Bakterieprov - tas på brunsten eller inte?

Sophia_

Trådstartare
Mitt sto ska på betäckning i juni och eftersom det är naturlig betäckning ska det tas bakterieprov innan.
Enl hingstägarens veterinär kan bakterieprovet tas även när stoet inte är brunstig, bara att det kan vara lite krångligare att "komma åt." Enligt veterinären jag pratade med måste stoet vara brunstigt för att provet ska kunna tas.

Jag undrar nu vad det är som gäller?
Problemet med mitt sto är att hon är otroligt svår att se brunsten på. Har haft henne i 5 år och aldrig sett ngn brunst. Därför hade jag tänkt spruta igång henne inför betäckningen, men vet nu inte hur jag ska göra med provtagningen. Den vet jag pratade med surrad ngt om att man skulle kunna spruta igång henne bara för att ta provet och sedan vänta en period och spruta igång igen för betäckningen. :confused: :crazy: Verkar ju omständigt och tidskrävande.
Vad gäller??

Sv: Bakterieprov - tas på brunsten eller inte?

Om man ska ta ett baktprov i livmodern så måste stoet vara i brunst annars kommer man inte in. Livmodermunnen är stängd utom just den tiden stoet brunstar. Är det vanligt baktprov det är frågan om eller vill hingstägaren att du tar ett prov för CEM (en smittsam bakteriesjukdom som kan spridas via betäckning)? CEM -provet tas från ett par olika ställen, men även inne i livmodern vilket gör att stoet måste vara i brunst. Så hingstägaren är nog lite felinformerad.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 240
Senast: canine
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Jonaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V