Bakrädd travhäst, HJÄLP SÖKES!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rakeem
  • Startdatum Startdatum
R

Rakeem

Hej,

jag har ett 7årigt sto som alltid har varit världens snällaste både att rida och köra. Senast vi var inne på Solvalla var det någonting som gick helt fel. Jag värmde henne i monté 3 bakvarv och det gick superbra, hon var framåt och låg på som bara den. När sedan pappa skulle värma henne i sulky så skyggade hon undan för någonting, började sen skena, bocka och sparka tills vagnen gick sönder och min pappa ramlade ur. Trots att en skakel hängde på hennes ena sidan och tömmarna fladdrade runt benen stannade hon i alla fall vid utgången, endast lite skärrad. Inga yttre skador hittades på hästen efter detta, men när vi idag skulle köra henne så blev hon direkt alldeles stel och stirrig. Hon försökte sticka iväg då vagnen började skramla, det slutade med att vi selade av henne helt och hållet och fick leda henne hem.

Vad kan jag göra mot hennes bakrädsla? Finns det något sätt att träna så att detta motverkas?
Jag vill absolut inte ge upp den här hästen då hon är en otroligt duktig travare.

Snälla hjälp mig, jag behöver en massa förslag. Jag är i desperat behov av hjälp!

Mvh Josefin, "Rakeem"

Sv: Bakrädd travhäst, HJÄLP SÖKES!

Hade det varit min häst hade jag dövat henne ( kanske både bomull och huva?) och även helstängt.

Min häst var med om en olycka där hon kom lös med vagnen (rockard) och gick omkull och låg fast tills jag skurit sönder selen.

Jag trodde såklart att det skulle vara färdigkört efter det, men såklart ville jag prova. Jag hade en gammal sulky som vi använde de första gångerna. Första gången ledde en och en höll vagnen "i position". Andra gången spände vi fast vagnen och jag tömkörde med led. Tredje gången provkörde jag själv efter en lite bit med led.

Hästen var hur cool som helst, men hade hon inte vart det hade jag stannat där det strulat, backat och sen tränat tills hon var helt tillfreds med situationen. Ungefär som att köra in på nytt alltså.

Jag skulle genast kolla upp hästen när det händer när hästen är 7 år och inga sådana tendenser tidigare?

Hur reagerar den när man drar med fingrarna längs revbenen? Kanske lite långsökt men det skulle kunna ha problem med ett revben.

edit: Jag har heller aldrig haft problem att köra nästa gång med de hästar som kommit loss för mig.

ja svårt o säga men nåt irriterar ju henne, mina har aldrig varit svåra att köra efter en sådan incident, eller om de kommit lösa.

Min häst blev också mycket bakrädd efter en skentur med vagnen. Hon blev rädd och började skena, när hon börjat sakta ned så slog hon och blev hängandes med ena benet över skakeln, vagnen tippade och hästen fortsatte sin skentur med uppoch ned vänd vagn och ena skakeln mellan bakbenen. Hästen gick antagligen omkull också när vi inte såg henne. Denna incident resulterade i en fraktur i armbågen samt en hel del sår.

I vilket fall blev hon mycket bakrädd efter detta, tittade till och med bakåt när man ledde henne till hagen. Gav mig aldrig på att köra henne igen men tror att man med en del tålamod skulle lyckas om man började om från början med inkörning.

Dessutom tror jag att man ska tolleransträna mycket med överdrivet skrammel osv bakom hästen. Lycka till!

det som ni skulle gjort var att sela om henne o direkt ut igen. Men de flesta hästar går att köra igen efteråt om man själv inte skakar som ett asplöv...döva henne ordentligt och ut igen bara...sätt gärna på en slagrem också-

Om en häst blivit skrämd för "någonting" brukar det inte vara ngt problem att sela på igen och köra, eftersom inte vagnen var den utlösande orsaken. Kan det vara så att hästen upplevdes "skygga" men egentligen upplevde obehag, och försökte ta sig fri? Kan den som Ghost påpekar ha ont någonstans eller kan selen /vagnen gett obehag? Isåfall förknippar den känslan och vill inte utsättas igen.
Lånade en gång en sulkette av en tränare på banan, som satt helt "fel" på vår häst och tryckte selen framåt, varpå hon blev erhört stressad och höll på att kväva sig. Små felaktiga saker kan ställa till mer bekymmer än man tror:idea:
Ge inte upp:)

Jättesynd att ni inte for ut och körde hästen direkt efter händelsen, för det brukar oftast gå lättare då än efter ngn dag. Hästen får direkt se att det inte är så farligt.
Och en häst med dåligt psyke kan sånt här ta väldigt hårt på, så det är bara att gå frammåt i väldigt lugn fart, och se hur hästen reagerar. Det är ju väldigt individuellt..

MEn använd slagjord (tänk på att man ska kunna få in en knytnäve när hästen står normalt annars är den för spänd och hästen får svårt att röra sig och det blir obehaglit, det är många som tror att man ska dra åt nästan allt som går..) och jag har fått uppfattningen om att man inte behöver överdriva med dövningen, utan vanlig bomull som nästan alla har när man kör räcker gott och väl. 'Gissar att ni brukar ha det, då det är knappt ingen som kör odövat vare sig i motion eller snabbjobb. För det är bra att hästen hör några ljud när ni kör så att den inte blir helt skraj om något skulle hända när den är utan, men självklart så är det ju bra om det dämpas något, som det gör med bomull!

Hoppas allt kommer bli bra med eran häst!

Jättesynd att ni inte for ut och körde hästen direkt efter händelsen, för det brukar oftast gå lättare då än efter ngn dag. Hästen får direkt se att det inte är så farligt.
Och en häst med dåligt psyke kan sånt här ta väldigt hårt på, så det är bara att gå frammåt i väldigt lugn fart, och se hur hästen reagerar. Det är ju väldigt individuellt..

MEn använd slagjord (tänk på att man ska kunna få in en knytnäve när hästen står normalt annars är den för spänd och hästen får svårt att röra sig och det blir obehaglit, det är många som tror att man ska dra åt nästan allt som går..) och jag har fått uppfattningen om att man inte behöver överdriva med dövningen, utan vanlig bomull som nästan alla har när man kör räcker gott och väl. 'Gissar att ni brukar ha det, då det är knappt ingen som kör odövat vare sig i motion eller snabbjobb. För det är bra att hästen hör några ljud när ni kör så att den inte blir helt skraj om något skulle hända när den är utan, men självklart så är det ju bra om det dämpas något, som det gör med bomull!

Hoppas allt kommer bli bra med eran häst!

Om du får in en knytnäve kan de slå över skakeln så går det åt helvete igen.

Så spände jag slaggjordar innan jag skrotade med en tvååring - som för övrigt kom i vagn samma dag och blev en nästan helt normal häst till slut. :D

Hade hon bara slagit rakt hade hon nog bara träffat vagnen men nu slog hon snett och fick högra bakbenet över skakeln.

håller med och jag tycker att så fort hästen börjar röra sig så släpper slagremmen lite..jag spänner relativt hårt om jag tror hästen ska/kan slå ...den släpper ju som sagt ändå..

håller med och jag tycker att så fort hästen börjar röra sig så släpper slagremmen lite..jag spänner relativt hårt om jag tror hästen ska/kan slå ...den släpper ju som sagt ändå..

Precis - däremot brukar jag se till att de står någorlunda parallellt med bakbenen och sen spänna rejält.

Och jag var innan detta hände av samma åsikt som inläggskrivaren jag nu svarat. :crazy:

Om du får in en knytnäve kan de slå över skakeln så går det åt helvete igen.

Så spände jag slaggjordar innan jag skrotade med en tvååring - som för övrigt kom i vagn samma dag och blev en nästan helt normal häst till slut. :D

Hade hon bara slagit rakt hade hon nog bara träffat vagnen men nu slog hon snett och fick högra bakbenet över skakeln.

Nej, man ska kunna få in en knytnäve på ena sidan eller två händer på båda sidorna samtidigt ungefär under slaggjorden (beror ju på hur små/stora händer man har också såklart)
Visst, är den för lös så hjälper den ju inte, men som sagt för hårt så sabbar du hästens rörelsemönster. Många orutinerade som spänner den för hårt och det kan nästan också framkalla att vissa hästar hellre slår också..

Men som sagt, alla har ju olika åsikter, men så som jag skriver är egentligen det rätta :P

Senast ändrad av en moderator:

Var och en är salig på sin tro tills det händer.

Jag hade hållit med dig fullständigt för tio år sen.

Spänner man så löst som du skriver så kan hästen när den slår även slå av slaggjorden. Eller slå så högt att den får ett ben över en skakel.

Så som jag har fått lära mig ( skola samt hos tränare) är att gjorden ska spännas så den sitter åt. Dock ej så den sitter nergrävd i musklerna men den ska sitta åt. Den lossanar alltid lite när hästen börjar gå. Snarare så kan en lös gjord irritera hästen så den slår för det i stället.

Håller med om att slaggjorden ska spännas så att den ligger an ordentligt mot rumpan samt under ryggstycket. Spänner alltid fast den med en gummirem i ryggstycket också. Den lilla "flärpen" som ofta finns fastsydda håller inte när hästen drar ihop sig och då finns risken att slaggjorden glider ner bakom hästen. Viktigt är att använda gummiremmar som håller fast slaggjorden i skaklarna också.

MEn använd slagjord (tänk på att man ska kunna få in en knytnäve när hästen står normalt annars är den för spänd och hästen får svårt att röra sig och det blir obehaglit, det är många som tror att man ska dra åt nästan allt som går..)

Skulle vara intressant att höra vem du lärt dig detta av då alla andra fått lära sig att den ska spännas relativt hårt? Om man sätter den på det sättet du beskriver behöver man inte ha slaggjorden på, den blir verkningslös då... När en häst travar sänker den ju dessutom rygg och rumpa, vilket gör att den när den är hårt spänd från början glappar rejält i full fart och inte är i vägen alls för rörelsemönstret...

Skulle vara intressant att höra vem du lärt dig detta av då alla andra fått lära sig att den ska spännas relativt hårt? Om man sätter den på det sättet du beskriver behöver man inte ha slaggjorden på, den blir verkningslös då... När en häst travar sänker den ju dessutom rygg och rumpa, vilket gör att den när den är hårt spänd från början glappar rejält i full fart och inte är i vägen alls för rörelsemönstret...

Och likadant i skritt sänker även en spänd häst bäckenet tillräckligt för att den ska glappa varje steg.

Jag vill däremot att de inte står med nåt ben LÅNGT under sig för då kan det bli svårt att få till rätt anspänning.

Inte för att jag vill skryta men jag jobbar hos en av Sveriges bästa och största tränare som verkligen kan sin sak, utan att peka ut så jag tror egentligen inte att han är helt fel ute med sitt sätt att fästa slaggjorden.
Har även varit i frankrike och jobbat där de sätter slaggjorden samma som jag med lyckat resultat ifall att hästen skulle slå, så jag är inte helt utan kunskap som ni nog trodde alla här som kom med lite otrevliga kommentarer mot mig.
Jag ville ju bara hjälpa trådstartaren, som ni kanske förstod.

Jag skulle då aldrig fara ut och köra en häst som jag vet kan slå med för hårt slaggjord, det är nästan dumheter. Visst, slaggjorden ska inte ligga och slänga när man kör heller, det har jag aldrig sagt. Men ni verkar tro det. Kan man trycka in en (liten) knytnäve utan problem så är den perfekt sen när man far ut och kör. Sen så ska den ju sitta ganska långt bak och så spänner man även slaggjorden lite bakåt för ännu bättre resultat.
För sätter man den för högt upp så måste man ju spänna hårt för att den ska ge funktion..

Orka trycka ner andra för att de har olika åsikter? Alla har ju som sagt det som passar bäst för en själv, inte fel att ge sina tips som man vet funkar. Hög nivå.

Inte för att jag vill skryta men jag jobbar hos en av Sveriges bästa och största tränare som verkligen kan sin sak, utan att peka ut så jag tror egentligen inte att han är helt fel ute med sitt sätt att fästa slaggjorden.

Vi är nog många här som kan skryta om detsamma :grin: och alla har lärt sig uppenbarligen att den ska sättas åt hårt...

Liknande trådar

R
Trav Känner en tjej som har ett bakrädd russto .. som jag har börjat pysslat med lite smått. Började med lite NH, hon har fattat vad det går...
Svar
19
· Visningar
1 086
Senast: Rigolette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka