Balands energi/protein - vilket foder?

Fossing

Trådstartare
Som det ser ut nu får min häst för mycket protein. Det är dock svårt för mig att hitta ett foder där balansen blir okej. Finns det något bra kraftfoder med lågt proteininehåll, förutom krafft ponny? Ska tilläggas att han är lite d-ponny med lite för stor sommarmage som håller på att bantas bort. Vill dock gärna ha lite "go" i honom, han funkar trveligt på havre tycker jag.
Kan tilläggas att jag räknar på freefarm, med egna värden på hösilaget, och i nuv foderstat ligger MJ/protein på -2 resp +24 (ska väl ligga nära noll)
Hjälp tack! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

Betfor och olja kan du använda för att få i hästen lite mer enrgi i jämförelse med proteinet. Havre osv är inte heller så jätteproteinrikt.
 
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

OM du har ett grovfoder med högt proteininnehåll så gör det inget om det blir ett litet överskott.
Är det SÅ bra så behöver du kanske egentligen inte ens ge något kraftfoder, utan det räcker med grovfodret.

Jag kan inte Freefarms system, så jag kan inte uttala mig om siffrorna du angav, vet inte vaed de står för. Men det verkar dumt att ligga på minus på energitillförseln...
En "gräsmage" består bara av det foder som för tillfället finns i hästens tarmsystem, det är inget man direkt bantar bort, men om man tränar hästen bra så att den får god bukmuskulatur så kommer den hålla magen slank.
 
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

Olja.. Är det någon som vet vilka värden där är på t.ex. rapsolja? MJ, protein, Ca/p? Kanske jättedum fråga, borde vara mkt energi och 0 protein? Men vilka siffror skriver jag under MJ?

(mest riktat till dem som använder sig av freefarm såklart)
//trög-fot:)
 
Senast ändrad:
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

Han har lite fett ovanpå den där gräsmagen också :p
Tack!
 
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

Eldorados rapsolja håller 37 MJ/liter, = protein om det innehåller några mineraler vet jag inte!
 
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

Olja.. Är det någon som vet vilka värden där är på t.ex. rapsolja? MJ, protein, Ca/p? Kanske jättedum fråga, borde vara mkt energi och 0 protein? Men vilka siffror skriver jag under MJ?

All slags olja (vegetabiliskt fett) innehåller ca 3.1MJ per 100gram (ca1dl). Ingen protein och inga mineraler (källa Hästens näringsbehov och utfodring).
 
Sv: Balands energi/protein - vilket foder?

Du kan också byta ut en del av hösilaget mot halm, jag har för mig att halm ligger på ca 5.4 Mj/kg enligt Hippocampus, och inget protein.
Och var glad att du verkar ha så bra hösilage att du får låga eller inga kostnader för kraftfoder! Min foderaffär har precis höjt Hippo ca 15%...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Jeslin
·
Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 752
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp