Bakom hand m.m.

CarelessWhisper

Trådstartare
Hej!

Jag har verkligen jättesvårt för alla de här begreppen som ex. bakom hand, bakom lod, över tygeln m.m.

Skulle vara jättetacksam om någon förklarade och lägg jättegärna ut bilder när hästen går bakom hand m.m.

Tack på förhand :bow:

Sv: Bakom hand m.m.

Bakom hand: När hästen knäpper av i nacken, utan ryggverksamhet och utan stöd i handen. Ej mellan hand och skänkel.

Bakom lod: När hästens nos är bakom lodlinjen, nosen är alltså "invikt". Hästen är fortfarande mellan hand och skänkel och arbetar korrekt - tappar man arbetet eller stödet i handen går hästen bakom hand.

Över tygeln: Hästen går med huvudet högt och utan ryggverksamhet. Ej mellan hand och skänkel.

Hoppas du förstår vad jag menar!

line_n förklarade jättebra. Jag bidrar med lite bilder... :crazy:

Bakom hand:

bakomhand.jpg

Bakom lod:

bakomlod.jpg

Över tygel:

overtygel.jpg

Jag vet inte tusan om jag tycker din sista bild är över tygeln. Inte för den formen den går i åtminstone. En halv decimeter längre upp möjligen men just nu ser hästen ut att sitta ihop ändå. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men nåt gör att den inte ser ut att vara över tygeln.

Håller bara med om mittenbilden.
Den övre är inte bakom hand utan över tygeln o tänker bakåt med nacken- sänker ryggen.

Den nedersta är ändamålsenlig om man galopperar fort.

Jag gjorde ett försök i alla fall :) Men då kanske ni kan lägga in bilder som är bättre? :idea:

Jag har letat upp några bilder.
Bakom lod (kraftigt):

Också bakom lod men inte lika mycket som på bilden ovan:

Över tygeln :p:

Har nog inga bilder som visar bakom hand..

Här är en bild från tidningen allt om hästar ang bakom hand:
http://www.alltomhastar.se/upload_images/429_hästen sänker nacken och viker in näsan.JPG

med följande text:
"Hästen sänker nacken och viker in näsan, den går ”bakom hand”. Ryggmuskeln används inte till att lyfta upp framdelen som man önskar. Energin kan inte cirkulera. Här går hästen i framvikt och sliter i onödan på sina framben, men olyckligtvis kan hästen här kännas väldigt bekväm att sitta på varför det är lätt att man som ryttare känner sig nöjd..."

Ja din över tygeln-bild var ju väldigt tydlig :D Vad skönt att det är någon mer som vågar lägga ut bilder.

Det är svårt att fånga bakom hand på bild tycker jag, det är ju mest en känsla - om hästen är "framme på bettet" eller inte. Här kommer några fler försök. Jag vet ju precis hur han känns när han drar ihop sig så där och släpper bettet, men det syns nog inte lika tydligt på bilderna...

bakomhand2.jpg

bakomhand4.jpg

Tycker att en häst som går bakom hand knyter sig o inte går att påverka ngt vidare
Jag har bara råkat ut för det om hästen har lagt tungan över bettet.

Har för mig att det hände de första gångerna med kandaret

Tycker att en häst som går bakom hand knyter sig o inte går att påverka ngt vidare
Jo så är det ju. Det är skitjobbigt med hästar som lärt sig att backa undan från bettet på det sättet. Den svarte på mina bilder gör gärna så oavsett utrustning och form, man får kämpa ordentligt för att få fram honom till bettet...

Arg--- Min häst går konstant bakom handen.. vi rider öppnor, slutor, halvhalter, mkt fram, men INGET hjälper... Hmmm.. What to do?

Några tips?

När min la tungan över, så red jag på bara för att den skulle förstå att det var obekvämt- o gjorde så.

annars är det många som stannar o fixar till det o får upprepa det många gånger- Hästen lär sig. Gör jag så så får jag stanna:idea:

Mun/ formproblemen brukar lösa sig om man sätter fart på bakdelen o är mjuk i handen o stilla. Eller dessutom skiter i formen- upp med huvudet.
En häst med energi går sällan bakom lod o aldrig bakom hand.

Min häst har aldrig lagt tungan över bettet och han har energi så det ryker ur öronen :crazy:

Men den här biten håller jag med om helt! Sen kan det vara mer eller mindre svårt att få till det på olika hästar...

axel skrev:
Mun/ formproblemen brukar lösa sig om man sätter fart på bakdelen o är mjuk i handen o stilla. Eller dessutom skiter i formen- upp med huvudet.

Jag rider en häst sedan en tid tillbaka som går bakom handen - om han får som han vill. Nu försöker jag få honom att sluta med det, lättare sagt än gjort.

Han är inte lat, tvärtom, väldigt framåt. Jag jobbar med mycket avbrott (skritt o trav), rider med väldigt lätt hand o anv uppresande tygeltag då han "försvinner med huvudet".

Någon som har fler tips?

Himla bra fråga faktiskt! Jättebra att ha en tråd där vi reder ut begreppen:bump:. Konstigt att inte en sån redan fanns.

Du har ett mega jobb framför dig. För att ändra en sådan ovana krävs det trist nog att du börjar om från början.
Vad händer om du släpper efter helt på tygeln?

Jag börjar förstå att jag har ett mega jobb framför mig. Just nu är det detta jag koncentrerar mig på när jag rider. Det är mycket avbrott, ingångsättningar mm. En väldigt lätt hand.

Att släppa efter helt på tygeln har jag inte provat.

Håller bara med om mittenbilden.
Den övre är inte bakom hand utan över tygeln o tänker bakåt med nacken- sänker ryggen.

Men nacken är ju högst och då kan hästen enligt vissa inte vara bakom hand :devil:

Det där var ju en klockren bild på att så inte är fallet

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix