Bakjäst/foderjäst?

Fossing

Trådstartare
Har hört av många att bakjäst ska vara bättre än foderjäst för hästar som är lite i obalans i magen. Varför är det så? Finns det någon grund för påståendet?

Och sen, om man ger jäst, bör man ge det blött eller torrt?

Sv: Bakjäst/foderjäst?

Det ska vara levande jäst om man är ute efter den gynnsamma effekten på livet i grovtarmen. Det är en färskvara. Det som kallas foderjäst är i regel död jäst.
Men om du hittar foderjäst som färskvara där det anges att det finns levande kulturer är det jämförbart. Själv har jag dock inte sett ngn sådan produkt.
Du kan ge det på det sätt som din häst föredrar. De flesta smular nog bara över 10 gram om dagen över maten (=22 öre)HH

Aha! :idea: Där ser man!
Bara tänkte, jag ger för det mesta blöt havre, börjar inte jästen jäsa om den ligger i blöt tex över natten? :crazy:

Det är väl B-vitaminerna mest? Eller har jag fel nu :p

Men måste du lägga i jästen på kvällen?
Jag gav mina hästar jäst nu i samband med introducering av nytt hösilage. Till att börja med rörde jag ut jästen i vatten innan jag hällde den över maten, men sen testade jag med att bara smula sönder jästen över fodret strax innan utfodring och det gick också bra. Det verkar som om hästarna tycker att jäst smakar gott :cool:

Immer

Hur blir det ingetligen i magen? Äter jag ojästa bullar går jag och rapar jäst hela dagen och kan inte påstå att magen mår bättre av det?

Hästar har vissserligen inte samma slags mage som oss men har de bakjäst naturligt i tarmen?

Har någon förklaring till varför bakjäst är bra för magen?

Hur det funkar i hästen är inte kartlagt. Hos människa är det visat att om man intar en viss jäststam hämmas tillväxten av vissa sjukdomsalstrande bakterier i tjocktarmen och goda bakterier får mer plats. Vidare att effekten av bakteriegifter i tarmen minskar. Hos råttor har man sett att en jäststam sätter igång utsöndring av immunämnen (IgA) i tarmslemhinan.

Om du äter ren jäst märker du inte av ngn jäsningsprocess i magen. HH

Jag morgonfodrar inte själv varje dag, så ibland blir det svårt att lägga i jästen direkt innan.
Men nu får han lite på kvällen i den torra havren istället. Får se hur det går! :) Om det hjälper nåt!
Rent ät-mässigt är det absolut inga problem, den här herren kastar i sig allt han kommer över, jäst är troligtvis inget undantag :D

De flesta smular nog bara över 10 gram om dagen över maten (=22 öre)HH

Jag har hittills gett pållarna ett halvt paket jäst per dag och giva (kvällen). Dock inte varje dag. Är detta lagom eller för mycket - någon som vet hur många gram ett paket är på??

Bör man ge jäst dagligen eller har det en gynnsam effekt även om man ger med ett par dagars mellanrum, dvs. några gånger i veckan?

Mvh Tessan

Jag har hittills gett pållarna ett halvt paket jäst per dag och giva (kvällen). Dock inte varje dag. Är detta lagom eller för mycket - någon som vet hur många gram ett paket är på??

Bör man ge jäst dagligen eller har det en gynnsam effekt även om man ger med ett par dagars mellanrum, dvs. några gånger i veckan?

Mvh Tessan

Ett paket är 50 gram så då ger du ganska mkt mer än 10 gram.
Jag antar att det är bäst att ge dem varje dag men är ej helt säker.

Ok.. men är rekommendationen verkligen bara 10 g/dag?? Var hittar man info om detta, eller har HH här på forumet rekommenderat det? *nyfiken* Ser att hon har skrivit i denna tråden, men bara att de flesta ger 10 gram7dag.. det betyder ju inte att det är den rätta, bästa givan :smirk:

Mvh tessan

Jag har varit med här på forumet i snart ett år och under den tiden har jag insett att det som HH skriver kan man rätta sig efter. Hon har skrivit att det har räckt med 10 gram för att få effekt av jästen.

jag ger också ett halvt paket, eftersom jag har två hästar så är det smidigast så.. så slipper man tänka på att jästen blir dålig.

har inte märkt några dåliga saker med att ge dubbel dos. men nu har jag stora hästar på 600 och 700 kg, kanske lite annorlunda om man har en liten ponny..

Jag har faktiskt gett mina lite olika. jag har antagit att det inte gör så mkt om de får lite mer ngn gång. Ibland har de fått ett halvt paket var men oftast ett kvarts paket. Det är två ponnyer en B och en stor C.

Om jag förstått Helena rätt skriver hon att 10 gr per dag ger effekt. Vi hade en veterinär som sa att ger du mer har du större effekt. Om det är rätt vet jag inte.

För övrigt tror jag man ska tänka på att vara försiktig. framför allt för fånghästar när man sätter in jäst i början. Våra hästar blev lösa i magen direkt. Såg sedan att Strajder skrev någonstans att även jästen är ett foderbyte och så är det ju. Tänkte inte på det!

Det är klart att man ska vara försiktig med olika foder. Det är mest när jag inbillar mig att fånghästen har utsatts för ngt som ev kan påverka henne negativt, ex några frusna grässtrån som jag ger dem mer jäst. Sedan undrar jag ändå hur mkt 10 gram extra jäst kan påverka det. Men jag vet inte-

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka