Bakjäst vs Yea-sacc, vad är bäst?

Centaur

Trådstartare
Är det någon som har gett båda bakjäst och yea-sacc (till samma häst)?
Vad fungerar bäst?

Sv: Bakjäst vs Yea-sacc, vad är bäst?

det är, om jag fattat saken rätt, två olika stammar av samma jästsvamp (Saccharomyces cerevisiae] och det sägs att den ena av dem har bättre effekt än den andra.

Sv: Bakjäst vs Yea-sacc, vad är bäst?

Jag har gett min häst som har väldigt känslig mage bakjäst i många år och hon höll sig oftast någorlunda på det. Hon hade bajsvatten ibland om hon hade ätit något annat än sitt vanliga foder som typ de första grässtråna på våren, några äpplen, morötter, klöver eller om vi bytte hage på sommaren så var hon dålig med bajsvatten i veckor efteråt. Sedan jag började ge yea-sacc har hon peppar peppar aldrig varit dålig i magen så att hon har fått bajsvatten eller diarre. Det märktes inte ens när hon hittade de första grässtråna i år och inte heller de frusna äpplena hon lyckades få tag på i vintras fick hennes mage att balla ur.
Hon har haft en mindre kolik känning men det lyckades jag inte lista ut riktigt vad det kom sig utav. Hon har också blivit mycket finare i kroppen sedan hon började få yea-sacc, det är som om hon kan tillgodogöra sig näringen i fodret på ett helt annat sätt.
Jag anser helt klart att yea-sacc är överlägset bäst men bakjäst är bättre än inget alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama