Bakrädd äldre häst

Riley

Trådstartare
Jag skulle behöva råd om hur man jobbar bort bakrädsla hos en äldre (6 år) häst som blivit rädd efter en olycka.

Bakgrundshistorien är att hon i september slog mig ur sulkyn innan ett provlopp.
Det slutade med att hon skenade ut från banan och tog sig ända ner till byns tågstation, där hon fastnade med sulkyn mellan två träd och kunde fångas in.
Klarade sig utan värre fysiska blessyrer än ett litet sår i mungipan, det mentala blev det värre med.

Hon har ridits ett par gånger sedan olyckan, och idag satte jag vagn på henne för första gången.
Repgrimma under huvudlaget, jag ledde runt henne på ridbanan och det gick jättebra tills det att vi skulle svänga och hon blev så skärrad att hon nästan rusade över mig.
Hon blev dock något lugnare för varje varv vi gick och skötte sig i övrigt fint, vi höll inte på längre än 10 minuter.
Provade att slå med en pisk på skalmarna några gånger och såg även till att en person fick gå bakom och föra lite oväsen med en säck och en hink, och hon rörde inte ett öra, så det verkar bara vara skalmarna som är problemet.

Hästen är ganska "virrig", har efter olyckan blivit ganska lättstressad och ska inte tillbaka till banan, men jag skulle gärna vilja få henne så pass trygg igen att hon åtminstone går att skritta i skogen med vagn.
I dagsläget har jag dock bara en QH-sele och har tyvärr inte möjlighet att ha mer än en medhjälpare med mig, så finns det saker jag kan göra utan att behöva köpa ny utrustning eller ha en hel stab av personer med mig är det ett stort plus.

Alla erfarenheter, tips och råd är väldigt välkomna.

Sv: Bakrädd äldre häst

Mitt råd är att omedelbart sluta att slå i skalmen eller låta någon gå bakom och föra väsen.
Sätt tussar i öronen och kör på vägar med så lite sprätt i vagen så lite som möjligt. Mycket rakt spår så hon slipper känna skalmarna Medhjälparen går med eller sitter i vagnen och hjälper till vid eventuell vändning och "stöttar" din häst och hon inte hetsar upp sig. Kusken går aldrig ur vagen. Kör varje dag så hon inte har en massa överskottsenergi, och gärna efter en lång dag i hagen. Kör samma väg varje dag.
Din häst ska nu ha det lugnt och skönt framför vagn och inte behöva höra massa väsen bakom sig, eftersom det är det hon blir skärrad av. Jag är rätt säker på att hon kommer att bli trygg i vagn igen. Om inte din häst var bakrädd innan så är chansen stor att det blir bra igen.
gulan

Tack för svar.
Dock är det som nämnt inte ljud hon reagerar på, utan endast när skalmen tar i eller trycker mot sidan, men å andra sidan har jag ingen anledning att ljudträna mer eftersom jag vet att det inte bekommer henne.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge mig ut efter några vägar då det går tung trafik hela dagarna runt stallet och hon inte är helt trafiksäker, det jag däremot kan försöka med är att ta ut svängarna mer på ridbanan.

Funderade därför på om det var möjligt att göra något hemmabygge med säkerhetsremmarna (de som sitter fast i öglan där tömmen går igenom... fan, jag kan inga namn på någonting.) och hänga fast ett par staketstolpar eller dylikt för att ha något som går att plocka bort fort om hon skulle få panik och börja slå. Men jag vet inte om det faktum att de faktiskt sitter löst riskerar att göra det hela värre?

Hur länge skulle du råda att köra varje gång?

Det sämsta du kan göra är att trigga henne. Sätt på vagnen och ge dig ut och kör bara.
Brukar du träna inne på ridbanan?
Alldeles för mycket svängar.

Kan du inte hålla igrejerna när hon tar tag så be någon duktigare köra hästen
Lycka till.

Köper du en ny häst till mig då när hon skenat och blivit påkörd? :angel:
Kör jag eller någon annan ut med henne efter vägarna nu kommer hon vid minsta stressmoment att slå och sticka.
Det är inte en liten risk, det är en garanti.

Jag har bara varit på ridbanan en gång med vagnen, men vi har inga andra säkra områden att hålla oss på så det finns inte mycket att välja på.

jag skulle faktiskt inte heller hålla till på ridbanan, håller med om att det är för mycket svängar.

Pisk skulle jag inte heller ha med mig, bara den kan påverka stressande i vissa fall. Mina VET att det är allvar när det är med för jag tränar alltid utan.

Inte hänga skrammelgrejer på en stressig häst utan stadiga saker. När jag kör in mina går jag rakt fram med bara några 90-gradersböjar och någon stackars krake får dra vagnen tills jag ser att det funkar. Först då sätter jag fast.

Jag föredrar klart remsele då eftersom det underlättar för medhjälparen.

Jag tror att det är den vägen du måste gå när du har en stressad häst, lär den känna tryggheten... Inte en massa skrammel då den redan varit med om trauma i samband med skrammel (lös vagn). Det får komma senare.

Och när du sätter fast - SLAGGJORD - rätt anspänd.

När jag råkat ut för såna grejer har jag faktiskt bara spänt för och kört som vanligt varje gång.

Men om hästen skenar hade jag bytt häst eller bara ridtränat tills det funkar.

Jo, jag kan tänka mig att pisk kan bli en extra växel för många, men min har aldrig körts med pisk och har ingen annan relation till den än som en extra "skänkel" att flytta sig för vid ridning.
Men som sagt, i och med att jag redan vet att hon inte bryr sig om ljuden har jag ingen anledning att gå vidare med någon ljudträning för tillfället.

Jag skulle helst också ha ett öppnare ställe än ridbanan att hålla mig på, men miljön runt omkring stallet är inte något jag vill vara ute och köra en skärrad häst i.
Det andra alternativet är ju hagen, men jag är så att säga lite emot att jobba i hästens fristad.

Nu har jag inte kört med remsele på fler år så ursäkta korkad fråga, men jag får för mig att skalmarna på sätt och vis blir mer rörliga/har lättare att ta i och trycka mot sidorna på hästen när man svänger?
Slaggjorden kommer sitta på och bomullen vara i öronen.

Bara så länge man inte sätter fast... Det är mest för att hjälpen kan få hjälp av skakelöglorna så att hästen drar samtidigt som det är lätt att "halka ur" om det behövs.

Och det är ju samma med QH, när man väl fäst den så sitter den ju på plats.

Har jobbat med en liknande häst för ett antal år sedan. Mycket tömkörning med skacklar och medhjälpare, släpor under en period och sedan satt vi för vagnen. Vi hade det så bra att vi kunde låna en privat bana, relativt skyddad/inhägnad av stall, hagar osv. Jag hade inte gett mig ut på vägarna med DEN märren i alla fall inte första tiden. Gick att lösa upp hennes "inre" knutar på ca. 5 månader. Efter vad jag fattat/ hörde har hon väldigt bakrädd pga av idioten som kört in henne. Hon var ca 5 år.

Nu har vi en stolla hemma själva. Jag har svårt att komma upp i sadeln pga skada, men att köra funkar. Kör de flesta av våra "tanter" men inte dotterns "Svarta Djävul" :devil:.
Det går bra att rida i skogen, rida lite dressyr och hoppa (fast det är skit-trist om det inte är i skogen tycker hon).
Tömköra funkar hur bta som helst, likadant med släpor och att tolka efter henne. Men så fort en vagn/ sulky kommer närmare än 2 meter rullar hon med ögonen och slänger med baken så att rumpan visar åt alla håll utom mot vagnen. Hon är dock inte det minsta bakrädd eller slår i något läge.
Vi gav upp rätt fort eftersom vi kan ge henne motion på andra sätt, men visst vore det intressant att veta vad som hänt... Uppfödaren som ägde henne tills hon sattes i avel går inte att nå.

Tänk vad bra det vore att kunna läsa hästarnas tankar.....

*kl*

TS:

Jag följde din länk till Pixbox och såg att du där skrivit att din häst orsakat flera incidenter/olyckor?

Om jag vore dig skulle jag sluta försöka köra, hästen är snart 7 år och även om man "bara" vill nöjesköra ska det inte vara förenat med fara.

Vad sags om lite marktraning innan vagnen kommer i bilden over huvud taget? Nu tanker jag pa att ta ett icke traumatisk objekt (i ditt fall tex pisk) och lata det svepa over kroppen. Tryck det mot lar och bakben, sarskilt nar du star framme vid huvudet eller langt bakom = det har ingen direkt kontakt med dig. Reagerar hon inte pa det ta ett storre objekt tex en tjockare kvist.
Tanken ar att lata henne avtraumatisera sig innan ni kommer i vagn. Skull det handa nagot kan hon komma undan (inte det ultimata men battre an annu en skentur med vagn)

Kl*
Vi fick upp en fem ars valack for rehab och allt var frid och frojd tills en dag nar pisken rakade laggas pa (notera toucha) nadat svansen till. Han exploderade och ingen forstod varfor. Ett par veckor senare kom det fram att de glomt dra gjorden och forbygeln brustit med foljd att hela selen gled bak och efter ett par bockningar faktiskt gled over baken pa hasten! Stackaren var faktiskt ganska lugn trots detta men kan ju saga vi var allt annat an overlyckliga over de uteblivna notifieringen innan vi satte igang honom.

Om jag vore dig skulle jag sluta försöka köra, hästen är snart 7 år och även om man "bara" vill nöjesköra ska det inte vara förenat med fara.

Ja, hon har orsakat ett par grejer tidigare, men det var på sätt och vis inte hennes fel. Ena gången ställde sig vagnen på högkant (stubbe, ouppmärksam kusk :angel:) och den andra gången tvärvände hon och jag trillade ur vagnen när en älg rusade ut framför henne.
De gångerna är hon ursäktad för eftersom hon aldrig var osäker eller bakskygg i övrigt, eller tog någon skada av de händelserna.

Sedan är 7 år som jag ser det ingen ålder på en häst, såvida det inte gäller en starthäst.

(allmänt)

Vi marktränar och tömkör redan regelbundet, men att röra vid henne med något föremål är en bra idé. Ska ta och prova det och se hur hon reagerar.
Och jag har absolut inte bråttom, så det får ta den tid som krävs.

Tråkiga historier med hästarna där, när inte hästarna själva kan berätta önskar man ju åtminstone att folk som känner till bakgrundshistorien gjorde det. :crazy:

Markträning är vad vi sysslar med mestadels, på alla hästarna.
Det spelar ingen roll om jag "sveper" över henne med pisk, piasavakvast, sopsäckar eller tjocka grenar. Hon bryr sig inte ! Det enda hon reagerar på är skacklar som sitter på en vagn, inte släpskacklar eller något annat.

Ja, hon har orsakat ett par grejer tidigare, men det var på sätt och vis inte hennes fel. Ena gången ställde sig vagnen på högkant (stubbe, ouppmärksam kusk :angel:) och den andra gången tvärvände hon och jag trillade ur vagnen när en älg rusade ut framför henne.
De gångerna är hon ursäktad för eftersom hon aldrig var osäker eller bakskygg i övrigt, eller tog någon skada av de händelserna.

Sedan är 7 år som jag ser det ingen ålder på en häst, såvida det inte gäller en starthäst.

(allmänt)

Vi marktränar och tömkör redan regelbundet, men att röra vid henne med något föremål är en bra idé. Ska ta och prova det och se hur hon reagerar.
Och jag har absolut inte bråttom, så det får ta den tid som krävs.

Tråkiga historier med hästarna där, när inte hästarna själva kan berätta önskar man ju åtminstone att folk som känner till bakgrundshistorien gjorde det. :crazy:

Aha! Du berättar inte i tråden att du inte siktar på att få tillbaks henne till tävlingsbanan. :idea:

Vill du fortfarande köra, ge henne massor av tid och tömkör, gör beröringsövningar, försök kolla om någon typ av vagn är mindre traumatisk än någon annan.

Det bästa vore ju om du kunde köra ut med två medhjälpare, en på varsin sida i grimman när det är dags.

Lycka till.

och ska inte tillbaka till banan, men jag skulle gärna vilja få henne så pass trygg igen att hon åtminstone går att skritta i skogen med vagn.

;)
Fast nu inser jag iofs att "inte tillbaka till banan" kan tolkas på fler sätt.

Jag har inte tänkt så långt som att testa olika vagnar, men det kan kanske vara en idé när vi kommit lite längre.
Har tyvärr dåligt med erfaret hästfolk i kretsarna, om inte annat får jag helt enkelt låta bli att hoppa upp i vagnen tills det att hon verkar vara 100% med skalmarna.

Jag kanske läste slarvigt också... :cool:

Själv vill jag gärna upp så fort som bara går för att det är större risk att vagnen "kommer ivägen" om man inte sitter i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka