Balansställning med frambenen.

M

Matilda_o_Bonita

Har så smått börjat fundera lite över en sak som min unghäst ständigt och jämt håller på med och det är att stå bredare med frambenen, och ibland även med bakbenen, istället för att stå med dom rakt ned om ni förstår. Hon står alltså lite ut med frambenen/bakbenen som om hon skulle hålla balansen, även om hon inte tar spjärn med dom, så viklar hon dom ändå ut. Det är i stort sett varje gång vi stannar, när hon står på gången, i boxen, i hagen, i paddocken, nästan överallt och jag har börjat fundera på vad det kan bero på. Ska tillägga att hon går rakt och fint utan att att det är något konstigt. Hon vinglar inte och verkar inte ha problem med balansen. Men ändå står hon i en svag balanssträllning med frambenen/bakbenen, men det är mycket sällan hon står i balansställning med både fram och bakben samtidigt. Det brukar ibland inte vara speciellt mycket hon vinklar men det kan vara allt ifrån som ni ser på bilderna nedan till att det i stort sett inte syns. Hon är alltså född 01, sto, korsning 50%vbl travare och 50% bruks nsv.
Något som vet vad det kan bero på?

(Ursäkta bildstorleken)
Bakbenen
06fdb24a.jpg

Frambenen
ff09af75.jpg

Sv: Balansställning med frambenen.

Ska också tillägga att hon normalt sett är mycket tätare mellan frambenen och är även mycket tätare mellan bakbenen när hon inte vinklar dom. Har försökt att flytta henne när hon stått så för att få henne att stå mer samlat, men hon breddar dom likväl ändå och ibland tycks hon rotera ett av frambenen så att hon skjuter ut armbågen.

Är det något mer onormalt eller bara en liten ovana hon lagt sig i?

Matilda_o_Bonita skrev:
Ska också tillägga att hon normalt sett är mycket tätare mellan frambenen och är även mycket tätare mellan bakbenen när hon inte vinklar dom. Har försökt att flytta henne när hon stått så för att få henne att stå mer samlat, men hon breddar dom likväl ändå och ibland tycks hon rotera ett av frambenen så att hon skjuter ut armbågen.

Är det något mer onormalt eller bara en liten ovana hon lagt sig i?

Skall bli intressant att höra svar från hovslagare eller vet.

Det jag ser på bilden med bakbenen är att hon som du säger vinklar haserna utåt och breddar sig (fast du sa det om fram och armbågen). Om nu den undre bilden är det normala för henne så verkar det märkligt. Kan inte med benställningar på ett papper framför mig så något som liknar detta, som den översta bilden. På den nedre bilden ser hon bak ut att snarare ha en trång, än en normal benställning.

Bilden av frambenen tycker jag inte alls ser konstig ut. Hon ser helt enkelt vid ut hela vägen uppifrån och ner. Skulle hon ha sina hovar närmre varandra skulle hon vara marktrång. Möjligen är hon lite x-bent (hf syns det möjligen på). Fast det är svårt att se. Hade varit lättre att se med en bild rakt framifrån.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte snacka med hovslagaren när han var denna veckan med glömmde mig helt. Får se om veterinären har vägarna förbi någon dag. Men jag tycker att hon rör sig utan problem och rusar runt med dom andra hästarna i hagen och lever livets glada dagar, så hon verkar inte ha några problem, men man vill gärna veta varför ens häst står lite "onormalt" nästan jämt och ständigt.

På den övre bilden ser hon ju nästan ut att ha glömt bort alla sina fötter på marken bara... Eller som att hon är på väg överallt samtidigt;) Hon ser ju ut att vara hasvid bak och intåad fram på den bilden men hon ser ju totalt avslappnad ut iaf..:D
På den nedre bilden ser hon ju ut att stå som en häst iaf även om hon står brett fram. Men visst är hon intåad fram, kan vara det som gör att hon står så kanske...Min förra stora tåtrånga nordis märr såg ut så där när man "glömde" henne ståendes..:p Men det ser ju inte onormalt ut ändå, ser ju naturligt ut på henne... Säjer som en tidigare hovslagare som jag hade när jag klagade på hur min häst stod ibland, som Charlie Chaplin med tårna rakt ut "-Har du tittat på hur du själv står, står du alltid korrekt du?":D
Hur som helst så var det en jättesnygg häst tycker jag!!:love:

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama