Klinikrapport unghästen med muskelskada & gallor

Alexandra_W

Trådstartare
Knark har kele fått för en hel elefant idag ;)

Imorse lastade vi, och damen visade lite av sin Ior-sida men var på släpet på 15 minuter och vad som gladde mig oerhört i sammanhanget var att nu kunde man sätta press på henne och hon tog det rätt, dvs inte blev tvärförbannad.

Allt flöt på vägen ner, till och med bilolyckan i 'dödskurvan' (de som åkt till MK via Uppsala och åkta gamla E4 vet vad jag menar) kom vi när de precis fått undan den kvaddade bilen. Kom precis i tid på klinik. Nästan oroväckande bra.

Sprang med damen, sprang mer, sprang ännu mer, släppte henne i ridhuset (eftersom hon inte är longerad) och böjde henne bägge bak.

Halt initialt 1 grad HB i trav, ren i skritt, halt för högt böjprov bägge bak 2 grader (jag HÖRDE till och med hältan när jag sprang med henne, och hon är oskodd). Halt VB i högervarv och HB i vänstervarv på volt i ridhuset, värst HB. Stel bak. Mindre musklad höger sida bakdelen.

Skriver av från pappret:

'Bra musklad och i gott hull, mindre musklad höger kruppa. Ömmar över semitendinosus (VAD är det??) BB, spänd inre lårmuskulatur bilateralt. Ingen ömhet för palpation av nacke, bog, rygg, länd och kruppmuskulatur. Palpering tornutskott UA.'

Sen var det dags för droger och in på röntgen. Fick först 0,7 domosedan i.m. men fick 0,3 i.v sen. Damen skrämde livet ur mig genom att kicka och slå i plåten när det skulle tas bakknäbilder så i med 0,2 domesedan och 0,3 torbugesic i.v. Sen slocknade lyset helt och fullare häst har inte skådats ;)

Togs plåtar på båda framknäna, båda bakknäna, och bägge haserna, både spattplåtar och OCDplåtar på haserna.

Sen ville veterinären rektalisera henne och känna på bäckenet eftersom hon såg sned ut, och hon ville se om hon var öm. Men rektalisering UA och helt oöm.

Togs blodprov för att kolla muskelvärden (ASAT och Ck). Får de svaren imorgon e.m. förhoppningsvis.

När hon ändå var så himla neddrogad så passade jag på att få henne chipmärkt med.

Alla röntgenplåtar rena *phu*. Däremot har hon ju rejäla muskelproblem och ÖM i bakkärran, och som sagt hälta. Det har troligen INTE med vurpan innan jul att göra utan är äldre än så (men kan såklart förvärrats av vurpan strax innan jul).

Vet tyckte jag skulle värma, massera, linimenta osv och såg lite nedslagen ut när jag sa 'det har jag gjort'. Skulle ge B-vit med men det har jag ju tryckt i henne i stora doser sen innan jul. Där såg veterinären inte sådär jättepositiv ut. Men Kele får nu finadyne i tio dagar i förhållandevis hög dos, samt ska promeneras på bra underlag (haha) 30 minuter per dag vecka 1 och upp till 1 timme/dag vecka två. Sen återbesök.

Jag borde kanske känna lättnad att det 'bara' är musklerna men jag gör det inte, och inte veterinären heller, eftersom det varit långdragit och mycket av det vet tyckte jag skulle göra år redan gjort länge och utan resultat. Återstår att se vad finadyne och promenader gör.

Vet inte hur jag ska göra med skoning, på ett sätt är det ju VÄLDIGT angeläget att få på henne skor om det ska bli halt igen, å andra sidan är det dumt att knyckla med hennes bakben när hon är öööm där och tycker det är ömt och besvärligt?

Vägde damen med och 385 kilo väger hon. Jag fattar inte var hon gömmer det, iofs är hon ju äntligen i det hull jag vill ha henne, men hon är ungefär jämnhög med Vision somd ock är mycket grövre, och han väger 393 kg i normalhull och ställer man dem i bredd så tror man han väger minstd et dubbla.

Vet konstaterade återigen att 'den här tänker visst bli stoooor hon, och hon har mycket kvar att växa'.

Inga större problem att lasta för att åka hem, tog ett tag dock, mest beroende på att Kele fortfarande 'njöt' av den rediga neddrogningen och hade grava koordinationsproblem ;)

Dignos: Hälta HB och muskelatrofi

/Alexandra - som inte alls är så glad som hon nog förväntas vara, jag ser en pengaslukande evighetssåpa torna upp sig. Jag hade hellre tagit en liten simpelt placerad lös benbit...

Sv: Klinikrapport unghästen med muskelskada & gallor

Usch! Muskelatrofi är inte kul... förstår att du egentligen hade föredragit en lös benbit.

Dock är ju inte loppet kört, även om det tar väldigt lång tid för en muskel att återbildas. Gäller väl att komma på VARFÖR hon har fått muskelatrofi.

Finadynet hjälper väl i alla fall att ta bort ev smärta och dämpa en ev muskelinflammation så att läkningsprocessen kan komma igång.

Håller tummarna att det går bra för ditt lilla busfrö!

/Lizzie som själv kämpar med en muskelatrofi i sitt hö lår...

Teorin är att hon har en 'gammal' muskelskada/bristning/liknande i HB som gjort att hon använt det benet mindre. Sen vurpade hon igen och då mest på VB och så blev det svårt att kompensera och så blev hela eländet tydligt.

Och jag kan köpa den förklaringen, att det är därifrån muskelatrofin kommer, dvs hon har inte använt det benet 'fullt ut'.

Alexandra_W skrev:
Teorin är att hon har en 'gammal' muskelskada/bristning/liknande i HB som gjort att hon använt det benet mindre. Sen vurpade hon igen och då mest på VB och så blev det svårt att kompensera och så blev hela eländet tydligt.

Och jag kan köpa den förklaringen, att det är därifrån muskelatrofin kommer, dvs hon har inte använt det benet 'fullt ut'.

Då gäller det alltså att få pållan att börja använda det benet "fullt ut" nu då... kanske inte helt lätt. Det går ju att få tillbaka muskulaturen, men det tar ju evenerlig tid...

/Lizzie

lizzie skrev:
Då gäller det alltså att få pållan att börja använda det benet "fullt ut" nu då... kanske inte helt lätt. Det går ju att få tillbaka muskulaturen, men det tar ju evenerlig tid...

/Lizzie

ja, Om inte Murphy och hans lag är igång och grunden ÄR något skelettrelaterat t ex. Det är ju fortfarande inte helt uteslutet. Men, under resans gång så får man förhoppningsvis mer svar.

Jag tycker det låter utmärkt att röntgenplåtarna var rena! Hoppas du kommer tillrätta med det muskulära nu.

Angående skoning, så tycker jag du ska sko henne om underlaget är så gräsligt som det verkat hos dig. Hellre lite kortare tids "plåga" och hålla upp ben under skoningen än att hon hela tiden måste spänna sin muskulatur för att det är halt.

En kur smärtstillande och antiinflammatoriskt i kombination med rörelse kan vara precis vad som behövs. Rörelsen är A och O när det gäller att läka muskler, och som sagt, den ska ske på bra underlag :crazy: .

Bra musklad och i gott hull, mindre musklad höger kruppa. Ömmar över semitendinosus (VAD är det??) BB, spänd inre lårmuskulatur bilateralt. Ingen ömhet för palpation av nacke, bog, rygg, länd och kruppmuskulatur. Palpering tornutskott UA.'
Här kan du se vilken muskel som är semitendinosus: (klicka på bilden så blir den större)

zesel skrev:
Jag tycker det låter utmärkt att röntgenplåtarna var rena! Hoppas du kommer tillrätta med det muskulära nu.

Angående skoning, så tycker jag du ska sko henne om underlaget är så gräsligt som det verkat hos dig. Hellre lite kortare tids "plåga" och hålla upp ben under skoningen än att hon hela tiden måste spänna sin muskulatur för att det är halt.

En kur smärtstillande och antiinflammatoriskt i kombination med rörelse kan vara precis vad som behövs. Rörelsen är A och O när det gäller att läka muskler, och som sagt, den ska ske på bra underlag :crazy: .

Hon skos på måndag, då hon är fullproppad med finadyne sen fem dagar, vilket förhoppningsvis underlättar.

Ang rörelse och bra underlag så rör hon sig ju mer eller mindre hela dagen i hagen, underlaget är ju dock si och så men senaste tre veckorna har vi inte sett till isen (nu är det snö och finfint, men det ska töa, frysa, töa, frysa nu).

Men det är ju skillnad på att lalla i hagen och gå en mer kontrollerad promenad i 30 alt 60 min (eller flera kortare, beror på hur det ska vara, ska fråga vet imorgon). Ungefär som det är skillnad att leta svamp i skogen i tre timmar och att gå en rask promenad på 30 minuter. Så jag hoppas det funkar.

zesel skrev:
Här kan du se vilken muskel som är semitendinosus: (klicka på bilden så blir den större)

Funkar inte att klicka på den, får inte ens någon klickbar muspekarpil? :cry:

Är det bara jag, eller HAR underlaget varit jävligare än vanligt i år?

Jag har själv precis fått en häst bra (bättre) efter ett par månaders besvärliga muskel- och hovproblem, som i mitt fall lätt kan dras i samband med kombinationen (prova på-) barfotagång och skitunderlag i hagen.

Ovana barfotahovar på stenhårt knaggligt och halt underlag gav ömma fötter, som i sin tur ledde till spänningar och muskelvärk.

Jag gillar idén, inget snack som saken, men att genomföra den i praktiken var en helt annan sak.
Alltså (efter mycket om och men), på med skor, sulor, broddar, täcke och hela artilleriet, bye bye naturlig hästhållning - men inom loppet av en vecka, åter en lycklig häst utan ont!

Hade equiterapeut ute idag, hästen var kanonfräsch förutom lite stelhet kvar i nacke och hals. För en vecka sedan var hon halt och stel som en pinne.

Summan av kardemumman, slå du på skor om du måste, Alexandra, utan att ha dåligt samvete!
I den bästa av hästvärldar skulle alla kunna gå barfota ute året om, utan täcke eller diverse andra onaturliga "hjälpmedel", men vi som inte är förunnade sådana förutsättningar får vi väl helt enkelt bara göra så gott vi kan för att hästarna ska må bra, utifrån vad som är viktigt för dem själva.

MVH/

Josefine

Jossan skrev:
Är det bara jag, eller HAR underlaget varit jävligare än vanligt i år?

--

Ovana barfotahovar på stenhårt knaggligt och halt underlag gav ömma fötter, som i sin tur ledde till spänningar och muskelvärk.

Jag gillar idén, inget snack som saken, men att genomföra den i praktiken var en helt annan sak.
Alltså (efter mycket om och men), på med skor, sulor, broddar, täcke och hela artilleriet, bye bye naturlig hästhållning - men inom loppet av en vecka, åter en lycklig häst utan ont!

--

Summan av kardemumman, slå du på skor om du måste, Alexandra, utan att ha dåligt samvete!

Nu blev det ett missförstånd som hette duga. Den naturliga hästhållningen kastade vi raskt överbord och jag som eg vill ha oskodda, otäckade unghästar lallandes som i det fria insåg att här snackar vi täcke, liniment, duttande, skor, broddar, skydd och boots. Det har varit sen innan jul, men hovslagaren behagade vara på jullov tills efter trettondagen och sen vara sjuk. I fredags skulle skor på, men eftersom det kunde vara så att de på klinik hittade lösa benbitar idag och ville operera imorgon (tisdagar är operationsdag på kliniken) så fanns en risk att de nypåspikade (dyra) skorna skulle slitas av bara några dagar senare så vi väntade till efter klinikbesök med att sko.

Det är alltså inget med den naturliga hästhållningen etc som får mig att undra hur bra det är att sko nu. Inte heller som någon skrev om det är rätt att utsätta henne för smärta/obehag ett tag för att få på skor.

Utan att vi talar en unghäst som aldrig fått skor påspikade, och som nu har ont och dessutom 'extra ont' av att hålla benet i den position som krävs för skoning, och dessutom ont redan efter en mycket kortare tid än det tar för hovslagaren att ens komma till att börja slå i söm.

Och ska jag då se till att hennes första skoningsupplevelser blir ont och hemskt och blä, sådana associationer kan förfölja en rätt länge ;)

Och nej det är inte bara du, den här vintern har varit mycket sämre underlagsmässigt än på typ ett decennium. Jag har nästan varje vinter haft minst en oskodd häst och jag har ALDRIG innan denna vinter behövt hålla dem inne pga halka. Visst kan det vara halkigt för dem´någon vecka höst och vår men inte mer än att de kan stå ut.

I år var det blenkis över en månad, jag höll damen inne mer än en dag för det helt enkelt var förenat med livsfara att släppa ut, trots sand och salt och fan och hans moster. Och det höll i sig lääänge som sagt.

Muskelvärdesprovet (ASAT och Ck) var alldeles utmärkt. SÅ inga mer svar där i alla fall..

Kände veterinären på höftknölarna för att konstatera att de inte va på olika nivå? jag antar att han bara kollade muskulärt?

Totti skrev:
Kände veterinären på höftknölarna för att konstatera att de inte va på olika nivå? jag antar att han bara kollade muskulärt?

Nejdå, hon kollade på hela hästen ur alla upptänkliga vinklar. Och tyckte som sagt hon var sned i bäckenet (som inte är en muskel) så det kollades även skelettalt så att säga.

Uppdaterar lite mer. För en vecka sedan fick damen skor runt om samt 4 brodd/sko. Skötte sig PERFEKT vid skoning och ska ha en STOR Guldstjärna i boxen. Inga tecken på att det var en knappa tvååring som aldrig blivit skodd. Märktes dock att de var jobbigt för henne att stå med bak lyft såpass länge. Dagen efter skoningen nådde hon en all time low, så det var nog till och med jobbigare än det såg ut att hålla upp bak. Återgick dock rätt fort till 'normalläget'.

Så länge hon gick på hög dos smärtstillande och antiinflammatoriskt såg man en ganska markant skillnad och hon busade lite mer i hagen och var 'gladare' överlag men det försvann så snart det smärtstillande sattes ut.

Är såvitt jag kan bedömma lika halt och så vidare, dvs läget oförändrat. Kom in i förrgår med rejält svullna bakben, gallig haslederna, och väldigt svullen BB från strax ovanför kotan och hela vägen ner. Det har gått ner, ffa på HB, men är fortfarande kvar i ganska hög grad. Damen svullnar dock för minsta sår (fast då brukar det gå ner helt vid rörelse), så det kan vara det, även fast jag inte hittar några sår (kanske, ev ett yttepytteminiminisår på VB, men det är verkligen evetuellt kanske isf). Har det inte gått ner till ÅB:et så får de väl kolla på det med..

Equiatrikern var ute i går, hon såg henne senaste 20 dec, och jag hade ju önskat att damen skulle vara bättre nu, men var hon något så var det sämre. Tyvärr. Equiatrikern lossade muskelspänningar och djupmasserade, och det var fascinerande att se hur mkt som hände, både gamla blödningar som dök upp, och hur rörligheten i höfterna ökade drastiskt. Equiatrikern kan inte säga helt säkert i det här läget men börjar undra om inte snedheten är i själva bäckenet och inte bara muskulärt. Får väl se vad veterinären anser.

Idag efter behandling så skulle jag vilja påstå att hon är en halv grad mer halt, men har en större rörlighet i höfterna och hela bakdelen. Kan förenkla det genom att säga att hon är ungefär en halv grad mer halt, men tar ut/kliver igenom steget mer (och det är väl just det som gör mer ont).

ÅB på onsdag, får väl se vad veterinären har för teorier och tankar då. Och vad vet anser ang om man ska gå in och manipulera bäckenet eller ej i det här läget.

Men jag är rädd att vi är långt ifrån att se slutet på den här historien :(

ÅB blir inte idag utan nästa fredag, veterinären har tyvärr gått och blivit sjuk och jag vill inte ha en annan veterinär eftersom det handlar om att se skillnaden mellan de två besöken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 179
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 312
Senast: squarepants
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 968
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka