Chima

Trådstartare
Är den nödvändig? Har ju sett flera utan sån.
Jag vet ju att det är för att kunna bromsa korrekt men måste man verkligen ha den?
Och vart fäster man den? i skaklarna eller?

tacksam för svar :bow:

Sv: Baksele?

Ja, man måste ha en sådan såvidare man inte har en broms på vagnen.
Man fäster den i skaklarna.

Det finns utrustning inom körning som inte behövs enligt vissa. Andra tycker det är minst lika nödvändigt som själva selen!

Men om du vill att din häst ska trivas (lika bra som du gör i vagnen ;)) samt inte få obehag eller skavsår ser man till att skaffa bra och välanpassad utrutsning!
Baksele är bra utrustning och gör så att hästen bromsar vagnen bekvämare!
Dock är anpassningen viktig och det bör man ha en kunnig till hjälp annars kan hästen få obehag trots bra utrustning :crazy:
Helst ska man fästa den i skaklarna men det går även att fästa den i selen om man har loksele eller sämre variant av bröstsele.
Litet tips är att höra efter hos Granngården, där tror jag de har de billigaste bakselarna! :idea:

Själv jag använder baksele för jag tycker det är bekvämare för hästen!:)

/L

Det beror på hur, vart och med vilken vagn du kör.
Kör du mycket i backar tycker jag man ska ha baksele. Likaså om du kör en tyngre vagn.
Mkt bättre för hästen att bromsa i en baksele än att bromsa i svansroten/armbågarna..
Kör du endast på slät väg med en lätt vagn (rockard typ) kan du köra utan baksele.

Till lokselen har jag en baksele från Lillhästen, den är helt okej om man inte kör mer än hobby :)
I lokselen fäster jag bakselen i dragringarna, till bröstselen fäster jag den i skaklarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 076
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar