Bakrädd travhäst, HJÄLP SÖKES!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rakeem
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bakrädd travhäst, HJÄLP SÖKES!

Välkommen till ett diskussionsforum.

Kan du peka på ett enda ställe där någon tryckt ner någon eller gett sig på person?

Forum handlar om diskussioner som man plockar det bästa eller det sämsta ur beroende på egen bakgrund.

Cambrie: Jag är hur som helst även uppfödd inom travet, men säger inte att jag vet bäst för det.. :crazy:

Men en sak är säker och det är att jag inte som ngn ridtjej från början som verkar tro att allt ska dras åt lika hårt som en sadelgjord :mad:

Peka ut och peka ut..
Här inne verkar allt handla om att ingen har rätt förutom en själv, man verkar inte kunna diskutera som vanliga personer heller..
Ingen verkar ha någon gräns, så jag tackar för mig då allt jag ändå skriver är så fel?:(

Har även varit i frankrike och jobbat där de sätter slaggjorden samma som jag med lyckat resultat ifall att hästen skulle slå, så jag är inte helt utan kunskap som ni nog trodde alla här som kom med lite otrevliga kommentarer mot mig.
Hos vem jobbade du där? Jag har varit en hel del i Frankrike och tror faktist aldrig jag sett en fransktränad häst med slaggjord.

Det finns gamla trådar om hur slaggjorden ska sitta. Detta har diskuterats flitigt på bukefalos :)

Vad har ridtjejer med det här att göra? Jag har jobbat med trav i nästan 20 år, jag påstår inte heller att jag vet bäst, men jag tycker det är konstigt att det bara finns en i den här tråden som minsann vet hur en slaggjord ska sitta, för såvitt jag vet har de flesta här mångårig erfarenhet både från stora och mindre tränare och sina egna stall... Är det konstigt då att du blir ifrågasatt hur och var och av vem du har lärt dig det?
Jag har tex jobbat hos sex olika tränare, både riktigt framgångsrika och mindre, och på alla ställen har jag fått lära mig att det faktiskt ska sitta hårt eftersom den annars blir verkningslös och till och med kan störa hästen så den blir irriterad och slår på grund av slaggjorden... Dessa tränare i sin tur har jobbat hos betydligt fler tränare och så vidare, så är det som du säger är nog hela travsverige, förutom det stallet du är i, fellärda då....

Sen så ska den ju sitta ganska långt bak och så spänner man även slaggjorden lite bakåt för ännu bättre resultat.

Det här är precis tvärtemot vad jag har lärt mig både på Wången och av proffstränare. Hästen drar ihop sig när den ska till att slå. Den blir mycket kortare än när den står på gången. Vad är det som tar emot om du selat med en slaggjord långt bak som dessutom är spänd längre bak på skacklarna när hästen slår?

*kl*

Slaggjord och käk väl?
Eller använder ni bara slagremmen??

Vi har oftast käk oxå, ganska lång dock, men så de inte får ner huvudet, annars så gör väl gjorden ingen som helst skillnad, utan den slår de ju snabbt av..
*har testat* :crazy:

Slaggjorden spänns hårt ja, men jag vet flera som sagt som sannalind oxå.
Och på min egen kunde man inte spänna särkillt hårt, då påverkade det steget och hon blev kort och spände sig.

Det här är precis tvärtemot vad jag har lärt mig både på Wången och av proffstränare. Hästen drar ihop sig när den ska till att slå. Den blir mycket kortare än när den står på gången. Vad är det som tar emot om du selat med en slaggjord långt bak som dessutom är spänd längre bak på skacklarna när hästen slår?

Spänner den bakåt som sanna beskriver och hästen börjar nypa och slå, så vips har man en ännu längre gjord över rumpan, eftersom de små gummisnuttarn knappast orkar hålla fast "där nere" utan glider upp och ja, gjorden blir längre.. :crazy:

mina slagremmar är av nylon nuförtiden, dom slår dom inte av och det finns inga ringar på den heller.

Liknande trådar

R
Trav Känner en tjej som har ett bakrädd russto .. som jag har börjat pysslat med lite smått. Började med lite NH, hon har fattat vad det går...
Svar
19
· Visningar
1 086
Senast: Rigolette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka