Bakjäst/foderjäst?

K

Kockan

Om man vill ge jäst för att tillsätta B-vitaminer, vilket är bäst? Bak eller foderjäst?
Endel säger att foderjäst är till för B-vitaminerna och bakjäst endast för att stabilisera en orolig mage. Stämmer det eller är det så att bakjästen fungerar BÅDE som b-tillskott och "magbalans"?
Hur mycket ska man ge av respektive sort per dag? (inte samtidigt alltså utan en av dem.)

Sv: Bakjäst/foderjäst?

Jag VET inte men tror att ska du ge bakjäst för b-vitaminerna får du nog ge väldigt mycket.

Vad gäller bakjäst brukar man säga att ett fjärdedels paket räcker. Det gör ingen skada att ge mer.

Foderjäst ger åtminstone jag cirka två och en halv deciliter per häst uppdelat på två givor.

Misstänkte att bakjästen mest var för magens skull.
Har alltid tyckt det varit så dyrt med B-vitamin på flaska (har flera hästar), men såg nu att EMIN har en variant som inte alls var så dyr! Ska kankse slå till på den annars. Har även jag gett foderjäst förut, men kom inte ihåg hur mycket jag gav.

Måste bara fråga (jag är inte speciellt bra på det här med tillskott...): Bakjäst, menar ni alltså sån man bakar med? Ylva säger en fjärdedels påse, antar isf att det handlar om torrjäst. Men skulle det lugna oroliga magar? Borde det inte vara tvärtom, det blir väl en massa gaser av jäst... eller tänker jag helt fel? :D

Nej, jag menar ett vanligt femtio grams jästpaket. Och jo, det lugnar en del oroliga magar. Jäser gör det alltid i hästmagen så det lär inte vara någon fara.

Jag ger min haflinger 1/4 paket/dag och min shettis 1/2 paket/dag. Båda är väldigt fina i magen nu, och det är skönt när det handlar om hästar med fång :crazy:. Shettisen brukar alltid vara halvkass i magen annars (halvlöst bajs som luktar ILLA), men med bakjäst fungerar allt fint :)! Rena mirakelmedlet :)!

Måste bara fråga (jag är inte speciellt bra på det här med tillskott...): Bakjäst, menar ni alltså sån man bakar med? Ylva säger en fjärdedels påse, antar isf att det handlar om torrjäst. Men skulle det lugna oroliga magar? Borde det inte vara tvärtom, det blir väl en massa gaser av jäst... eller tänker jag helt fel? :D

Inte torrjäst utan färsk.

Exakt hur mycket b-vitamin det finns i bakjäst vet jag inte ens om det finns någon analys på.
Jag har provat mej fram.
Mina hästar får en fjärde dels paket/dag normalt och vid fällning ett halvt paket/dag, skulle jag märka av någon grinighet så ökar jag till ett paket om dagen.

Fördelen är ju priset och att man får allt i ett, det är enkelt att ge och hur många kolik anfall som har uteblivit vill jag inte ens spekulera i.

Jag fick rådet att ge bakjäst från en veterinär när min förra häst fick återkommande gaskoliker, jag gav då redan foderjäst men det hade ingen verkan alls på magen, jag hade också provat en hel del andra mag-tarm preparat utan framgång.
När hon började få bakjäst försvann kolikerna (förmodligen hörde kolikerna ihop med hennes övriga sjukdomar som till slut ledde till att hon inte kunde leva längre) det var egentligen de enda symptom som gick att åtgärda.

Sedan dess har jag gett mina hästar bakjäst, när jag köpte min nuvarande häst hade hon problem med regnskållor och magen var inte i något superskick.
Trots att hon då bytte miljö och foder rakt av så blev hon väldigt snabbt mycket bättre.

*kl*

Är det dem här små gula jästpaketen vi pratar om? För söt eller sur deg? Finns det inte 2 olika? Har noll koll som kanske märks :p

Fast det spelar ingen roll för hästen om man ger torr eller färsk men det är ju betydligt billigare med färsk.

Mig veterligt har inget av försöken i i forskningen gjorts med torrjäst utan endast med färsk bakjäst. Har du någon källa till att torrjäst skulle fungera på samma sätt?

Vad jag förstår så har man vid forskning kommit fram till att man inte kan tillföra b-vitamin via munnen. Men om man har rätt balans i magen så producerar magen b-vitaminer..... Om jag förstog det rätt?!
Så visst kan man ge jäst, men då för att få ordning på tarmfloran...

Mig veterligt har inget av försöken i i forskningen gjorts med torrjäst utan endast med färsk bakjäst. Har du någon källa till att torrjäst skulle fungera på samma sätt?

Nej det har jag inte, jag tog för givet att eftersom det är exakt samma sak, bara att det ena är torkat, så borde det fungera på samma sätt.
(Sedan kan man ju fundera på varför man skulle välja ett så pass mycket dyrare alternativ som torrjäst ändå är.)

Tror också att torrjäst funkar precis likadana. Det måste ju finnas levande jästsvampar i det också för annars skulle väl inte degen jäsa?

Misstänkte att bakjästen mest var för magens skull.
Har alltid tyckt det varit så dyrt med B-vitamin på flaska (har flera hästar), men såg nu att EMIN har en variant som inte alls var så dyr! Ska kankse slå till på den annars. Har även jag gett foderjäst förut, men kom inte ihåg hur mycket jag gav.

När du jämför priser på B-vitamin, har du tänkt på att jämföra hur mycket B-vitamin du får, inte bara literpriset? Det kan skilja väldigt mycket på innehållet! Det billigaste literpriset är inte alltid det billigaste per/mg b-vitamin, dessutom finns det ju flera olika b-vitaminer och en del b-vitaminpreparat innehåller kanske inte ens just den typen man vill ha. Vad jag fått lära mig så är pantotensyran den viktigaste b-vitaminen vid pälsfällning! En häst som äter mycket grovfoder och är bra i magen producerar oftast de b-vitaminer den behöver själv.

Jag tittade på priser för några år sedan och då blev Lactamins billigast!

Nej det har jag inte, jag tog för givet att eftersom det är exakt samma sak, bara att det ena är torkat, så borde det fungera på samma sätt.
(Sedan kan man ju fundera på varför man skulle välja ett så pass mycket dyrare alternativ som torrjäst ändå är.)

Jag skulle inte automatiskt dra den slutsatsen innan den är "bevisad". Det vore ju tokigt om det senare visar sig att torrjästen inte har den önskvärda effekten på grund av en mindre halt av aktiva bakterier eller liknande.

Så jag rekommenderar färsk bakjäst tills liknande forskning gjorts på torrjäst.

Tror också att torrjäst funkar precis likadana. Det måste ju finnas levande jästsvampar i det också för annars skulle väl inte degen jäsa?

Bakar du bullar?
Jag tror inte torrjäst fungerar lika bra.
Vid bakning med färsk jäst skall degvätskan vara 37 grader för att jäsningsprocessen ska komma igång. Den tempen ligger nära hästens magtemperatur.
Vid bakning med torrjäst skall degvätskan vara 45-50 grader för att jäsningsprocessen ska komma igång. Den tempen har inte hästens mage.
Alltså lär inte jäsningen fungera då.
Upptaget av B-vit kan ju däremot fungera, vad vet jag?

MVH Bullbakande Lundsbo

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 081
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag tycker hur mycket jag än söker så får jag inte fram det jag söker :P Frågorna Hur mycket bakjäst ska man ge? 1 per dag mer mindre...
2
Svar
29
· Visningar
2 998
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 528
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka