Bakgjord, bu eller bä?

salladfinger

Trådstartare
Hur många av er använder bakgjord på era sadlar? varför?

har haft bomlös liten kuddsadel på min häst medans hon musklat på sig och har därför inte satt mig in i westernsadelns alla utformingar och tillbehör..

men nu har jag gått och beställt mig en kort westernsadel med läderbom (allround typ), och bad då att få med en bakgjord i samma läder som sadeln, kom sedan att fundera på om det är nödvändigt med bakgjord?
tänker främst att det kanske är bra att ha vid t.ex klättring odyl så att inte sadeln "flappar" ?
eller är det bara ett fulknep för illasittande sadlar?:crazy:

hjälp mig hära, varför bakgjord?

Sv: Bakgjord, bu eller bä?

Sadeln ska inte flappa alls.... inte ens vid klattring.

Men en bakgjord ar att rekommendera att anvanda vid roping, men aven som du sager, vid ridning over tuff terrang (branta kullar o sadar tillsammans med en rejal brosta).

Vi har det alltid pa har, men det ar for att de flesta gangerna vi rider sa ar det boskap och rep inblandat och aven om jag inte kastar lasso sa ar min hast makens backup hast och utrustas for det.

Den gor ingen nytta om den glappar som man garna ser i sverige... nu ska den inte dras at HART men den ska ligga an. Risken med en glappande bakgjord ar att hasten Kan fa in en hov dar om den kickar upp mot magen.

Sa.. nej det ar inget fulknep for daligt sittande sadlar, det tillhor roping/working cowboy utrustningen :)

En bakgjord tillhör utrustningen på en ranch eller ropingsadel och är en absolut nödvändighet på dessa.
Jag, som inte är i närheten av dessa grenar :angel: använder ändå bakgjord när jag rider in unghästar, eftersom den håller sadeln på plats om hästen skulle bralla loss.

På en sadel utan riktig bom känns det dock rätt onödigt eftersom avsaknaden av bom ändå gör sadeln helt obrukbar för det en ranch, cowhorse eller ropingsadel är avsedd för :cool:

Nej som Bew säger, en sadel ska inte "flappa" vare sig med eller utan bakgjord. Det är dock skillnad vid roping och liknande då det är ordentliga krafter som påverkar hornet/framdelen på sadeln och då är bakgjorden ett måste säkerhetsmässigt. Bakgjorden har ingen påverkad utom precis när den behövs.

En kompis såg min bakgjord och skulle köpa en ,jag frågade om den skulle hålla upp magen då skrattade han besvärat och den blev oköpt.

Har alltid bakgjord på. Varför? Jobbar kor en hel del under större delen av året, och sen orkar jag inte hålla på att ta av den. Den gör ingen skada även när det inte används!

kl* svar

bom är det ju ändå på sadeln, en råhudsförstärkt läderbom blir i princip likvärdig en träbom, ända skillnaden är att den är något formbar efter hästen..

okej, då förstår jag :)
aja, då tar jag med bakgjord iallafall, det finns ju knappast något negativt med den om nu inte hästen tycker att det är pest och pina? :)

Liknande trådar

Western Letar nu efter en westernsadel av lättare modell till min dam, har för tillfället en bomlös, så något åt det bomlösa...
Svar
8
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke

Omröstningar