Baksele och storlek

I

Isteroester

Har en baksele i storlek ponny som jag tänkte ha på min ponny som är 121 cm i mankhöjd så jag trodde att den storleken skulle bli bra. Men tyvärr inte, den sitter nästan 1 dm för långt ner bak när jag spännt åt alls som går. Så jag skulle väl ha köpt shetlands-storlek istället, är gränsfall på det mesta åt denna ponny. Jag hittade några bakselar i storlek shetland när jag "googlade" men de jag hittade då skiljde sej inte mycket från måtten på bakselen jag har. Har någon något tips på var jag kan hitta en baksele som passar ponny i samma mankhöjd som min?

Sv: Baksele och storlek

Jag har också upplevt samma som dig och man undrar hur den ponny är skapt som bakselen kan passa till. Oftast så behöver man ju längden bakom rumpan så man kan inte gå ner i storlek heller. Hade satsat på att göra om den du har istället för att leta ny. Går det inte att göra fler hål? Är det en rem över ryggen som delar sig till två fästen i bakselen? Isåfall kan man ju dela remmen lite längre eller byta ut den mot två nya separata remmar. Lägg gärna in en bild så ska vi säkert hitta lösningar. :)

Precis! Det är nästan som Welsh (och Welsh mountain som mina var) ponnier inte existerar i Sverige. I England (ponnylandet!) kan man köpa direkt från hyllan träns och allt annat - men det hjälper inte oss :cry:

Jag höll på att göra extra hål, kapa rem och göra nya fästen hela tiden. Som du säger ponnystorlek är för stor och "shetland" har oftast i fel proportioner.

Jag tävlade bl.a. bruks så bakselen var jätteviktig.

Förutom längd på remmen, som Agtatoon beskriver, behövde jag göra två hål i ryggstycket mitt över högsta punkten på hästens rygg. Då kunde jag trä ett litet tunnt rem att hålla bakselen på plats - annars gled den bakåt och "hängde" under svansen (istället för att vara horisontell....om du förstår vad jag menar)

Precis! Det är nästan som Welsh (och Welsh mountain som mina var) ponnier inte existerar i Sverige. I England (ponnylandet!) kan man köpa direkt från hyllan träns och allt annat - men det hjälper inte oss :cry: QUOTE]

Hehe, kan tillägga att modern till denna ponny är en Welsh (kanske mountain minns ej mankhöjden, kan va 119 cm). Fadern är en dartmoorponny. Jag hittar knappt täcken som passar, inte grimmor och träns heller för den delen. Är kanske tvungen att åka till England då :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 486
Senast: MimmiNO
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025