Baksele istället för svanskappa?

Limelight

Trådstartare
Finns det baksele att köpa och sätta på travselen istället för svanskappan.

Min herre hatar när remmen under svansen ska sättas dit och jag tycker det ser ut som han ogillar den under körning med.
( Kör bara som hobby ).

Sv: Baksele istället för svanskappa?

Inte vad jag vet...

Men har du provat att "lossa" svansen genom att rotera den några varv åt vart håll och sen länga ryggstycket när du drar svanskappan runt svansroten så det inte bli obehagligt om hästen krummar ryggen´.

Det funkar åtminstone på min skrutt.

Har inte testat att "lossa" svansen sådär.
Men jag längar alltid ryggstycket när jag sätter dit den, men han gillar det inte i alla fall.

det skall väl gå med vilken baksele som helst de är juh lösa det man kan göra är juh att behålla ryggstycket när du köpt baksele så att du kan fästa den uppe på ryggen men att inte använda själva delen under svansen, sen sitter juh inte bakselen fast mer än i vagnen=)

Då ska man hitta en sådan liten baksele också, oftast antar jag att de är till brukshästar och så stor rumpa har inte mitt lilla varmblod :D

det finns ju bakselar i ponny och cob storlek på b*rjes har jag för mig:)

det finns i olika storlekar från shettis till kallblod.. man använder oftast baksele när man kör med en obromsad vagn, det är oftast bara i travet som man kör utan baksele.

*kl*
Borde inte en brösta i lagom storlek kunna extraknäcka som baksele? Fast påsatt som en baksele dvs ;)?

det finns i olika storlekar från shettis till kallblod.. man använder oftast baksele när man kör med en obromsad vagn, det är oftast bara i travet som man kör utan baksele.

Måste egentligen ( kan jag tycka ) vara skönare för hästen att ha baksele än svanskappa..
Kan inte vara skönt för travarna att springa med en rem under svansen, kan tycka att man ska ha en mkt tunnn baksele till travet och grövre till arbetshästar.
Men, så kan jag tycka :D

*kl*
Borde inte en brösta i lagom storlek kunna extraknäcka som baksele? Fast påsatt som en baksele dvs ;)?

Det skulle man kanske kunna få till på något sätt,, en bred brösta..
Hmm, det tåls att fundera på :D

Man spänner ju inte svanskappan såpass hårt så den ligger och trycker.

Sen känns svanskappan rätt bra att ha just i samband med pullande häst och käk, jag är inte helt säker på att en baksele skulle fylla helt samma funktion där.

KL

Har f.ö. fortfarande inte kommit på vad remmarna som går från selen till skalmarna heter som man får ha när man har dispens för ryggstycket, men förr eller senare kommer jag väl på det...

nej, och jag skulle inte vilja sätta på min häst en baksele och sen sätta mig upp bakom honom i sulky på banan, inte ens om jag hade slaggjord på.

Eftersom jag kör min pålle hemma i skog och mark och inte på någon bana skulle jag velat haft en baksele eftersom han inte gillar svanskappan.
Och min häst är supersnäll så en baksele vill jag verkligen ha för att vara snäll tillbaka ;)

nej, och jag skulle inte vilja sätta på min häst en baksele och sen sätta mig upp bakom honom i sulky på banan, inte ens om jag hade slaggjord på.

Tja ska man bara smacka dit bakselen och sen ut och köra på banan i sulky så förtjänar man sig en åktur...

trodde det hörde till sunt förnuft att man lät hästarna vänja sig med ny utrustning i lugn och ro.

ja, men naturligvtis, dock så kör inte jag med sulky hemma och det blir skillnad på att köra långvagn i hemmamiljö och sen komma in på banan med andra hästar och ens häst triggar upp sig!

Vad använder du för typ av vagn?
Använder du en travsele i övrigt?

Det blir en sisådär kombination (rätta mig om jag tänker fel) att sätta en baksele till en travsele eftersom travselen är konstruerad för att hästen ska dra med skackeln och skackeln då ligger relativt still mot hästens sida. En sele som är gjord för att användas tillsammans med baksele har endera en lös gjord (loksele med en däckelgjord och en bukgjord) som medför att skacklarna får visst rörelseutrymme framåt och bakåt eller så ligger skacklarna lösa i däckeln som de gör på till exempel en vanlig bröstsele.

Det faktum att skacklarna rör sig framåt-bakåt beroende på lutning på vägen etc. gör ju att själva principen bakom en baksele fungerar. När skacklarna åker fram i en nedförsbacke så späns bakselen över ändan på hästen men när man går på slät väg hänger selen löst runt rumpan på hästen. I uppförsbacke kommer skacklarna längre tillbaks och hästen får ännu större rörelseutrymme för rumpan och benen att röra sig på.

Jag är med andra ord rädd för att en baksele till en travsele inte skulle fylla sin funktion något vidare eftersom den endera skulle hänga löst även i nedförslut eller så skulle den behöva spännas så pass att den i viss mån hindrade hästens rörelser när den ska gå/springa.

Men jag har aldrig provat så jag tänker inte säga att det är så. Bara lite spånande och tankar från mitt håll!

Om du bara hobbykör kan det ju annars vara en tanke att byta mot en annan sele så blir det hela lämpligare för körning med baksele i stället för svanskappa. Dessutom blir det ju ännu snällare mot hästen om den kan bromsa med bakselen i nedförsbackar och slipper ha tynd runt svansroten. Då kan du dock behöva ändra lite detaljer på vagnen också.

Har du någon bild på ekipaget?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
7 145
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈