Bakslag...?

T

topsy_turvy

Har gått såå bra med min pålle den sista tiden. Lastningen har gått som smort, skoningen, ridningen, hoppningen, allt! Vi placerade till o med oss på vår andra hopptävling tillsammans i söndags! :) Men så idag när vi skulle åka o träna bara slog det slint i skallen på henne. Hon totalvägrade att gå in i transporten. 2 timmar höll vi på innan hon motvilligt gick in av ren utmattning. Full av sår på hela kroppen var hon efter att ha kastat o skrapat sig mot transporten.

Nu känns det som om vi e tillbaka där vi började...:cry: Missade träningen gjorde vi ju naturligtvis, men det kan ju vara skitsamma. Hoppas hoppas hoppas att hon går in nästa gång vi försöker! E det nån som haft samma problem? hur hanterade du det? Löste det sig?

Det e en häst med VÄLDIGT starkt psyke o MYCKET vilja o envishet :smirk:

Sv: Bakslag...?

Jag måste bara flika in här oxå då jag hade samma problem själv när jag hämtade min unghäst för några veckor sen.
Så jag vill oxå jätte gärna veta om någon har något tips om hur man ska gå till väga:crazy:

Det kankse hände något när hon åkte transporetn sist nät ni var på väg hem?
Knaske är mörkt i transporten så hon tycker det är lite läskigt så är det med min iaf..
För det är ju konstigt om hon alltid har skött sig eller så kanske hon bara prövar det är bara fortsätta försöka:) lycka till!

Bakslag händer den bäste, inget att haka upp sig på.
Det kan finnas trettifjorton anledningar till att din häst, till synes, helt plötsligt inte vill åka transport.

Problemet vid nästa gång blir nog dessvärre du själv. Du vet att du kan stöta på problem, och du kan bli en smula osäker på hur din häst kommer att reagera.

Jag skulle be någon helt utomstånde lasta hästen, gärna vid något tillfälle när du inte ska någonstans, så det får ta den tid det tar.

Så du och din häst kan lita på varandra i fortsättningen också. Men ett bakslag i sig behöver inte betyda någonting.

Som Blanrastik sa, bakslag händer alla! Ta det bara lugnt och stressa inte upp dig nästa gång du ska lasta henne. Lasta inte innan ni ska iväg någonnstans, utan ställ dig bara och lastträna ett tag tills hon är lugn.

När sånt där händer mig brukar jag ge både hästen och mig några dagars ledigt. Jag vet inte hur gammal din häst är, men när min var yngre hände det mer ofta än nu. Min häst blir lätt mentalt trött och då kan det behövas tid att smälta. Det är inte lätt att alltid ligga på topp :)Ta det bara lugnt!!

Tack för alla kloka svar!! :bow: Vet att jag kanske hetsar upp mig lite i onödan, men det e bara så jag e...vill att allt ska gå bra..alltid helst :smirk: Men så är det ju inte alltid..tyvärr! Ska få hjälp med lastningen en gång till av Linus Andler på fredag iaf...friska upp minnet lite :angel: Skippar träningen på torsdag så vi inte stressar upp varandra igen. Fler som har haft samma problem? Skriv gärna o berätta hur ni brukar lösa det! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
J
Träning varnar redan nu för detta kommer bli långt.. men hoppas på att någon kommer orka läsa igenom och förhoppningsis hjälpa mig en bit på vår...
Svar
16
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka