  • Köpa ett litet bord att ställa i vänstra hörnet (ej i bild)
  • Fylla blomlådan med blommor
  • Göra någon slags mindre odlingsbänk/konstruktion till tomater, chili och kryddörter som vi drar upp själva
  • Skaffa en solcellsdriven ljusslinga (eller liknande) att linda runt räcket
  • Sy eller köpa girland med vimplar (flaggspel) att sätta under taket på balkongen

Har tänkt lite till nu

Bra idé med ihopfällbart bord som hänger på balkongräcket. Funderar på om det finns något så pass lågt att det skulle passa ihop med en ”lounge”soffa.
Jag är lite småsugen att ha en soffa i t.ex. konstrotting. Ungefär som den här fast med passande mått.
arholma-soffkombination__0150077_PE308215_S4.JPG

Sitta i en soffa med en god bok på dagen och med en filt på kvällen.

Funderar på att istället för balkongmatta ha sån här golvmatta, men har inte en aning om hur den känns att gå på, får gå till Rusta och känna på plattorna och räkna ut vad som skulle behövas.
62101042full.image.ashx

Tak har jag förresten också på min balkong, har en granne ovanför. Har betong även utåt (inte plåt) så jag sätter ev. upp väv där
dyning-vind-solskydd__0156241_PE314365_S4.JPG

Jag ska snygga till min balkong i år! Den är 1.5*3.8m och tråkig så det skriker om det.

Det som ska fixa är
- lägga trätrall
- nytt bord i lagom storlek
- köpa dynor till stolarna (har två positionsstolar)
- införskaffa någon växtlighet, tänker mig en blomlåda och sen kanske en tomatplanta eller två. Mer än så är inte värt att ha - det lär dö ganska fort i min ägo tyvärr :p

Oregano och gräslök fungerade bra i min förra blomlåda. Oreganon överlevde även vintern ute i blomlådan (:angel: ska man orka ta in och tömma en regnblöt blomlåda på vintern...)

Vår ser ungefär ut såhär:
209541_1871461341186_4219939_o.jpg

I hörnet som man inte ser brukar vi ha några säckar med potatis samt att vi har en blomkruka hängande på väggen (som den man ser). Ser varierar vi lite med vilka blommor vi har på bordet samt att vi brukar ha minst en tomatplanta. Det enda som alltid är detsamma är jasminen, trallen och möblerna :)

Jag skulle ev vilja hänga upp någon form av ljuslykta, men tyvärr använder vi inte vår balkong så mycket som vi önskar (för vi har en härlig granne under oss som röker konstant på sin balkong och jag tål inte lukten särskilt bra :grin: ). Däremot är jag jättenöjd med att vi har lagt in trall, även om den inte är den snyggaste, eftersom det har gjort att det är mycket mysigare att gå ut på balkongen och den känns mer ombonad på något sätt..

Hoppas det är ok att jag delar din tråd lite, TS? :)

483186_10151565840602387_1353507283_n.jpg

Såhär ser en av våra balkonger ut :o Vad kan man göra åt denna? Är helt oinspirerad men känner att det är vår första vår och sommar i denna lägenhet så det skulle vara trevligt att kunna njuta lite av värmen och solen, för både oss och hunden!

Det är en inglasad balkong med trist betonggolv. Måtten är ca. 3,5*1,8m. Direktsol mellan ca. 08.30-12.30. Jag skulle vilja ha dit något snyggare än en rya och trasmatta som ligger där nu, växter, möjlighet att fika ett par tre stycken (men får inte ta för mycket plats då det ändå inte är så stort...). Måste även kunna skärma av solen då det som sagt är inglasat och förmodligen blir dövarmt på sommaren. Vad vågar man skärma av med (är skitnojig för att tyg ska börja brinna i direkt solljus... :p ) ?

Kom gärna med tips och tankar!

Just ja, det behöver gärna inte bli dyrt då vi ska fixa iordning barnrummet också innan sommaren :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter In med bilder på era balkonger!! Jag behöver insperation!! Har en ca 7*1,2m stor balkong. Ett Ganska stort plastbord och 4...
2
Svar
36
· Visningar
26 230
Senast: Satis
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 204
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar