Balansrubbning, ehrlicia

FT_ryttare

Trådstartare
Kan man behandla "yrsel" hos häst... ?
Min häst fick erhlicia för 5 år sen ... tog lång tid innan den konstaterades eftersom den inte "skulle" finnas här uppe..

behandlad o sen har hon fått 2 föl o nu rids hon igen.
Verkar fräsh i ridningen men tappar balansen i finkan när vi gasar/bromsar vilket hon inte gjort förut.
Hästen verkar yr när man kör, tappar balansen o nästan lägger sej ner. står vi stilla är de inga problem.

Sv: Balansrubbning, ehrlicia

ingen som har någon ide om hu rman kan få bort yrsel/balansproblem hos häst ??

hej

Låter inte bra....Jag hade en häst som verkare yr. Den var väldigt gammal och vi upptäckte att hon inte fixade att dricka ur vattenkoppen längre. Vätskebrist! Hon fick vatten i hink och problemen försvann...men så enkelt är det kanske inte med din pålle...Jag skulle kolla med veterinär. Hoppas att det löser sig.

hon funkar helt normalt i alla andra situationer.
Har inga problem med att dricka ,äta eller ridas. de är just transportåkningen som är problemet.

Är hon rädd för transport? Eller står hon smalt? En del hästar behöver kunna bredda benen för att hålla balansen....

hon är inte rädd för transporten..går rakt in o står stilla så länge transporten står stilla.
bryr sej inte om när de skramlar o guppar utan de är just vid inbromsning/gas o sväng som hon flippar ur.

just nu står hon på vä sida. har lite bredare framtill annars är de normalbrett (ume boggisläp).
Jag har stått på hö sida och hållit huvet mot mej.. ställd åt höger alltså.
hon står bra ända tills hon tappar balansen , då lutar hon kroppen utåt yttervägen och sätter alla 4 benen mot mellanväggen på varandra o vevar på med en jäkla fart.
om hon är ställd åt höger så går de bättre o hon kommer inte åt att lägga sej.

Prova att ta bort mellanväggen eller ställ den åt sidan så hon får åka brett, dvs så att hon kan bredda bakbenen för att hålla balansen.
Jag vet flera hästar b la en av mina egna som plötsligt inte kunnat åka smalt utan tappat balansen och fått "panik" då den inte kunnat bredda bakbenen. På min häst kom detta plötsligt utan förklaring trots att hästen tidigare kunnat stå smalt. Det hjälpte direkt med att ställa mellanväggen åt sidan. Från att ha betett sig precis som din till att stå helt stilla med god balans på någon minut!
Har sedan dess provat med mjuk mellanvägg men det går inte heller då får hon panik igen trots att hon borde kunna bredda sig.
Om din häst inte har några balansrubbningar för övrigt utan bara vid transport tror jag inte det beror på någon sjukdom.

ska prova att ta bort mellanväggen helt.

hela den här transportgrejjen kom i samband med andra erhliciasymptom o sen konstaterades erhlician så ja tror själva yrseln kommer därifrån men eftersom de inte är ngt problem i annan hantering så tror jag de är mera en fixide nu.
nu är hon ju inte van o åka transport på 5 år eftersom hon haft föl o inte haft nån anledning o åka transport så kanske blir de bra när hon får åka kontinuerligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Solstig
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästmänniskan För ungefär ett tag sen tog jag upp ridningen efter ett uppehåll på ca 6 år, och går på ridskola en gång i veckan. Jag har väl alltid...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka