Bakteriedödande salva

Tindra91

Trådstartare
På min tjockpälsade isis har jag hittat ett vätskande eksem,. Det började med att jag fick pälstussar med hudflagor i handen när jag pillade lite på krustor jag hittade, tog då fram saxen för att kunna se samt lufta. Prata då med vet som sa att jag ska tvätta med klorhexidin och sedan smörja med en mjukgörande salva gärna innehållande Aloe Vera. Undrar nu om någon kan tipsa om en sådan. Jag har sökt på nätet och där står att 4 Ess salvan är bakteriedödande och mjukgörande, låter lite konstigt då jag tycker att den är lite stark, i alla fall doften. Hittade också något som heter Silversalva, någon med erfarenhet av detta?

Sv: Bakteriedödande salva

4 ess är en tät salva. Jag hade låtit det lufta efter tvätt om det är vätskande. (låter lite som regnskollor)

På min tjockpälsade isis har jag hittat ett vätskande eksem,. Det började med att jag fick pälstussar med hudflagor i handen när jag pillade lite på krustor jag hittade, tog då fram saxen för att kunna se samt lufta. Prata då med vet som sa att jag ska tvätta med klorhexidin och sedan smörja med en mjukgörande salva gärna innehållande Aloe Vera. Undrar nu om någon kan tipsa om en sådan. Jag har sökt på nätet och där står att 4 Ess salvan är bakteriedödande och mjukgörande, låter lite konstigt då jag tycker att den är lite stark, i alla fall doften. Hittade också något som heter Silversalva, någon med erfarenhet av detta?

Silversalva ska vara bra. Kolla Pm

Neoderma är fantastisk, vet dock inte om den är bakteriedödande, men den läker allt jag testat den (sår, mugg, skav mm) på på ett nafs!:) Annars så är ju helosan bakteriedödande och mjukgörande:)

Silver är starkt antibakteriell, något man faktiskt sak passa sig för när det kommer till behandling av hudproblem. Alla bakterier är nämligen inte av ondo, tar man kål på allt i området så kan andra problem dyka upp istället.

När det kommer till vätskande utslag, skulle jag faktiskt inte smörja dem alls från början utan tvätta rent och håll torrt. När sedan utslagen har torkat ut skulle jag använda en mjukgörande salva i området, för att undvika torrsprickor i huden samt att klåda uppstår pga huden blir torr.

Min har fått något liknande i år. Tvättar med klorhexidinschampoo eller sprayar med klorhexidinspray (köpte på apoteket en för djur med klorhex + aloevera, men fyller på den med "människo"klorhexidin för det är myyycket billigare). Smörjer med aloevera om det ser torrt ut, det finns också på apoteket, kolla på människodelen och välj en utan parfym :).

Min vet hade ingen aning vad det var, hon tog massa prover men inget vettigt svar. Han får nån typ av eksem just nu helt enkelt.

Det är inte regnskållor, ringorm eller löss i alla fall, det kunde veterinären fastslå. Men han får som en liten liten knort, sen kliar han på det, sen kommer det lite krustor. Jag hittar fläcken, kammar bort krustorna, sprayar med klorhex och sen är det borta. Mycket märkligt.

Torskleverolja tycker jag är bra om man vill ha nåt som är mjukgörande och andas. Luktar illa men fungerar suveränt.

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 593
Senast: Gullan86
·
Hästvård Min häst har fått eksem framför ljuvret, det är hårda krustor och hon anser att det kliar så skönt när jag tvättar och smörjer. När...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: TinyWiny
·
T
Hästvård :confused: :crazy: Min häst fick detta helt plötsligt i måndags och kunde inte stå på benet. Senare på kvällen kunde han stå på...
Svar
11
· Visningar
1 049
Senast: ponnylollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring