Bakjäst...

Sv: Bakjäst...

*puttar upp*
Undrar över en annan sak också. :bump:

Jag har gett Kraffts Mag-tarm till min häst med lite kladdig mage (efter en Fenyl-butta behandling). Fungerade direkt. Tycker priset är högt, jmf m bryggerijäst. Så nu har jag provat vanlig bryggerijäst (köpt i hästfoderbutik) 2 grr (1/2dl dag) men då kommer diarrén tillbaka.
Vågar jag ge mer byggerijäst, läste någon som ger 2dl? Ingen risk att magen blir värre av bryggerijäst?

Hippos foderjäst sägs va bra. Ger mina hästar foderjäst uppblandat i betforn. Funkar kanon på min shettis. Han har klarat sig bra utan strul i magen.

Död jäst kan inte göra någon nytta.

Intressant att du tog upp det förresten. Jag ser att en del av de preparat som säljs faktiskt iinnehåller död jäst, det står så i alla fall. De studier - ca 15- som är gjorda på häst och bakjäst har alla använt levande kulturer. HH

Man kan då undra varför många mag-tarm störningar ändå blir bättre, trots avdödad jäst?
Jag har ännu inte hittat något annat än bakjäst som är levande.

*Lånar knappen*

Bakjästen, som finns på ICA o Konsum t ex...Är det en "död" jäst eller? Förlåt för denna dumma fråga :o Måste ju fråga.
Snart tar Hippos foderjäst slut, så jag tänker börja ge min shettis det blandat med uppblötta betforn.
Och undrar om man kan ge en digivande märr med föl vid sidan bakjästen oxå? ......
Räcker det med att man ger detta till en häst en gång per dag eller är det bättre om man ger det 2 ggr per dag?

Bakjäst lever, annars skulle brödet inte jäsa.

Död jäst är en näringskälla- ffa av protein- men bidrar inte med nya nyttiga mikrober till grovtarmen. Däremot kanske andra mikrober kan trivas av att äta av jästen. HH

Funkar det lika bra med bakjästen som är torr i små "påsar"? Enklare att ta med till stallet då de inte behöver ligga i kylen.

Nä, det verkar ju logiskt att bakjästen "lever"...Brödet måste ju kunna jäsas! :idea:
Ska knalla in på ICA imorrn o handla lite bakjäst o ger pållarna o kolla vad dom tycker om det.

Det går nog bra o ta med en påse bakjäst. Ska ju göra det imorrn, jag! :) Jag lägger det i uppblött betfor. Borde ju gå bra!

Däremot kanske andra mikrober kan trivas av att äta av jästen. HH

Aha. Är det kanske därför som foderjäst/bryggerijäst trots allt hjälper vid magstörningar? :idea:

En sak som jag funderat på, lite offtopic :angel: , är om även MÄNNISKOR kan äta lite bakjäst om man fått en obalans i magen??
Någon som vet?

Senast ändrad:

hur länge ska man ge? ger man nån dag för att stabilisera eller ska de gå på det hele tiden sas om man har en fånghäst tex??

Man har sett effekt ffa vid antibiotikaorsakad diarré hos barn. HH

Det finns inga data på det men det är logiskt att ge jästen under en lång tid om man vill stabilisera tarmfloran och motverka elaka bakterier. Att 10 gr bakjäst per dag räcker vet man dock, liksom att man såg effekt på tarmfloran efter 3 veckors behandling. HH

Det finns inga data på det men det är logiskt att ge jästen under en lång tid om man vill stabilisera tarmfloran och motverka elaka bakterier. Att 10 gr bakjäst per dag räcker vet man dock, liksom att man såg effekt på tarmfloran efter 3 veckors behandling. HH

tack för det:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 467
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka