Balansövningar för häst!

Lottiz

Trådstartare
har en Unghäst som inte har den bästa balansen :crazy: Inte heller så kvick i benen :angel:
Så vill ha tips på hur jag ska träna upp detta! Rider mycket i skog och mark, hoppa studs, hoppar på volt, bommar..
Vad ska jag göra:confused:

Lotta

Sv: Balansövningar för häst!

att hoppa på volt är en ganska bra övning men då får man vara noga med att den verkligen blir runtd också.

ja de e väldigt sant! sist ja gjorde de va jag helt färdig efteråt.. haha

Men vill ha mer tips på hur jag kan träna upp honom!

Är de verkligen ingen som har några tips på hur man ska träna upp balansen på hästen:confused:

Hur gammal är din häst?

Akta så du inte går för fort fram bara.

All slags gymnatsikhoppning för att bygga muskler och bli smidigare. Tänk på att låta hästen vila lite. Musklerna måste få vila lite för att kunna byggas upp :)

Kan inte komma på någon övning så här på rak arm men kanske kan skriva några ikväll :)

Han är 5. Är väldigt försiktig med han!! Mycket varierad träning. Vilar 1-3 dagar i veckan. Så tillräckligt med vila tycker jag oxå han får.. fast i hagen är de större problem när han inte har kloll på fötterna... skorna ryker... :S

Att rida rätt upp, alltså att inte ha några väggar att luta sig mot, samt i skog och mark, klättra, cantra allt som stärker hästen.

Framför allt SKYNDA LÅNGSAMT med unghästar...

Jag vet en rolig balansövning fast den kke inte är en som du letar. Kan även vara lite svår för yngre hästar.
Att gå imellan 2 bommar är bra. När man känner att det går bra och utan att hästen kliver utanför kan man göra det smalare. Dock en övning som vi gjorde med islandshästar, men balans som balans.. ;)

Ja rida utan väggar/staket förröker vi tränamycket på! å de e vingligt.. :D Klättrar gör jag mycket oxå!
Ja att gå i mellan bommar ska vi testa!!

Du kanske kan ut och rida brevid ridvägen, alltså i skogen, över stock och sten :idea: fast man får väl se upp så att man inte klevar ner i nåt hål, eller nåt.... :crazy:
det boorde väl ge bra balans?? :confused: :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
689
Senast: skogaliten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka