Bakom hand m.m.

Sv: Bakom hand m.m.

Himla bra fråga faktiskt! Jättebra att ha en tråd där vi reder ut begreppen:bump:. Konstigt att inte en sån redan fanns.

Nä det finns inte en utan 100 likadana trådar sedan innan. Egentligen är det bara att använda sökmotorn.

Här är en bild från tidningen allt om hästar ang bakom hand:
http://www.alltomhastar.se/upload_images/429_hästen sänker nacken och viker in näsan.JPG

med följande text:
"Hästen sänker nacken och viker in näsan, den går ”bakom hand”. Ryggmuskeln används inte till att lyfta upp framdelen som man önskar. Energin kan inte cirkulera. Här går hästen i framvikt och sliter i onödan på sina framben, men olyckligtvis kan hästen här kännas väldigt bekväm att sitta på varför det är lätt att man som ryttare känner sig nöjd..."

Varför kan dom inte komma fram med en riktig bild istället :confused: Vem kan identifiera sig med en tecknad bild utan varken ryttare, sadel eller träns. Jag tycker det är lite svårt att ta på allvar faktiskt.:cool:

Men nacken är ju högst och då kan hästen enligt vissa inte vara bakom hand :devil:

Det där var ju en klockren bild på att så inte är fallet

Ja det handlar ju inte alls om huvudpositionen, utan om hästen är "framme på bettet" eller inte.

Varför kan dom inte komma fram med en riktig bild istället Vem kan identifiera sig med en tecknad bild utan varken ryttare, sadel eller träns. Jag tycker det är lite svårt att ta på allvar faktiskt.

Håller med om detta också - hästen kan inte vara bakom hjälperna om det inte finns en ryttare(/kusk/tömkörare) som försöker inverka! Bakom lod och i fel form kan den vara, men inte bakom hand.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30