Bal åtgång?

Sv: Bal åtgång?

Vi har 2 st hästar som går på fri tillgång till hösilage,

en travare, 155cm, inte så stor

en islänning 132cm inte heller så "stor"

en bal till dom står ungefär 2 veckor, det är mellan 250-300kg, (dom går ute dygnet runt)
hösilage som står ute tycker jag är viktigt att kolla så det är friskt hela tiden.

Åh så nyfiken jag blir på din foderhäck! Vi har jättestort spill här så det går åt alldeles för mycket..... och allt jobb sen att få bort allt gammat hö.... suck! Hur ser er foderhäck ut?:bump:

Jo men det är ju rätt stor skillnad på 5-12 dagar tänkte jag. men jag är juen anti ensilage och hösilage människa och vågar inte använda annat än hö.

kl.

förra vintern gick det åt en bal (ca. 280 kg)hösilage ts. runt 65% på 5-7 dagar åt mitt halvblod och 2 shettisar. dom gick på lösdrift och hade fri tillgång i ligghallen. i år går det åt en bal hösilage ts. runt 70% (400 kg) på 6-8 dagar till 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar. dom har även nu fri tillgång i ligghallen.

Åh så nyfiken jag blir på din foderhäck! Vi har jättestort spill här så det går åt alldeles för mycket..... och allt jobb sen att få bort allt gammat hö.... suck! Hur ser er foderhäck ut?:bump:

Vi har Kellfris FHBT med tak och specialgjord för hästar. Den kostar 7900 kr ex moms tror jag, så billig är den inte. Men hästarna står med huvudena inne och släpar inte ut så stora mängder silage som de gör med många andra lösningar.

Kolla på www.kellfri.se så har de bilder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka