Bakdels och framdelvändningar

Sv: Bakdels och framdelvändningar

Både och egentligen, men inte så hemskt mycket av rörelserna i sig, utan av att för att få till bra vändningar krävs rätt hjälper, koordination och timing av dig som ryttare, och DET får hästen lösgjord och lydig.

Hur mycket får bak resp framben flytta sig när man gör dessa?

De har också följande funktioner:

Bakdelsvänding lägger över vikt från framdel till bakdel och är förberedande för piruett.

Framdelsvändningen ger eftergift i sidan, minskar motstånd och är förberedande för skänkelvikning.

I en fram - respektive bakdelsvändning enligt skolboken ska fram/bakdelen inte flytta sig alls, de ska trampa runt de inre benet som ska trampa upp och ner på stället. Sen om du menar tävlingsmässigt så är ju alla domare olika hårda...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Lejd
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
654
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka