bakrädd ponny

N

Nora_

Hej jag har ett haflingersto som går jätte fint å tömköra osv men när man ska sätta skacklerna bakom henne så kastar hon sig runt å gillar det inte alls... hon är bakrädd efter att något som hänt tidigare(vet ej vad) hon är tolkad efter å det har gått bra.. nån som har nå tips?

Sv: bakrädd ponny

Hej!

Man måste ju ha stort tålamod när man kör in en häst.
Och en häst som en gång blivit rädd måste man ta det väldigt lungt med!
Jag tycker du ska reda ut i exakt vilken situation hästen var i då den blev rädd. Om du inte vet problemet kommer du ha svårt att hitta lösningen.

Att tolka tycker jag, inte har så mycket med körning att göra!
Då är det ju "bara lite rep som en häst rätt snart accepterar".
Att det för övrigt gick bra att tolka efter den hästen har ant att göra med att den är rädd för skaklar!

Vad jag vet så ska man börja med en lös skakel på en sida och låta den först bara "vara" där och sen att den släpar i marken och att den trycker på bakbenen. Gör på båda sidor tills hästen är helt lugn oavsett vad skakeln håller på med :smirk: .

Man kan försiktigt släpa "skrammel" runt hästen så att den blir lite van med det. Först lite och sen ökar man i takt med att den vänjer sig. Men om den blir rädd har man tagit i mycket.

Vet en som skulle "vänja" sin häst vid plastsäckar. Då personen saknade omdöme slutade det med att hästen blev livrädd för plastsäckar, mer än den var innan! :(

Låt hästen gå runt och nosa på vagnen! Varje gång du är ute med hästen så ta en sväng till vagnen och låt hästen gå över skaklarna.

Mvh Lisa

Min morfar lärde mig ett enkelt och ofarligt knep... när man börjar att tömköra,istället för fasta skaklar, fäst en lång bit trädgårdsslang på varje sida! De "slår" mot benen men hästen kan aldrig skada sig på den!
Det har funkat kanonbra för mig genom alla år.

Tränade mitt halvblodssto för skaklar, genom att trä en rem genom skakelns dragögla, och hängde den över min axel som en handväska.
Sen fick den följa med på korta promenader. I början hade jag den på min "yttersida", men efter några gånger bytte jag sida, och hade den på min axel mellan mig och hästen. Första gångerna den släpades med så gick hästen i princip i skänkelvikning och blängde på "saken"....men det tog inte många promenader så tyckte hon att det var helt OK att den var med.
Eftersom sen, byggde jag på uppgiften, och började hålla skakeln mot hästen. I det här läget är det ypperligt om man kan ha en medhjälpare som kan tömköra så man kan sköta "skaklandet" själv.
Så har jag sen fortsatt att träna och träna, så sen när vi hängde på en släpa tittade hon inte ens!
Hon var ju så van vid att ha dom släpandes med sig.....

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 871
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka