Bakrädd russto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
R

Rigolette

Känner en tjej som har ett bakrädd russto .. som jag har börjat pysslat med lite smått. Började med lite NH, hon har fattat vad det går ut på .. Hon accepterar selen och tömmar, det är snarare att hon inte tycker om att man går bakom henne med prasslande saker, tömkör henne, och vagnen gillar hon inte heller ..

Jag tömkörde henne idag. Ledde henne i grimskaft bort till en paddock. Sedan ledde jag henne i paddocken och lät henne gå framåt medan jag förflyttade mig snett bakåt, gick till slut bakom henne och hon traskade på. Lyssnar på start/stopp, öka till trav. Men hon har en tendens att vända sig om, så hon har huuvudet åt mig (vilket kompisen har varnat om), då har jag gjort som så, att dra i den andra tömmen, den på yttersidan, och det har fungerat .. och sedan drivit henne framåt. Tycker att hon har gjort stora framsteg. Tycker ni att jag gör rätt ? Jag straffar henne inte på något sätt, använder endast rösten och tömmarna som lite hjälp (styrning, stopp osv). Absolut ingen bestraffning på något vis.

Vad ska jag fortsätta med sedan ? jag hade tänkt tömköra henne ett bra tag till, så att hon är bombsäker på att det är helt OK osv .. Backar om något går snett. Jag har funderingar på att köra några "lekar", som att .. tömköra mellan olika grejer, som en bana lixom .. där bl.a vagnen ska vara med .. lr longera över skaklarna i skritt och sedan öka till trav osv .. vad säger ni ? Fram med era förslag ! Hade även tänkt fortsätta med NH övningarna .. :)

(För er som undrar vad som hänt henne, TROR jag at hon gick ner i ett dike på en bana .. jag är inte riktigt säkert, men något hände.)

Hon är inte rädd om man går bakom henne, reagerar inte lr så, utan det är då man tömkör/kör henne .. Tänkte också på att man kunde ta med henne in på banan och tömköra henne där, inte på själva banan utan runt lite på stallbacken och så .. och tömköra henne hemma på vägarna.

I temperament är hon en ganska lugn och snäll ponny. Men, hon kan ibland bli stressad, om det är något nytt lr "farligt" .. men hon har blitivt lugnare sedan jag började greja med henne.

Så fram med era förslag =)

// Mirre

Sv: Bakrädd russto

vad händer när du lägger på henne vagnen?? skenar hon eller blir hon istadig?? om jag har en bakrädd häst så totaldövar jag och sen beroende på hur den är så antingen stänger man huvudlaget så den inte ser bakåt och blir trygg eller så öppnar man huvudlaget så den ser bakåt och då blir trygg. det är olika på olika hästar utifrån varför dom är bakrädda!
jag körde in en kallblodstravare på 3 år med loksele och harv förra året. det var två tattare som skulle göra det första gången (han är inkörd för vagn normalt utan problem när han va 2) och allt gick helt galet! men vi var tre tjejer som gjorde det i ett ridhus och bara lät han gå runt där tills han kände sig trygg. och när han blivit trygg med lokselen så la vi på en trosslina som fick dingla mot hasen då och då (med fleeera paniksken som följd) men tillslut så lärde han sig acceptera det och då la vi på nästa lina. sen en skakel och sen två. tillslut en pullert och sen en harv. idag går han i par framför en pullert och drar studenter som e fulla och glada!! :D kan tilllägga att de kallblodet varit lös med vagn i skogen ett flertal gånger och är äckligt bakrädd.
så lite tålamod, bestämd hand och klokhet så brukar det ordna sig.
men det är svårt att ge dig råd när man själv inte har upplevt hur hästen beter sig i värkligheten och vad den reagerar på. men det gäller ju att man har lite sinne för häst och att den litar på en.
men hur reagerar den med vagnen?? när jag vet det kan jag ge fler råd!! lycka till iafl :)

Jadu .. idag tror jag att "allt jag har gjort" har gått till spillo .. Jag och kompisens syrra var ju uppe i stallet idag, tömkörde i paddocken och tillbaka till stallet. Gick skitbra ! :)

Sedan på kvällen åkte jag, kompisens syrra och kompisen upp till stallet. Skulle köra det andra russet och shettisen. Hur som helst, kompisen var inte med tillbaka i stallet på slutet av en anledning, utan jag och hennes syrra var där bara. Gjorde i ordning hästarna och jag tog i ordning den bakrädda .. selade henne, osså gick vi iväg med alla 3 hästarna och skkulle möta kompisen, gick skitbra att tömköra den bakrädda. Hon var jätteduktig. Travade och skrittade utan problem, vände inte en enda gång. Tillbaka i stallet sa kompisen att jag inte skulle ta russtoet, utan låta henne vara ute. Då skulle kompisen sätta henne för vagn .. sagt och gjort. Hade inget att säga emot om .. första gången vagnen var bakom henne, gick hon åt sidan, andra gången stod hon stilla. Klickade till och vagnen satt som gjuten. Kompisen gick framme vid huvudet med grimskaft, hennes mamma på andra sidan och jag vid tömmarna. Ponnyn Kastade sig framåt bokstavligt talat, på något sätt uppåt/framåt, så gjorde hon en gång till .. skrittade annars på väldigt stressad och snabbt .. utanför stallet vagnade dom snabbt av, kompisen tog av ponnyn selen, men då den var på rumpan fick hon något frispel igen och gick tvärt åt sidan och höll nästan på att snubbla över skaklarna .. Ponnyn fick iaf nosa på vagnen sedan .. och se att den kanske inte alls var så farlig .. inne i stallet är hon sedan lugn som en filbunke .. inte alls rädd om man klänger å hänger på baken på henne .. går bakom henne, lyfter alla hovar osv ..

Vad tycks ? Och vad göra .. ? :( :crazy:

bara fortsätta likadant!!! tillslut så lugnar hon sig!!
vart i sundsvall bor du? vad är det för ponny??

Höh ? :O Tycker du att vi ska fortsätta spänna för en ponny som blir galen då hon sätts för vagn ? :S Du skulle se henne. Det känns INTE rätt att spänna för henne då hon inte är redo. Hon är lååångt ifrån redo för det där igen. Hon var inte ens redo idag. Ren tjurighet från kompisen ...

Näe. Jag vill heldre ta det lungt och försiktigt. UTAN att någon ska bli skadad iom detta ..

Jag bor på Alnö. Ponnyn står på Alnö, närra Wii centrum .. russto, isabel, tidigare startad, gör inte mkt just nu .. rids då å då, nu har jag börjat greja med henne.

jag måste ha missuppfattat det du skrev isåfall.. jag tydde det som att hon bara kastat iväg två gånger och sen gått - men lite stressad... de e väl ingen fara!! så gör många unghästar som sätts för vagn i början. de som är farlig är om dom börjar tokslå eller skenar..
skriv bättre vad du menar så jag förstår... :p
ska läsa igen så kanske jag förstår..hehe

jag tycker fortfarande inte att det är nåt farligt att hon kastar frammåt om hon sedan går. det är som jag sa tidigare värre om hon slår eller skenar. hon hade ju tydligen skrittat sedan även om hon va stressad så är ju det ett gott tecken. det är vad jag kan dömma utifrån det jag läser iafl. kan ni inte sela av vagnen i stallet??
sen vet inte jag hur van du är. är man ovan så kan detta som hänt kännas läskigt och dåligt. men jag som hållt på en hel del med unghästar och inkörningar tycker inte det låter som någon fara! jag är van bakrädda hästar och har vart med om väldigt obehagliga åkturer.
hade jag vart dig så hade jag spänt för henne igen och igen och igen tills hon accepterar det!
men som sagt kan jag bara läsa mig till fakta och har inte sett henne i värkligheten så jag kan döma hur hon reagerar.
men jag tycker du verkar lite för ängslig om du tycker att det är katastrof om hon kastar frammåt. det hade jag tagit som ett framsteg eftersom du skriver att hon brukar vända och backa.
men vi alla är olika och hur säker du känner dig på det du gör avgör hur du skall fortsätta!men du får inte äventyra din säkerhet. men jag tror inte att ponnyn tar skada av att ni spänner för henne igen..

Okej. Nu tror jag att jag förstår lite grann hur du tänker å tycker .. :p :)

Jo, det är ju det. Jag är ovan. Tycker att det var läskigt det hon gjorde. Såg ut som att hon vart 3 meter hög. Det som hade hänt inne på banan var att hon hade stegrat lr något sådant .. och en kompis hade kört henne, så stegrade hon .. det var efter det som skedde inne på banan.

Du kan nog ha rätt i att jag kanske är för ängslig. Men samtigt vill jag inte gå för fort fram. Jag har tömkört henne 2 dagar, hållt på med henne i 4 dagar sammanlagt. Annars har hon varit lite stressad vid ridning, och hon har gått med på körturerna ibland, aannars bara stått i hagen. Jag känner det som att vi går för fort fram. Jag skulle snarare vilja göra olika lekar .. med vagnen inblandad, så hon vänjs vid den på ett positivt sätt .. inte någon hemsk sak som bara hoppar på henne bakifrån och följer efter henne hur mkt hon än inte vill .. :( Fattar du vad jag menar ?

Men, jag fick ett tips om att fästa olika saker, i t.ex svanskappan .. som hänger och dinglar längs benen och sidan på baken på henne .. så hon vänjs vid saker som skramlar osv ..

nja skramlar tror jag inte på.. men prova göra som jag gjorde med kallblodet. att när ni tömkört ett tag och det gått bra så sätter du fast en tjock trosslina eller draglina till en harv eller släde som någon går snett bakom och håller i änden. denne låter denna lina lite då och då dingla mot bakbenet när du svänger - som vagnen normalt tar emot. se när det går bra tar ni en lina på andra sinan och sen två linor. sen lägger ni på en träskakel som ni gör lika dant med, sen den andra och sen bägge. tillslut låter ni dom släpa fritt bakom henne (fastknutna ´med varann i bakändarna lika brett som det är mellan fästena på selen) sen när det går bra så gör du det ett tag. när hon accepterat det så går det nog åxå med vagn!

Jo det kan vi ju prova med .. :) Tack för tipsen :) Men jag fattade nog inte riktigt hur du menade, jag är trög av mig ;) Har du ingen bild så du kan visa ?

men vad är det du inte förstår - fråga så kan jag förklara närmare!! annars får jag väl komma ut å hjälpa dig.. hehe :angel:

haha men jösses :p jag är trög som sagt ;) Glömmer ju att berätta :P

jamen, hur, du menar med "pinnarna" som skulle sitta fast å blaha .. :crazy:

Idag föresten, tömkörde jag henne till paddocken, sedan i paddocken. Osså tog lillsyrran (till kompisen) öh, en "pinne" lät henne nosa, gick sedan över, runt, bredvid den pinnen, lillsyrran drog den lite lätt i sanden så deet skulle låta, osså till slut så lyfte hon upp den lite, så den skulle vara längs sidan på henne, hon hoppade till åt sidan först, men andra gången gick det bra. Sedan lät vi henne vara och jag tömkörde henne tillbaka. Tänkte fortsätta med nästa sida imorrn.

5517669.jpg

ja har försökt ritat så bra jag kan.. haha (skratta inte) men tänk dig att det är skaklarna som skall fästas i en kälke eller släde. men det är bara skaklarna och egentligen en träfästning där nere - men man kan knyta stabilt åxå..
om hon drar iväg så händer det inte så mycket som det gör med vagn.. fast hon drar något ändå..
:D

Hållde på en del med min kompis russhingst som också var ruskit bakrädd i sommras. Vi tömkörde först, när de gick bra gick vi och "retade" honom genom att typ gå och skrapa med fötterna i marken.

Det tyckte han var läskit först, men grejen är att du får inte sluta bara för att hon tycker det är läskigt! För då visar du att om hästen reagerar med rädsla så blir den av med det den tycker är läskigt på en gång. Du måste få den att acceptera att ingenting mer händer än ljud.

Så gå och skrapa i marken, klappa händerna, smäll plast påsar och kasta kottar på hästen! Till slut märker den att ingenting mer farligt händer och bryr sej inte om att du går och fånar dej bakom. Det är nog det som har hänt när ni har satt på vagnen, hästen har reagerat med att säga "det här tycker jag är skitläskigt" då har ni tagit av vagnen och det enda hästen kommer ihåg är att det var läskigt ! Ni skulle ha fortsatt köra tills hästen blev lugn när ni nu väl satte på vagnen.

Jag tycker ni ska tömköra och "reta" henne såsom jag beskrev, sen kan ni pröva att tömköra med en såndär grej bakom som radon beskrev. Ta sen på vagnen och ta av den så fort hon lugnat sej, inte före!

Väldigt luddigt inlägg, men jag är trött . hoppas du fattade något av vad jag skrev iaf :D

Senast ändrad av en moderator:

glömde att tillägga att om ni ska prova med skaklarna som jag visade så MÅSTE ni köra henne med linorna först! dessa är till för hästar som skall vänjas med kälke eller harv. dessa skaklar går väldigt lågt, strax ovanför haserna beroende på hur långa skaklarna är. det är farligt att sätta på den på en gång eftersom en "travinkörd" häst inte är van att det tar emot på benet utan på låret.
denna metod annvänder man sig av när man kör in brukshästar... men det är väldigt bra om hon vänjer sig vid det. då kan ni även köra med släde i vinter! :idea:

åååh tack för tipsen bägge två ! :) :)

Det var ju så, att vagnen satt som gjuten (sån där klick-grejemoj).
Dessutom är det en storhäst vagn :o Hur som helst, hennes reaktion då vi smackade på henne var ett jätteskutt framåt. Sedan skrittade hon på i mkt raskt tempo, då vi vände henne lyfte kompisens mamma vagnen, så att skaklarna inte skulle ta emot mot sidorna på ponnyn då hon vände, vi gick kanske en 8-10 m med henne "tur å retur" ;)

jag har några bilder som jag kan visa, ska åka iväg till ponnyn nu !
Måste ladda upp bilderna sedan :s

Här är bilderna;

pic_show_id3233576.html

pic_show_id3233462.html

pic_show_id3233578.html

pic_show_id3233580.html

Här vänder hon precis.

Fram med era kommentarer.

Om en häst vänder när jag tömkör brukar jag vända efter, så att jag hamnar bakom igen och sen smacka så att hästen går framåt ! Man kan få hålla på att "gå om" varandra ett tag (hehe dåligt förklarat) men sen brukar dom fatta !

Fin hon var :D

Jo jag fattade precis hur du menade :) Har gjort något liknande själv med ponnyn på bilden :P Fast, jag, drar i yttertömmen, osså flyttr mig lixom, bakom arslet på henne och smackar .. det funkar också :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 810
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025