Hambo

Trådstartare
jag såg att det fanns nåt som heter "baksele" att köpa
från Hööks, men vad är det för något ???
Jag ska för första gången i mitt liv börja att köra in en shettis
och håller på kolla runt lite för jag har inte en susning
im nåt om körning !!
Hej från Hambo

Sv: baksele

En baksele sitter, precis som namnet säger, runt baken på hästen.
När du kör i nedförsbackar blir det mkt lättare för hästen att hålla emot och bromsa upp vagnen om den har en baksele på sig.

om du har broms på vagnen är det inte jättenödvändigt med baksele eller om du kör med tex travsulky. den är så lätt så den kan oftast bromsas med däckeln, fast det är kanske inte idealiskt. vissa hästar kan dock reagera på bakselen. spänn bakselen lagom hårt, så att den verkligen STOPPAR vagnen i backar. hoppas det går bra med körandet!

Om du inte har en "susning om körning" så är det nog faktiskt inte så lämpligt att BÖRJA med att KÖRA IN en häst...
det kan bli farligt och hända olyckor om man gör fel, vilket inte är så svårt om man är ovan. Då gör man både sig själv och hästen en otjänst.
Innan du börjar köra in en häst vore det nog bra om du lärde dig att köra först...(inte illa ment, men körning är inte helt lätt och säkerheten är mycket viktig att tänka på).

Det bästa är om du känner någon duktig kusk som kan lära dig köra och som har en lugn och välskolad körhäst som du kan få "träna på".

Tag gärna hjälp med inkörningen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 630
Senast: Piaff
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama