Bakgjord ?

Sv: Bakgjord ?

Nej, finns bara anledning att göra det om man håller på med roping eller boskap och det gör inte jag.

Jag använder alltid bakgjord numera. Var med om en olycka som hade kunnat förhindrats om jag hade använt den från början, vilket jag tyvärr inte gjorde....

Den ena sadeln har ingen bakgjord så där har jag ju ingen då, den andra har bakgjord men jag använder den inte.... :D

När jag tränar roping eller boskap så använder jag bakgjord och oftast när jag rider ut i skogen. Som att det är en roping sadel jag har och bakgjorden redan sitter på så är det enklast att använda den än att ta av den.

Det är inte enbart vid ridning på boskap man behöver bakgjorden. Jag anser att det är beroende av vad man har för rigging på sin sadel. Nu för tiden spelar det ju oftast ingen roll vilken gren vi rider, de flesta har olika sadlar och alla de har sitt sadelgjordsfäste på olika sätt.
rigging-positions.jpg

De sadlar som har sin rigging i fullposition anser jag är i behov av bakgjord. Fästet är så långt fram och om ryttaren, av någon anledning, hamnar framåt, liggandes över hornet, då kommer sadeln ställa sig på högkant.
Jag har själv sett det, i det fallet var det en häst som bockade och ryttaren hamnade i den position jag nyss nämnde, när ryttaren sedan var i den positionen, så fortsatte hästen att bocka och ryttaren hade ingen chans att återfå balansen, hon ramlade av framför hästen.

Sedan kan man ju tänka sig vilket scenarion man vill, ex man rider i skogen, i nedförsbacke, hästen snubblar och hamnar på knä, man själv hamnar ju förstås över halsen etc etc...

Vad hände då?

Jag red en unghäst som började bocka, varpå sadeln ställde sig på högkant, hela bakdelen lättade alltså från hästens rygg. Jag föll av och landade på huvudet vilket höll på att kosta mig livet. Så sadlar som är gjorda för att ha bakgjord = bakgjord på för min del.

Men bakgjorden är väl mest gjord för att om man har lassot och ska hålla emot så ska inte sadlen ställa sig på högkant?

Men en del av er anser asså att man ska ha det i alla fall?

Jo, det har en funktion då. Förr hade jag både brösta och bakgjord men det har inte blivit av att jag hängt på de grejorna nu. Känns inte som att dom behövs...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 609
Senast: Nepenthe
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Bubbles
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 939
Senast: Seabaz
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 560
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18