Bakskor? Jag = dålig hästägare?

S

Suuz

Tar historian från början, min häst har varit lustig i sitt rörelsemönster en tid. Inte halt men varit ovillig, sparkat bakut och varit allmänt dryg att rida (nog för att det är ett sto men hon har inte bråkat riktigt såhär mycket med mig :p)
Min kompis sa att hon tar olika långa steg med bakbenen, min ridlärare lika så. Tränaren kommenterade inget och "självutnämnaexpertpanelen i stallet" tyckte jag skulle skita i det och rida på... Hon är ju inte halt lixom...

Jag älskar min häst, jag vill hennes bästa. Tanken att det skulle kunna vara något fel på henne gjorde mig ärligt ledsen så jag bokade tid för undersökning på klinik. Sagt och gjort, veterinären sa att hennes bäcken var stumt samt hade hon svag reaktion på tre ben vid böjprov MEN visade ingen hälta vid ridprov och longering. Hennes "störda rörelsemönster" syntes ibland men inget som är lika påtagligt som en hälta. Jag blev förstås JÄTTEGLAD att det inte var något rejält fel utan att det blev metacam i 9 dagar, tömkörning i en månad och bakskor (hästen är bara skodd i fram och har alltid varit).

Nu till varför jag sitter här ledsen och jävligt förbannad. När jag kom tillbaka från kliniken var det en person som undrade vart jag varit. Jag berättade och där och då blev jag totalt idiotförklarad. "Bakskor? Vilket jävla skitsnack, ska du verkligen gå på det. Gud vad du håller på och larvar dig med din häst". Dagen efter skulle jag tala med den som äger stallet, då vi normalt inte har bakskor blir det knepigt MEN INTE OMÖJLIGT då andra hästar fått ha det tidigare. Gissa om jag blev utskälld, att jag åkte till klinik med en häst som inte var halt att jag dessutom kommer att lyssna på veterinärens råd! KOMMER ALDRIG PÅ FRÅGA! Om min häst ska ha bakskor får hon byta hage, till en som för närvarande är söndertrampad, vilket är OK för mig... Jag flyttar ändå hästen om en månad. "Vill du verkligen ha din häst i lerpölen, ensam?" (ensam kommer hon inte att vara då jag kommit överens med min bästa vän om att dela hage).

Jag känner mig helt knäckt, ärligt talat. Jag har inte kunnat sova på flera nätter och jag önskar verkligen att jag är den typ av person som inte tar åt mig... Men det gör jag tyvärr!

Är jag korkad som följer veterinärens råd? Att låta min häst skodd i bak gör att jag är en urusel hästägare? (Ifall jag var otydligt så kommer jag att göra som vetten säger. punkt!)

Sv: Bakskor? Jag = dålig hästägare?

Klart du inte är!! Självklart ska du följa veterinärens råd och se om hon blir bättre av det.

Dj*vla idioter i ditt stall! :devil:

Vad är felet med bakskor? Skaderisken? Bara för att ingen i ditt stall har bakskor är inte du en dålig människa, det kanske är tvärtom, tänk omn deras hästar kanske ömmar med båda bak och skulle behöva skor men det märks inte likamycket då det är jämsidigt?

Självklart ska man kunna lita på veterinärt utlåtande i ett sådant fall, jag hade också börjat att sko bak om det hade varit min häst. Ta INTE åt dig, stå ut och tänk på att du gör din häst en tjänst.

Nej jag tycker inte att du är dålig som hästägare :)
Följ hellre veterinärens ordination och din magkänsla, än denna "förstå-sig-påare" till människa!

men seriöst.. jag blir så jävla arg när jag läser sånt här!!! säkert 90% av alla ridhästar går med skor runt om utan att skada andra hästar i hagen. o precis som någon skrev så kan det ju faktiskt vara så att hon är stel pga att hon ömmar lite o faktiskt behöver skor!

du gör HELT rätt i att lyssna på veterinären, vem skall man annars lyssna på än den som är utbildad i ämnet?? dom har ju knappast sagt till dig att sko runtom för att hovis skall tjäna mer pengar eller?

varför kan inte folk lära sig att sköta sitt eget djur o inte lägga sig i andras angelägenheter? vill man ha hjälp så ber man om den! tycker även att det är väldigt underligt att vemsom hellst får starta inackorderings stall, man borde ju i allfall ha någom form av kompetens för att ta hand om andras djur.. bara min åsikt.

GÖr vad du känner är bäst för din häst! du känner henne o det brukar bli bäst så.. lycka till och jag hoppas att allt löser sig!

Vad är det för människor du står med egentligen:eek:?!

Det är ju jättebra att du åker till klinik och kollar upp din häst om du känner att det är något som inte stämmer:bow:! Hellre en gång för mycket än för litet säger jag! Dessutom fick du ju nu reda på vad som var felet och slipper oroa dig och fundera på vad som kan vara fel framöver, utan har en "diagnos".

Självklart ska du lyssna på vad veterinären sagt! Behöver hästen skor så ska den ha det!

Jag har varit med om en liknande händelse; när jag flyttade till det stallet där jag står nu så blev jag ombedd av stallägaren att ta av bakskorna på min häst inför ihopsläppet med hennes två (oskodda) hästar.
Visst tänkte jag, helt okej för min del, och så drog jag av bakskorna.

Hopsläppet gick jättebra, och efter ett par veckor tänkte jag att jag skulle ringa hovslagaren så han fick slå på skorna igen, då min häst ömmar otroligt mycket så fort det blir annat underlag än gräs, så det var omöjligt att rida som vanligt. Stallägaren blev dock alldeles förskräckt när jag frågade om det var okej, och började tjata om skaderisken och om nån häst hon visste som fått benet avsparkat, samt om hur bra det är att ha hästarna oskodda - billigare och naturligt! Men jag visste även sedan tidigare att min häst inte klarar av att gå barfota, men hon ville inte lyssna och tyckte att jag var trångsynt som inte ens ville prova.

Liten och snäll som jag är gav jag upp mina försök att övertala henne om att min häst behövde skor för att kunna gå som vanligt, och försökte rida så gott det gick utan att hästen hade ont. Min hovslagare blev fly förbannad och talade om för henne att hästen verkligen behövde skor, men inte ens på honom ville hon lyssna. Inte förrän ca 5 månader senare, när en nyinflyttad stallkamrat fick veta hur det låg till och sade till stallägaren på skarpen (stallägaren hade respekt för henne:grin:) fick jag slå på bakskorna:mad:. Då plötsligt blev hon väldigt tillmötesgående och sade "Men varför har du inte sagt någonting, klart du får slå på honom bakskor om han behöver det." Det är ju det jag sagt i ett halvår:devil:??? Hon var väl rädd att bli av med båda sina inackorderingar:cool:.

Jag tycker det är ett lite märkligt argument - vill en häst skada en annan ordentligt så lär det hända ändå, med eller utan skor. Sen kan man ju fundera på hur flocken ser ut om stallägaren nu tycker att det är en sådan stor skaderisk - är det bråkigt och många lätta bakben i hagen, då kan jag väl visserligen förstå oron, men då bör man ju ändra sammansättningen på flocken så att det blir lite lugnare. I mitt fall var ju flocken löjligt snäll, så risken för sparkskador var inte överhängande direkt..

Och appropå det här med att ta åt sig, så har jag fruktansvärt lätt för att ta åt mig av allt dåligt folk säger åt mig, vare sig det är befogat eller ej (vilket det oftast inte är), vilket gör att ett litet kritiskt ord är som ett slag i magen för mig. Men på senare tid har jag verkligen försökt att inte ta åt mig så mycket, men det är svårt:crazy:.

Sammanfattning:

Stå på dig och gör det som känns rätt för dig och din häst!:bow:
Ska du ändå flytta om en månad kan du kanske stå ut med att stå i den sämre hagen (även om jag egentligen tycker att man inte ska behöva ta sån skit, men jag själv hade nog bara hållit tyst och knutit händerna i byxfickorna för att jag är så feg)

Den som sa så till dig visar själv hur okunnig h*n är, gå inte på det!

Har aödrig hört talas om ett stall där hästar inte har bakskor. Min egen har det bara på vintern för att fästa broddarna i, men hon brukar vara ett undantag.

Du är inte en dålig hästägare, tvärtom, man undrar istället hur den som sa så till dig är som hästägare.

men wtf? vilka j*vla idioter!! :mad:
ååh, du är absolut ingen dålig hästägare! tvärtom ovanligt bra som åker in till klinik och kollar upp din häst trots att h*n inte verkade ha ont lr var "akutsjuk".

usch...vad arg jag blir..

Bra att du ska flytta och har en snäll kompis.
om flera kunde tänka som dig att ta reda på om hästen har ont när du känner ett fel.
tycker absolut att du ska följa vets råd och se till hästens bästa.
byt stall och jag hoppas du kommer till ett stall där man bryr sig om varandra och hjälps åt.
Önskar dig och din häst lycka till.

Åh, stackare, vilket dilemma. Klart att du ska göra som veterinären säger. Självklart kan det ju vara bra att prata med din vanliga hovslagare om saken men det troliga är ju att även den tycker att det är en bra idé. Och givetvis var det rätt att ta det säkra före det osäkra och kolla upp saken. Stallägare har så mycket ideér för sig och dom ser ju givetvis saker ur sitt perspektiv vilket ju inte alltid behöver vara det bästa för just din häst. För mig låter det här som ett typiskt sätt att trycka till en person bara för att man kan. Stå på dig! Jag hoppas att åtgärderna hjälper och jag hoppas att nästa ställe passar er bättre. Lycka till! (tänk att det finns ställen där hästarna går i flock och att man trots det får ha vinterbrodd i bakskorna dygnet runt, konstigt att inte hästarna där dör som flugor om nu bakskor är så farliga :-))

En av baksidorna med hästägande är just de som tror de kan bäst. Självklart vill man ju kolla upp sin häst, och följer såklart upp råden från vet. Du är ABSOLUT ingen dålig hästägare, har bara dåliga stall kamrater.

Jag har i alla år stått i ett stall där vi broddar alla 4 runt om, även ihagen. Visst är det en skaderisk, men en fläknings skada, eller vad det heter då de glider på isen är ju inte heller så kul. Stod i detta stall i 17 år och har aldrig varit med om ngn brodd skada. Ett avsparkat ben (sommartid) och en spricka i ben (på våren)

Jag skulle aldrig kunna låta min gå barfota bak, pga ömhet men oxå rörelse mönster, hans hovslagare gör underverk med honom.

STÅ PÅ DIG!

Vi har ett varierande antal hästar i vårt stall (för några år sedan 11, förra året sex, nu åtta) som alla går tillsammans året om. ALLA har bakskor året runt, äve i samban med hopsläpp när det kommit nya hästar. Samt ALLA har 4-broddat rut om i hagen när det är halt på vintern - vill INTE ha en fläkskada pga att hästen halkar i hagen! Det är lättare att läka en sårskada än en muskelbristning/skada, en sådan tar flera månader att läka. Summa summarum har vi haft problem en gång av att en häst fått en broddspark, i övrigt inga problem alls med att hästarna har bakskor. Däremot klara problem med de hästar som pga sjukdom/skada gått oskodda - de har haft ont i sina oskodda hovar.
Så om din häst behöver bakskor ska den ha bakskor - SJÄLVKLART!

Tack alla för era svar :bow: Gissa om det värmer hjärtat :love: Jag tror att mitt blodtryck sjönk ganska kraftigt när jag läste vad ni skrivit!

Ska ringa hovslagaren och be honom dra på skor, någon gång får stallägarna inse att det är jag som betalar. För vad och varför ska de skita i egentligen!

/suuz

Lycka till nu både med hästen och stallbytet (eller läste jag fel eller :confused:).......
Stå på dig bara......

Men vilket pucko :p

Man är snarare en dålig hästägare om man INTE sätter på hästen skor om den har något problem. Ett par skor förstör ingenting! (Så länge hästen inte skos dåligt givetvis, men det kan den ju även göras fram :grin: )
De allra flesta hästar som rids normalt behöver faktiskt skor på sig, och det är ägarens skyldighet att hålla koll på om det behövs!.

Och jag förstod inte varför det skulle vara några problem? Skaderisken?
Kan ju då tala om att vår unghäst (helt oskodd) har skadar min (skodda) häst betydligt mer än min har skadat unghästen. Och de har slagits rejält ett par ggr. :cool:

Runt om i stallen finns gott om papegojor som upprepar sånt som andra har sagt och tror att det är den enda sanningen.
Det är ganska jobbigt att råka ut för, eftersom de kanske inte ens är medvetna om att det finns flera sätt att se på saken.

Vad som är rätt att göra beror på omständigheterna. En häst utan skor får bättre fäste när det är halt ute. Är hästen skodd och det blir halt behövs broddar för att undvika fläkskador. Med broddar bak kan det bli allvarligare skador av en spark än om hästarna är obroddade. Detta är sant. Men om det i verkligheten är någon högre risk för skador beror ju på fler saker än broddarna. T ex hur många hästar finns det i hagen, hur gott om plats är det, är flocken stabil? Har hästarna gått ihop länge eller nyligen sammanförts? Hur trivs de tillsammans? Finns det mat att bråka om i hagen? Leds hästarna till hagen eller springer de ut? Hur är underlaget i hagen? Hur är väderleken - är det över huvud taget halt ute? osv.

Jag har oftast haft skor på alla fyra och broddar runt om vintertid eftersom vintern har varit träningsperiod och inte viloperiod för min häst. Min hästs hagkompisar har också oftast haft broddade skor runt om. Har aldrig råkat ut för en broddspark på någon häst. Vid något tillfälle blev det en skada pga av att min häst trampade sig själv med brodden i kronranden. Det var lite struligt ställe för ett sår när det blev lerigt ute men läkte så småningom. Jag väljer broddar hellre än oskott om hästen ska ridas under vintern, eftersom broddar ger bättre fäste och hästen slipper ömma sulor.

Om man inte tycker att hästen är fräsch så är det väldigt bra att göra som du gjort och kolla upp den på klinik oavsett om den är halt eller inte. Och om man nu gör det och får ett råd, så är det bra att följa rådet. Inte bara för att veterinären oftast kan mer än man själv, utan också därför att det annars kan bli strul med försäkringsbolaget om det skulle visa sig att problemet inte var så lättlöst. Så du ska naturligtvis följa rådet du fått, även om det betyder att hästen får gå för sig själv den tid som är kvar.

Att andra hästägare har en annan uppfattning än man själv är tyvärr något man får leva med. Det gäller att bestämma sig för vad man själv tycker, med hjälp av kunniga människor som man litar på. Väga för och emot olika saker och ta reda på olika alternativ. På så sätt blir man inte hellre så känslig för påståenden om rätt och fel som man stöter på. Man lär sig vad man kan kompromissa med och vad som är viktigt för en själv. Och så vet man vad man ska ställa för frågor nästa gång man letar stallplats :angel:

Hoppas du kommer till ett bra stall där det finns mer kunskap så du slipper liknande problem i fortsättningen.

Jag vet en häst som man letade fel på jättelänge innan man bestämde sig för att prova med sulor runt om, och vips var hästen som ny! I mitt stall har man skor och brodd som man vill, och så har det varit i alla jag stått i. Jag tycker det är helt naturligt att alla har olika behov. Det elaka är väl att INTE se till individens behov isåfall.

Bry dig inte om vad de andra tycker. Sko hästen om vetrinären rekommenderat det. Jag har aldrig hört talas om såna regler, men det finns tydligen.
Jag kan ochså tipsa om att ta ut en equiterapeuft,det har gjort underverk nästan med våra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30