Bakjäst/foderjäst?

Sv: Bakjäst/foderjäst?

Bakar du bullar?
Jag tror inte torrjäst fungerar lika bra.
Vid bakning med färsk jäst skall degvätskan vara 37 grader för att jäsningsprocessen ska komma igång. Den tempen ligger nära hästens magtemperatur.
Vid bakning med torrjäst skall degvätskan vara 45-50 grader för att jäsningsprocessen ska komma igång. Den tempen har inte hästens mage.
Alltså lär inte jäsningen fungera då.
Upptaget av B-vit kan ju däremot fungera, vad vet jag?

MVH Bullbakande Lundsbo

Ditt resonemang förutsätter att jästsvampen medverkar till ngn form av jäsning i tarmen. Jag undrar om det verkligen är så?

Nej, såvitt jag förstår är det inte en jäsningsprocess man är ute efter. Det är jästsvampar och de är ju givetvis lika levande i både bak- och torrjäst. Annars hade inte någon process kunnat starta oavsett värmen på vattnet.

Jag kan inte förstå varför man skulle rekommendera någon att använda torrjäst (dyrare) istället för färsk bakjäst då forskningen är gjord på färsk bakjäst.
Det går inte att "anta" att de fungerar på precis likadant sätt (är torrjäst lika sockertolerant som färsk bakjäst etc.?)

Torrjäst är färskt komprimerade jäst som har pressat och torkat tills vattenhalten är bara ca 8% vilket gör att jästen vilande. Granulatet bara bli aktiva igen när det blandas med en varm vätska. Utan att veta exakt hur processen går till i tarmen (även jag är tveksam till jäsning) kan i alla fall inte jag helt säkert garantera att svampen "lever" och därför kan göra någon påverkan.

Senast ändrad:

Vad jag vet är det väl ingen som har rekommenderat torrjäst. Diskussionen handlade väl i så fall om ifall det har samma funktion eller ej.

Utdrag ur Vår kokbok

"Både färsk jäst och torrjäst består av levande jästsvampar. De ombildar socker till kolsyra som höjer degen och till aromämnen som ger god smak. Är degen osötad bryter jästen först ned mjölets stärkelse till socker. Med lite socker eller sirap i degen jäser den snabbare utan att brödet blir sött."

kl..

kan man skada tarmfloran på något som om man ger bakjäst?
tex att kroppen tillslut inte klara sig utan?

När någon hävdar att

Fast det spelar ingen roll för hästen om man ger torr eller färsk men det är ju betydligt billigare med färsk.

anser jag att det är en rekommendation att amn lika gärna kan använda torrjäst.
Notera dock att inläggskrivaren senare förklarat att det är något hon tror så den diskussionen är överspelad.

Man kan (i min värld) inte göra det förrän det finns forskningsresultat som visar samma reaktion på hästen med torrjäst som med bakjäst.
Däremot kan man självklart skriva att man tror, eller antar men det är inte ett bevisat fakta. Det vore ju ytterst tragiskt om någon använde torrjäst i tron att det ger samma resultat som med färsk jäst och sedan stämmer det inte.
Speciellt olyckligt om det är en fånghäst som man vill hjälpa igenom ett foderbyte.

Senast ändrad:

Utdrag ur Vår kokbok

"Både färsk jäst och torrjäst består av levande jästsvampar. De ombildar socker till kolsyra som höjer degen och till aromämnen som ger god smak. Är degen osötad bryter jästen först ned mjölets stärkelse till socker. Med lite socker eller sirap i degen jäser den snabbare utan att brödet blir sött."

Det är ingen som hävdat att de olika jästerna inte skulle innehålla samma sak. De behöver dock olika temperatur för att bli aktiva, den ena (färsk bakjäst) vid kroppstemperatur, den andra betydligt högre.

Inte vad jag vet. Däremot vet jag att många använder bakjäst "stötvis" i några veckor, d.v.s. ifråga om foderbyten, om man märkt att hästen är dålig i magen eller liknande. Jag känner dock till de som alltid ger lite bakjäst oavsett om det är foderbyten på gång eller ej.

Det är dock en för liten referensgrupp för att säga något säkert och jag tror inte att det finns någon vidare forskning på det.

Nej, inte riktigt, däremot hävdade du att den torra jästen kanske inte skulle innehålla samma mängd aktiva svampar vilket den gör.

Men jag har ändå tänkt vidare och funderar nu på om det inte är just processen man är efter. Bakjästen livnär sig ju på socker. Fruktaner består vad jag förstått av långa kedjor av en viss sorts socker. Förmodligen är det så att jästen äter upp fruktanet och andra sockerarter och försvinner ut genom avföringen. Och om jästen kräver en viss temperatur för att kunna fungera, kan det ju inte fungera utan att kroppen kommer upp i denna temperatur. I torrjästens fall en betydligt högre temperatur än färskjästen.

Jag använder inte jäst alls, för min fångis reagerar emot jäst och får mer diarré. Lucern och bakjäst var en riktig killer för honom. Men skulle jag använda mig av jäst skulle det vara färskjäst. Vilket jag också gjorde under den tid jag gav honom det.

Nej, inte riktigt, däremot hävdade du att den torra jästen kanske inte skulle innehålla samma mängd aktiva svampar vilket den gör.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med "Nej, inte riktigt".
Jag hävdar ingenting, det är bara en misstanke jag har eftersom den färska jästen och torrjästen behöver olika tempratur för att aktiveras. Innan forskningen sagt sitt så hjälps det inte vad man tror eller antar utan man får gå på de forskningsresultat som finns och den är på färsk bakjäst.

Men jag har ändå tänkt vidare och funderar nu på om det inte är just processen man är efter. Bakjästen livnär sig ju på socker. Fruktaner består vad jag förstått av långa kedjor av en viss sorts socker. Förmodligen är det så att jästen äter upp fruktanet och andra sockerarter och försvinner ut genom avföringen. Och om jästen kräver en viss temperatur för att kunna fungera, kan det ju inte fungera utan att kroppen kommer upp i denna temperatur. I torrjästens fall en betydligt högre temperatur än färskjästen.

Jag använder inte jäst alls, för min fångis reagerar emot jäst och får mer diarré. Lucern och bakjäst var en riktig killer för honom. Men skulle jag använda mig av jäst skulle det vara färskjäst. Vilket jag också gjorde under den tid jag gav honom det.

Där tänker vi helt lika. ;)

Jag använder inte jäst alls, för min fångis reagerar emot jäst och får mer diarré. Lucern och bakjäst var en riktig killer för honom.

Det visar ju bara att det inte finns några "regler" alls vid fång :crazy:! Min shettis (fånghäst) mår jättebra på någon deciliter uppblötta lucernpellets blandat med bakjäst (färsk). Hon har LÄTT för att bli dålig i magen, men efter ett par dagar med jäst mår hennes mage mycket, mycket bättre.

bettysmatte - fånghatare :mad::devil:

Det är väl det som är det riktigt besvärliga med fång. Det verkar finnas en väldig massa variationer på vad hästarna tål. Och om man tänker på hur länge forskningen pågått så förstår man ju att det är så. För ett fullständigt entydigt svar finns väl inte vad jag förstått.

Ännu en fånghatare.:cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 081
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag tycker hur mycket jag än söker så får jag inte fram det jag söker :P Frågorna Hur mycket bakjäst ska man ge? 1 per dag mer mindre...
2
Svar
29
· Visningar
2 998
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 528
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka