Bakning - vaniljextrakt.

cambodia

Trådstartare
Har tänkt baka "Blondies", dvs Brownies fast med vit choklad.
Det ska vara 1 tesked vaniljextrakt i men det fanns ju såklart inte på affären :meh:

Hur hade ni gjort? Hade ni uteslutit det? Hade ni tagit vaniljsocker istället? Hur mycket i så fall? Vill ju inte att det ska bli torrt eftersom att extraktet är (antar jag!) vätska och vaniljsocker är pulver... ska man blanda det med vatten kanske?

Hjälp mig :D

(det skulle även vara tranbär i, men det fanns inte heller men lär ju bli gott ändå!)

Sv: Bakning - vaniljextrakt.

Du kan använda vaniljsocker istället och använda samma mängd. Det är inte så att det blir saftigare med extrakt, möjligtvis intensivare smak.

Låter bra, det bekräftar det jag läste på länken ovan :)
Gott det ska bli - om jag lyckas vill säga, har inte bakat på hundra år...!

Man gör plättlätt eget extrakt annars, men det tar ca 2-3 månader innan det blir klart! :D

Äsch då, en blondie till midsommarbordet hade nog varit upskattat annars! :D

Vodka och vaniljstänger, i kärl som typ motsvarar vaniljstängernas behov av utrymme på höjden, Fyll upp med vodka, pilla ner stänger (som delats) och förslut, låt stå. Sila bort stängerna om två-tre månader, voila! Färdigt vaniljextrakt! För mer rund smak kan man använda vanlig rom istället för vodka. Ay ay.

Det var ett tag sedan jag gjorde extrakt till mig själv, men det är en ypperligt bra grej att ge bort till bakintresserade mench som vet att uppskatta såna häringa saker. Fina flaskor finns det ju gott om att köpa numer på alla möjliga affärer som typ tgr och lagerhaus. :up:

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 135
Senast: QueenLilith
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·
Hästvård Knark har kele fått för en hel elefant idag ;) Imorse lastade vi, och damen visade lite av sin Ior-sida men var på släpet på 15...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30