Sarscha

Trådstartare
Funderar på och börja ge det till min häst då han är lite orolig i magen. Nu har jag gett loppfrön och det har blivit bättre. Så tänkte man kanske kan vänja in honom på bakjäst! Men hur ger ni det?

Sv: Bakjäst!

Smular ett halvt paket över den andra maten i krubban. Till och med min kräsne pålle äter utan protester.

Tack alla för svaren, då ska jag prova nu får han bara mineraler i kraft väg men han äter nog upp det under natten i brist på annat! Hur mycket bör man ge? En tinker på ca 155 i mankhöjd och ev en Shettis?

Jag gav min connemara på 155 1 paket om dagen vid foderbyte. På slutet 0.5 paket/dag. Vet inte om det hjälpte eller inte men magen var bra hela tiden iaf :D

Jag har testat detta på två olika hästar och båda har blivit väldigt lösa i magen. Började då med ½ paket om dagen. Så fort jag slutade ge så blev de bra igen. Är det bara jag som har upplevt detta? Kan det bli så i en övergångsperiod och att det går över efter ett tag? Jag har inte vågat chansa och fortsätta.

Jag brukar ge ett pkt per dag vid foderbyte, brukar funka super även på de känsligaste hästarna. Smular över vid morgongivan i torr mat. Har fått för mig att man inte ska ge det i uppblött mat för att det kickar igång jäsningsprocessen för tidigt och blir osmakligt, men jag vet inte alls om det stämmer :P

Jag ger 1 pkt från dag ett. Ger kontinuerligt hela året men hade uppehåll i somras under betesperioden (förutom invänjningen). Ibland när jag är bortrest får hon uppehåll eftersom jag vill göra det enkelt för medhjälpare då man måste ha jästen i kylen och vi inte har kyl i stallet. Men det är aldrig nåt problem att börja om.

Det kan hända att min häst inte behöver det heller, men jag tycker inte det skadar och hon är fin i pälsen och huden. Hon får lätt värmeknutor på ryggen men har inte haft problem med det under pälssättningen i höst så kanske inbillar jag mig att det haft effekt? Det lär blir tydligare i vår då hon är mer känslig för fällning än sättning.

Jag har smulat ner det i den blöta maten precis innan jag ställt in det i boxen till ponnyn. Han äter upp maten på max 10 minuter (hälften hamnar väl på golvet och en tredjedel i pälsen under ganascherna men ändå..) och jag inbillar mig iaf att det inte hinner jäsa så mycket i kallt vatten på 10 minuter. :)

Jag ger honom 1 pkt, då han inte får i sig så mycket utav maten efter att sparkat och vält hinken + doppat hela huvudet i sörjan. Han är en shettis på kanske 170kg.

Varmblodet får ett halvt paket om dagen i förebyggande syfte, blöter upp kvällskraften och blandar ner jästen precis innan fodring, kräsen så det måste blandas ordentlugt.

Araben med tjorvmage får ett halvt paket som bas och ett helt vid typ foderbyten och när gräset börjar ploppa upp. Smular över maten, inte så kinkig;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama