Bal åtgång?

P

Prinsen

Hej

Undrar hur mkt hösilage balar / kg det går åt per månad åt full stor häst som har fri tillgång i hagen och ute i stort sett hela dagen?
Tacksam för svar:bump:

Sv: Bal åtgång?

Det är så många faktorer som spelar in.. Hästens ras, har hästen hagkompisar, matvrak eller tvärtom och så vidare så vidare

Mitt kallblod får hösilage, jag kan inte ha balen i hagen eftersom då föräter hon sig.. hon skulle lätt kunna sätta i sig en 25-30 kg om dagen om hon fick. Men jag lägger väl in en 10-15 kilo åt henne så får hon hålla till goda med det.
Vårat varmblod å andra sidan är jätte dålig på att äta även om han får fritillgång och har hagkompisar som konkurrera om maten så äter han int mer än 6-7 kilo om dagen..

Så hur mkt som kommer gå åt kan nog inte någon mer än du avgöra, som känner hästen.

1 hösilagebal/vecka till 4 st halvblodsunghästar 1 år gamla på lösdrift som får kraftfoder 2 ggr/dag går det åt här!!

Jag menar då inte på PRICKEN vad det går åt. Alla hästar är olika föstårs!!! Men om ni berättar hur mkt som går åt för era hästar så är det en bra riktlinje. Tack!

Går två bollar hösilage per månad (per häst) hos oss. Äter dygnet runt, och hösilaget är åt det fuktigare hållet (ej heltorrt).

Vi har en lösdrift och de hästarna snittar upp till 30 kilo om det är riktigt uschligt och kallt väder, ca 20 kilo per dag om det är som nu.

Så det beror helt enkelt lite på vädret. Sen är det antaligen så att några äter mer än andra. Alla hästar i denna lösdrift uteom en är stora hästar, dock i blandad ålder.

Mina två, hbl och fbl, snaskade i sig ca 300 kg/vecka + kraftfoder när de gick på lösdriften i vintras. De är ca 160 höga bägge två så det är inga stora flickor.

Hej

Undrar hur mkt hösilage balar / kg det går åt per månad åt full stor häst som har fri tillgång i hagen och ute i stort sett hela dagen?
Tacksam för svar:bump:

Hej!

Mina hästar har denna vinter ej haft ensilage på rundbal p.g.a. att balen har hunnit bli dålig innan de ätit upp den. Så i år har de fått hö.
Förra årets vinter 05-06 hade de dock fri tillgång på rundbals ensilage. Två hästar (varmblod och lipizzaner) på ca: 500kg vardera, åt en stor bal, ca: 250-300kg, på 10 dagar. Lipizzaner var på våren något lite för rund men varmblodet var jättefin i hullet. De får även kraftfoder separat (olika mycket :D ).
I år har det gått åt ca: 25kg hö/dygn (till två hästar), i bland mindre. Det märks att det inte varit lika kallt denna vinter.

Till min häst (varmblodsvalack) och min kompis häst (nordsvensk brukshäst) går det åt 2 balar/månad.

Mina hästar (Fem araber, två welsh och en shettis) äter upp en bal på tre dagar, då har alla i princip fri tillgång....

Mina 2 hästar (quarter och shettis) äter gemensamt upp en stor hösilagebal på nästan ca 12 dgr.

Då får du vara mycket noga med att övervaka kvaliteten på varje bal! SLU rekommenderar bara 3 dagar efter öppnande, sedan kassation. Vid riktigt kallt väder (minusgrader) maximalt dubbelt så länge. Tillväxten av mögel och bakterier kan verkligen explodera i ett stycke silage.

Vi fodrar ca 1 bal (= 300 kg)/ ca 3 dagar åt 10 islandshästar med fri tillgång. Det blir sådär 10-15kg/dygn/häst. Ganska lite spill eftersom vi har en riktigt bra foderhäck..

Mina två halvblods killar 4 o 2 år
Dom äter ca 18 kg per styck
Jag har små balar. Så det går nästan en om dagen.
Så jag köper 20 balar per gång. På en pall

Delar stall med missstrandberg, och räknade ut att om våra hästar skulle äta ungefär lika mkt per dag, så skulle de i snitt äta 11-14 kg hösilage/dag. Nu vet jag inte exakt vad våra balar väger, men skulle väl tippa på 300-400 kg. Vårat hösilage är ganska torrt. Bör väl tillägga att de har fri tillgång ute.

Senast ändrad:

jag skulle räknat med ca 14kg/dag lite beroende på häst, väder, kvalité, osv..

Jag gör över med en bal ca 400 kg på 5-7 dagar till mina två hästar. Dom har fri tillgång inne som ute. Det är fbl och nordis.

12 dagar hinner inte den bli dålig då? eller håller sig hösilage bättre än ensilage? en ensilagebal ska väl göras åt på under 5 dagar?

När min islänning gick på fri tillgång satte han i sig i runda slängar ca 30 kg eller mer per dygn, och såg i det närmaste ut som en vandrande julgris.
Så ättekniken skiljer sig oerhört.:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka