bakifrån och fram?

F

FannyHallberg

Hej!
Någon som kan förklara i "stora drag" hur man rider en häst bakifrån och fram.?

Om det finns olika sätt och hur man ev. gör på olika hästar.

Tacksam för svar!:banana:

Kram / FannyHallberg
 
Sv: bakifrån och fram?

I stora drag menar man att man påverkar hästens form och rörelser via bakbenen istället för via munnen.

Alltså, istället för att först bromsa hästen in i en form med tyglarna och sedan driva igång bakbenen för att hästen "tappar fart", så använder man sits och skänkel för att få hästens bakben aktiverade först, och använder bara tygeln för att reglera framtill vid behov.

I stora drag...:angel:
 
Sv: bakifrån och fram?

okej, och hur får man hästen att göra det?
Finns det olika sätt, och gör man olika på olika hästar mm?
 
Sv: bakifrån och fram?

Precis som pinky skrev.;) Man driver helt enkelt. Man rider framåt, och ber hästen kliva på med bakbenen, och sedan kan man be hästen bromsa upp sin framdel och på så sätt komma under sig med baken. Pinky förklarade ganska bra tycker jag allt.:)

Det är inte mer komplicerat än så. Man ska inte sitta och lirka och såga och joxa med händerna, utan bara erbjuda ett mjukt stöd och sedan fokusera på vad hästen gör med resten av kroppen, framför allt då bakändan.;) Hur man gör på olika hästar är omöjligt att säga. Det handlar om att tajma rätt och känna hur man får just den hästen engagerad. Men börja inte såga och fokusera på huvud-hals, för det funkar inte i längden och underlättar varken för hästen eller för dig.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp