B

BancoB

Han går stundtals väldigt fint och får med sig bakbenen bra och går i en trevlig form, men går mestadels bakom lod. Min tränare säger att det snart kommer bli bättre när han orkar bära sig rätt. Hon säger även att vi är på rätt väg och att jag rider honom rätt.

Han är ju 20 år (ridtravare). . men jag har inte tränat honom regelbundet för instruktör särskilt länge . .

Finns det något sätt att hjälpa honom, behöver det vara jag som gör fel då han går bakom lod? Tror ni det är som hon säger? :confused:

Vad säger ni ? :D

Sv: Bakom lod

Ofta fuskar hästarna genom att gå bakom lod för att de inte orkar. Men då tappas bakkärran automatiskt, tyvärr. Jobba mycket med övergångar, försök hitta de tillfällen där han jobbar på korrekt och utgå ifrån dom. Rid inte för långa pass, utan hellre korta och korrekta. :idea: Göm inte mycket uppmuntring och beröm, försök också styrkatränapå andra sätt. (klättring, hoppa studs m.m)

Naturligtvis påverkar du honom väldigt mycket. Träna din egen balans och kroppskontroll så han inte behöver tänka på att balansera uppp dig. (det behöver de alltid, men man kan ju minimera) Träna speciellt upp dina muskler i mellangärdet så du verkligen kan påverka honom korrekt och hjälpa honom med sitsen i stället för att bli en börda som man tyvärr ofta blir.

Lycka Till!

Okey tack :bow:

Förrut så sänkte han nacken jättemycket, tjuvade och marscherade på i ett väldigt tempo och jag åkte med . . nu har det blivit bättre, jag har blivit starkare i sitsen osv. han gör inte så här alls längre.
När han gjorde så, så tappade han verkligen bakdelen och det var ju inget vidare bra ;) Så framsteg gör han och då ska han la kunna göra ett framsteg till utan större problem :D

Alltså.. Jag tror säkert det är som din tränare säger, att hästen kommer komma fram när den orkar bära sej. Men egentligen tar det lite onödigt lång tid och hästen får gå i "halvdålig" form lite väl länge om man enbart tänker så.

Omman tänker efter - KAN man istället få hästen gå lång och låg är det en bättre form, för ryggen kommer sträckas ut och ge en mycket bättre struktur och redan där ge liite samling utan att det behöver bli särskilt jobbigt för hästen.
Det är mest att få den att förstå att det är utgångsformen dvs att få den känna sej bekväm i den formen så man inte behöver påminna den hela tiden som tar lite tid, för egentligen är det inte jobbigt att gå lång och låg. Däremot när hästen behärskar tekniken så den kan behålla balansen i den formen kommer den självmant vinkla under sej baktill lite mer. Och då kommer du absolut inte ha några problem att sama den lite successivt genom att muskla upp den med lite samlande rörelser och halvhalter.

Kan hästen inte gå i den LÅNGA låga formen kommer den inte troligt heller få en ärlig form när den höjer formen, rygglinjen och framdelen hänger liksom inte med. Det GÅR men jag tror man får hålla på onödigt länge i den "halvdåliga" formen (innanför lod är ju aldrig en BRA form) eftersom det är en svår vana att bryta. Troligen komemr hästen då ta till det knepet varje gång den tycker det börjar bli jobbigt och tänk då när du senare i utbildningen kanske vill lära hästen trampa och sen piaffera.? Stor risk att den drar ihop sej ännu mer :crazy:

Hur du får den långa låga formen ärlig är en smaksak. Själv fuskade jag och lärde in det från marken i grimma och grimskaft, gav lite lätt ledning framåt/nedåt och gav efter så fort det var på rätt väg. Och verkligen överdrev den långa låga formen och var jättenoga med att inte "håll kvar" hästen där utan stannade den och bad om lite sökning igen och började sen om.
Höll väl på så 10 minuter per dag i 1-2 veckor, sen satt det även vid ridning, och i trav fastän jag från marken bara jobbat i skritt.

Vid ridning kan man testa lite olika vad som fungerar på hästen, men generellt sett att lirka lite för att få lös hästens nacke, och med eftergifterna man ger när hästen börjar slappna av lite så lär man den släppa lös sin nacke. Och genom att göra små volter och lirka lite i sidled för att få med bakre delen av halsen nedåt, med ledande tygeltag kanske till en början och liite tryck om det behövs.

Finns massor med olika sätt, det här är ett par jag brukar använda mej av, även massor med fler beroende på hästen.
Men har du en häst som har bra framåt/nedåtsökning i grunden kommer du få så mycket lättare för allt annat. Så hittar du ett sätt att locka fram en ärligt låång och låg hals, och kunna hålla den även i trav utan att frestas att korta tyglarna själv, och utan att hästen spänner ihop sej, då kommer du också mycket snabbare till själva samlingen som skapar högre form.
Lägger du ner ca 3 veckors träning på en riktigt ärlig framåt/nedåtsökning och kommer till en lite högre samlingsgrad sen på bara några veckor till tror jag DET är betydligt snabbare än att bara vänta ut hästen att den ska fixa till sin form själv när man egentligen inte ger den så bra utgångsläge för det.

Läste precis ditt senaste inlägg, så jag tänkte bara förtydliga lite :

Min filosofi är alltså att det inte är vi som ska skapa formen på hästen. Bara förutsättnigarna. Försöker vi självmant höja hästens form kommer den troligen hamna innanför lod.
Ger vi den istället bra förutsättningar för det genom att ha den lååång i sin överlinje dvs avslappnad i ryggen (går den innanför lod beror det ofta på att den spänner ihop ryggen lite, om inte annat blir det en bieffekt) och jobba med lite skolor, övergångar, halvhalter osv så kommer hästen höja sej när den känner sej stark nog.
Plockar vi upp den är hästen sällan förberedd på det och det skapas motstånd som i sin tur skapar spänningar.
Går hästen innanför lod skulle jag försöka länga ut den framå/nedåt och sen jobba massor med travövergångar och halvhalter med bibehållen lång överlinje och lång hals (utan att för den skull hålla den kvar som sagt, snarare påminna den om att länga sej om den kortar ihop sej när den börjar höja sej).

Brister det när man kommer upp en bit i utbildningen är det oftast grunden som brister.

I sluten av ridpassen så länger jag alltid tygeln, han läänger då halsen och sänker huvudet framåt/neråt. Vilket jag ser som positivt. Men jag kan då inte säga att han har bra framåt/nedåtsökning i grunden, blir han riden av en ny ryttare som "inte förstår sig på honom" skulle jag vilja säga att det blir helt tvärt om, han spänner halsen och får näsan upp i vädret.

Oftast när jag länger tygeln då han går bakom lod och driver honom framåt fortsätter han oftast gå med huvudet bakom lod en stund för att sedan länga halsen.

Jag ska rida övergångar m m som ni skriver och låta honom gå på lite längre tygel för att få honom mer balanserad, söka sig framåt/nedåt.Ska även jobba honom från marken vilket både jag och han är väldigt positiva till.

:bow:

Det låter som en bra plan.

Vad gäller framåt/nedåtsökningen så är det ju mer en mental grej och litegrann fysiskt om den har något som hindrar, men det jag vill komma fram till är att det inte bara är att "länga tygeln och driva på" för att få fram hästen framför lod. Den måste VILJA söka sej framåt, antingen för att den lärt sej slappna av mentalt och i halsens och ryggens muskler (framförallt nacken) eller för att man lärt den att det blir bekvämast så.

Tyvärr tror jag just det är lite fel ute - att man släpper efter på tygeln och driver framåt. Jag skulle nog ha gjort tvärtom, tagit kontakt med tygeln och lirkat lite med innertygeln, fungerar inte det byter jag varv så den innersidan också blir "uppmjukad" och fungerar inte det gör jag precis tvärtom, lirkar i yttertygeln och är noga med att det är så mjukt att det inte gör ont för hästen men så tydligt att den reagerar och försöker hitta en lösning och noga med att ge eftergift ofta framförallt när hästen börjar slappna av lite. Sen böja igenom halsen rejält i sidled för att även få den länga ut den bakre delen av halsen.
Då håller jag ett sakta tempo, framförallt i traven, driver man på vill hästen oftast återfå sin förlorade balans genom att höja huvudet eller köra in nosen ännu mer. Känner jag att hästen är i rätt läge men bara är lite lat däremot kan man drivapå, men UPPÅT, inte bara framåt :p

Varför?
Jo, för att det är egentligen ganska naturligt för hästen att gå antingen innanför lod eller i en hög, fri form när den använder mest skjutkraft istället för bärkraft.
Inget fel i att låta hästen gå på i ett fräscht tempo men i själva inlärningsstadiet är det bättre att komma åt musklerna i halsen och nacken (och delvis ryggen) genom att be om avslappning. När du sen väl har en ärlig avslappning, vilket kan ta ett tag i början om man inte jobbat med just den biten, så ska du varken behöva länga eller korta tyglarna, hästen söker sej ju TILL din hand. Tappar den förtroendet är det bättre att visa hästen att den kan lita på handen och att handen känns mjukare när den slappnar av än att bara överge hästen med handen.

Det jag tror att du fått lära dej (rätta mej gärna om jag har fel, det är bara som jag tolkat det du skrivit) är att det är positionen på huvudet och halsen som räknas t ex när du ska trava av den lång och låg i slutet av ridpasset. Jag tycker snarare det är 1. den mentala avslappningen (vilket man också ofta får om man ger hästen lite kluriga uppgifter att lösa och sen ger den avslappning och eftergift som belöning. då brukar de bli "mentalt lösgjorda" skulle man kunna säga) 2. Musklernas avslappning, främst hals- och nackmusklerna eftersom det är dom du märker men även ryggen. De ska inte spänna ryggmusklerna bara höja ryggen lite och bära upp med magmusklerna. Du känner direkt när du har kontakt med munnen på hästen om den är avslappnad i de muskler de inte behöver/ska använda - är den minsta lilla "fast" eller hård i munnen finns det motstånd eller spänning, får du aldrig ens lite stöd i handen utan att behöva "driva fram" det finns det spänning.

raderat
(10)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit honom sedan jag var 13 år gammal , inte så värst länge utan i 3 år. Han var då redan riden ett bra tag men hade vilat ett par år och jag fick börja om från början och sätta igång honom. Jag har ridit sedan jag var 3 år men hade / har inte bara för det blivit en jätta duktig ryttare eftersom man lär hela livet och jag har inte levt så länge :p Därför var det ett stort/svårt ansvar för mig att börja rida en faktiskt svårriden och då heelt otränad travare men jag såg inga hinder i det. Eftersom jag är väldigt intresserad av dressyr och att rida lektioner blev det lite mer "avancerad" ridning på honom än det egentligen var tänkt, hans ägare var mest glad över att han skulle få det bra och lulla runt i skogen´.

Jag slutade på ridskolan och började träna med honom istället för en dressyrtränare och har som tur är haft stort stöd från tränare under tiden jag & hästen utvecklats tillsammans, och jag kan säg att jag har inte lärt mig så mkt på 6 år på ridskola som under de här två åren jag har ridit travaren.

Det jag vill säga är att, jag rider honom det bästa jag kan och utvecklas hela tiden med honom. Jag kan tyvärr inte rida honom 100% rätt (även om jag hade velat) eftersom min kunskap tryter, p g a att jag har helt enkelt inte ridit såpass länge att jag kommit till den nivån. Finns säkert många ryttare som ridit honom bättre och som har mer erfarenhet, men jag gör så gott jag kan och är på god väg att bli en duktig ryttare :) . Jag har naturligt bra sits (p g a att jag suttit på hästryggen i hela mitt liv), har god balans och skulle aldrig "störa" en häst, jag är mjuk, följsam och vet hur viktigt det är att ha en avslappnad harmonisk häst.

Jag erkänner mina brister och vill inget hellre än att bli en så bra ryttare som möjligt, därför anförtror jag mig till dr jag vet kan rida bättre än jag och tar åt mig information.

Jag har dock kommit så långt, var ett tag sedan :D att jag vet hur en häst ska gå när den går i form, sedan att jag inte får hästen att gå i helt korrekt form är ju en annan sak, även om jag hade velat så är det i stort sätt omöjligt att jag skulle ha kunnat komma längre i min kunskapsnivå än jag är på de åren/ de ggr jag ridit för instuktör.

Jag vet att form är mer än en krökt nacke, mkt mkt mer.

"Självklart" är min häst i fysiskt och psykiskt god hälsa eftersom jag ser till det och är väldigt noga med det.

Att jag länger tygeln lite behöver inte betyda att jag inte har kontakt med hans mun. Det kräver att jag länger tygeln lite för att han ska kunna söka sig till min hand, komma i rätt balsans och för att han inte ska gå bakom lod. Han har i sig själv ett friskt grundtempo och det kräver inte mkt drivning i säg, men det har krävts/kräver "mkt jobb" för att få honom koncentrerad och avslappnad då han faktiskt är en egensinnig herre med ett bestämt humör.

Att han trivs med mig som ryttare är ju väldigt viktigt och det gör han. Eftersom han lärt sig slappna av, han har gjort stoora framsteg med det nu under hösten, vilket känns väldigt roligt.
Min tränare säger och hon som känner hästen, när han börjar att böja halsen för mkt - Höjer jag handen lite, driver honom lätt framåt med sätet ger honom friheten att länga halsen något och komma i rätt läge igen, men samtidigt lirka försiktigt med innertygeln och göra små förhållningar för att han inte ska tappa koncentrationen. För att - inte fastna i det läget där han går bakom lod, eftersom det inte är rätt. Självklart avslutar jag passet när det går bra och hästen börjar bli trött.

BancoB skrev:
Jag erkänner mina brister och vill inget hellre än att bli en så bra ryttare som möjligt, därför anförtror jag mig till dr jag vet kan rida bättre än jag och tar åt mig information.

"Självklart" är min häst i fysiskt och psykiskt god hälsa eftersom jag ser till det och är väldigt noga med det.

Min tränare säger och hon som känner hästen, när han börjar att böja halsen för mkt - Höjer jag handen lite, driver honom lätt framåt med sätet ger honom friheten att länga halsen något och komma i rätt läge igen, men samtidigt lirka försiktigt med innertygeln och göra små förhållningar för att han inte ska tappa koncentrationen. För att - inte fastna i det läget där han går bakom lod, eftersom det inte är rätt. Självklart avslutar jag passet när det går bra och hästen börjar bli trött.

Dom här sakerna reagerade jag lite på. För det första vill jag säga att den metod som din tränare rekommenderar säkert är bra för din ridstil och din häst (om det är en bra tränare kan h*n självklart se det lättare än någon som aldrig ens sätt hästen live :p så känns den metoden bra kan man spinna vidare och se vart det leder.

Men våga prova andra saker och metoder, våga testa en annan ridstil nån gång bara för skojs skull eller för att få en annan synvinkel på ridningen och höra andras prioriteringar, våga prova rida för olika tränare om det finns möjlighet till det.
Personligen har jag testat en massa olika ridstilar men är i grunden dressyrryttare (inte så tävlingsintresserad, men ändå :p ) och man lär sej verkligen massor av att sätta sej in i lite olika filosofier och träningssätt inom ridningen.
Inom western t ex prioriterar man ju några saker mer än andra, t ex avslappning och lugn framför spänst och snyggt steg, att hästen är smidig och så vidare.
Inom hoppning måste hästen vara i balans och vara lydig för ryttaren (förutom det som har med själva hoppet att göra då typ det tekniska :p ) vilket egentligen borde kräva att hästen är snabb med att vinkla under sin bakdel när ryttaren ber om det också.. ;)
Inom centrerad ridning är man nga med fokus från sin egen sida och hur sitsen och fokus kan påverka hästen.
Inom klassisk ridkonst (då menar jag klassisk fransk dressyr, inte tysk) lär man sej lätthet, att hästen ska lära sej bli lät för ryttaren och ryttaren lära sej att ge mycket vältimade hjälper för hästen och just HUR man ska få den att gå på superlätta hjälper och svara direkt utan att bli stressade.
Inom akademisk ridkonst är det från början mycket fokus på avslappning i hästen och att kunna kontrollera dess ben som vi vill, sen också samlingen och att hästen blir rakriktad så fort som möjligt (nå ja, så mycket det nu går iallafall, HELT rakriktade är det inte så många hästar som blir :angel: ) även så har man en annan uppfattning om att man inte ska rida hästen fram till handen genom påskjut utan genom samling.

Uscha, det här blev lite långt :D det andra jag tänkte på iallafall var att man oftast egentligen inte vet så mycket om hästens hälsa vad gäller muskler och kotor eftersom hästarna inte behöver vara halta eller orena för en sån sak. Men det är jättelätt hänt att hästen får spänningar om sadeln trycker minsta lilla, eller om den inte är helt avslappnad när man rider (och det kan likagärna vara mentalt snarare än att man märker det fysiskt, mer än om man kollar upp musklerna i efterhand) så ta gärna ut en duktig massör eller liknande nån gång i kvartalet eller så för att checka av läget. Vi vill ju aldrig att våra hästar ska må dåligt och de flesta är noga med det men våra kunskaper och vårt öga måste tränas för att vi ska kunna se såna mindre saker som stör också.

Bara som ett par avslutningsord så vill jag påpeka att du behöver inte känna dej begränsad som ryttare, du kan bli hur bra som helst bara du kämpar för det och inte gör det på hästens bekostnad. Men förlitar du dej till enbart en tränare tror jag inte den utvecklingen kommer gå så snabbt som den borde kunna göra, din tränare har ju också begränsningar så länge det inte är en världsmästare i dressyr ;)

Dressyr är ju det som intresserar mig allra mest ;) sen är det hoppning. Rider hopplektion var tredje vecka, också dressyrlektioner resten. Har varit iväg med de "duktiga halvbloden och deras ryttare" också och tränat hoppning för en vääldigt duktig tränare och betalat massa med 100-lappar för det :D Hon ägnade största tiden av lektionen åt mig och min travare, berömde, gav goda råd osv. Härligt! Hon sa att han var vääldigt hinderklok :)

Har faktiskt precis i slutet av sommaren bytt tränare efter att haft samma tränare i ca 2 år. Trivdes helt enkelt inte med henne längre och ansåg att hennes ridstil inte riktigt passade mig, för hårda tag där:smirk:

Sen har vi ägnat oss lite åt western också, varit på NH-träning. Red ju dock inte då men fick lära mig att jobba hästen från marken, mycket nyttigt.

Sen om hästen hälsa. Hans mun och bett, kollas 1 g om året minst av vetirinär. Massör har gått igenom honom och vetirinären har gått igenom honom. Han är stel i sitt högra bakben p g a bakgrunden som travhäst ( en skada) , därför får jag vara noga med just hans ben och vara noga med ridningen. Sadeln är noga tillpassad, inte bara en har provat ut den utan jag har frågat massvis med människor och även kollat själv :D

Vad gäller min ridning så rider jag andra hästar också, ponnyerna på ridskolan då och då, ett 4 årigt halvblod, en stor kluns till hbl på 178 cm och vår anvisa lilla nordsvensk ;) så variation blir det.

Hästen börjar bli gammal nu och vet inte hur lång tid vi har kvar tillsammans, hans :devil:-bronkit om vintrarna förstör. Men vi ska försöka utvecklas mer tillsammans så långt det går, tills vi får börja trappa ner och bara ägna åt oss våra älskade skogsturer ;) :love:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: mars
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka