Bakdelen innanför??

MiniLi

Trådstartare
Idag när jag red så fick jag helt plötsligt jätteproblem med högergaloppen.
Han tjurade ihop och puttade in rumpan. Jag försökte korrigera genom att föra in framdelen men då blev han helt galen och studsade fram med nosen i knät på mig :crazy:
Problemet kommer främst i fattningar, håller jag mig på rakt spår så kan jag korrigera genom att dra tillbaka innerskänkel och svagt flytta in framdelen. Går jag däremot in på volt så går det bra sålänge jag låter honom skjuta ut bogen, stadgar jag upp på ytter så åker rumpan in.
Efter mycketom och men så fick jag honom att galoppera ordentligt även på volt i höger varv men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma igenom det här på längre sikt..

Han har bråkat lite i galoppfattnigarna (högervarv) i ca en vecka, jag hade en tjej ute som provred och efter det har han bråkat. (hon lyckades inte fatta galopp på honom alls..)
Jag har dock kunnat reda ut det, han har bråkat i fattningen men rider jag på framåt så går han jättebra sen.
I onsdags på min hopplektion så fick jag problem även där då han trilskas i högersväng. Bogen ut och får han inte göra så så kommer rumpan in..

Vad ska jag göra??
Någon som har några bra tips?

Ska rida för min tränare imorgon, får se hur han sköter sig då..
Hoppas på att få hjälp därifrån också..

Sv: Bakdelen innanför??

Nånting kan förstås ha hänt med hästen, skadat sej i hagen eller vad som helst. Det låter ju lite problematiskt.:confused:

Men jag funderar på om du blir spänd pga det här och kanske blir stum/stark i vänstersidan. I värsta fall kanske även sitter för mycket åt vänster?
Vad händer om du slappnar av medvetet i vänster sida, mjuknar i den axeln och "går med" lite mer? Fastna inte i en mothållande yttertygel. Man säger ju att tryck skapar mottryck och om du blir stummare pga du väntar problem och kanske fastnar i tygeltaget så svara hästen med att bli styv och ni hamnar i kamp för då kan han inte göra det du begär?
(Samt kolla av att du känner båda sittbenen rakt över hästen. )

antingen så kan du rida med honom lite böjd o flytta ut rumpan- öppna o sen rakrikta, ställa om eller ngt.

Sen är ju förvänd galopp bra för sånt.- väggen rakriktar

Sådär brukar min sköthäst göra ibland. När han gör det så beror det bara på att han är tjurig, jag brukar bara peta lite med spöt på baken och flytta bak innerskänkeln lite och så gör jag flera galoppfattningar till han lägger av. Han brukar ledsna efter ett tag (:

För mig låter det som han är bakom hjälperna, dvs inte går fram riktigt.
Har man inte hästen framför sig hjälper det inte vad man gör.
När han går fram riktigt hade jag fokuserat på att få fatt i yttersidan först.

Nånting kan förstås ha hänt med hästen, skadat sej i hagen eller vad som helst. Det låter ju lite problematiskt.:confused:

Men jag funderar på om du blir spänd pga det här och kanske blir stum/stark i vänstersidan. I värsta fall kanske även sitter för mycket åt vänster?
Vad händer om du slappnar av medvetet i vänster sida, mjuknar i den axeln och "går med" lite mer? Fastna inte i en mothållande yttertygel. Man säger ju att tryck skapar mottryck och om du blir stummare pga du väntar problem och kanske fastnar i tygeltaget så svara hästen med att bli styv och ni hamnar i kamp för då kan han inte göra det du begär?
(Samt kolla av att du känner båda sittbenen rakt över hästen. )

hmm..jo han kan ju ha skadat sig.. men eftersom att det lite har kommit smygande så känns det inte troligt..

Jo jag har också funderat på om det kan bero på mig.. För det första så tror jag att jag lägger på för mycket ytterskänkel i fattningen = han puttar in rumpan. Sen har jag svårt att räta ut när han väl blivit sned..

Det svåraste med den här hästen är att han stressar upp sig så lätt när han inte riktigt förstår - blir helt oridbar..

Jag ska prova det du säger om att slappna av mer i innersidan!

Ska även fråga tränaren imorgon ifall att jag ser sned ut.

Kan tillägga att han har varit sned åt höger men det har blivit tillrättat av kiropraktor.
Kiropraktorn ska komma till stallet igen på måndag men då kan vi tyvärr inte vara med.. Det kanske har gått tillbaka?

Flytta honom sidvärts innan fattningen.
låter oxå som Malin skriver.
Tror att han är lite obstinat.:devil:

Passa ytterskänkeln.

För mig låter det som han är bakom hjälperna, dvs inte går fram riktigt.
Har man inte hästen framför sig hjälper det inte vad man gör.
När han går fram riktigt hade jag fokuserat på att få fatt i yttersidan först.

Du har helt rätt!
I de här situationerna så tjurar han ihop och går emot skänkel!
Hittills hr jag löst det genom att galoppera fram ordentligt för att få bjudning och sedan samla ihop. Men det verkar inte hjälpa..
När han är framme har jag inga problem att få fatt på ytter..

Men jag vet inte vad som är bästa sättet - ska jag fortsätta som förut, ignorera och rida fram för att sedan kunna ta tillbaka eller ska jag göra ngt annat?

Flytta honom sidvärts innan fattningen.
låter oxå som Malin skriver.
Tror att han är lite obstinat.:devil:

Passa ytterskänkeln.

Flytta sidled är bra, idag hjälpte det inte men kanske för att han var lite uppstressad. Ska försöka gå den vägen från början!
Det bästa måste vara att hitta ett sätt då jag aldrig kommer till de här situationerna då jag har svårt att "vinna".
Ska som sagt prova med sidförande innan..

Oh ja, han kan vara väldigt obstinat när han sätter den sidan till :devil:
som tur är så händer det inte så ofta.. :angel:

Nej inte innersidan utan ytter om det handlar om höger galopp:idea:

Du blir ev för stum/stark (på fel sätt) i yttersidan så att han inte kan forma sej riktigt o ställa höger. Han drar istället emot och försvarar se med att köra ut bogen/in baken.

Alltså bara en tanke i o med du säger att det är just i fattningen o höger galopp. Men det kan ju vara något hos honom som smugit på också.

Sådär brukar min sköthäst göra ibland. När han gör det så beror det bara på att han är tjurig, jag brukar bara peta lite med spöt på baken och flytta bak innerskänkeln lite och så gör jag flera galoppfattningar till han lägger av. Han brukar ledsna efter ett tag (:

Petar jag med spöet när han redan är sur så sparkar han bakut - så det funkar inte..

Nej inte innersidan utan ytter om det handlar om höger galopp:idea:

Du blir ev för stum/stark (på fel sätt) i yttersidan så att han inte kan forma sej riktigt o ställa höger. Han drar istället emot och försvarar se med att köra ut bogen/in baken.

Alltså bara en tanke i o med du säger att det är just i fattningen o höger galopp. Men det kan ju vara något hos honom som smugit på också.

Jaha ytter.. :idea:
Ska tänka på det!

Han kanske skadat sig i hagen som lett till en lätt låsning som satt sig mer och mer vilekt gör att e tar emot och han blir sur för att han inte är kapabel att göra som du ber honm!?

Han vara Boss!
Rör mig inte!!:devil::rofl:

haha ja..

det är konstigt att en häst som är så snäll i vanliga fall helt plötsligt kan bli en riktig bitch..

(kan förövrigt dra paralleller till hur han beter sig mot andra hästar i hagen - han fjäskar in sig och sen helt plötsligt så kan han bestämma om han vill :o)

Du har helt rätt!
I de här situationerna så tjurar han ihop och går emot skänkel!
Hittills hr jag löst det genom att galoppera fram ordentligt för att få bjudning och sedan samla ihop. Men det verkar inte hjälpa..
När han är framme har jag inga problem att få fatt på ytter..

Men jag vet inte vad som är bästa sättet - ska jag fortsätta som förut, ignorera och rida fram för att sedan kunna ta tillbaka eller ska jag göra ngt annat?

Jag tror inte galoppera framåt ordentligt är lösningen utan att få honom lydig genom att rida många övergångar och tempoväxlingar o kräva svar direkt, samt att rakrikta och känna att han är med.

Men som sagt när just något specielllt kör ihop sej ska man kanske titta på om du själv börjat göra något skumt också...

Han kanske skadat sig i hagen som lett till en lätt låsning som satt sig mer och mer vilekt gör att e tar emot och han blir sur för att han inte är kapabel att göra som du ber honm!?

Ja det är en möjlighet..
Men med tanke på att den senaste veckan har han gått så fruktansvärt bra, aldrig varit så jämn och fin i kroppen.. förutom just den här lilla egenheten i fattning av höger galopp..
likadant idag så var han väldigt fin i trav och i vänster galopp, även i höger galopp när han äntligen gav med sig och gjorde som matte ville..

Borde jag inte känna av en skada mer?

Jag tror inte galoppera framåt ordentligt är lösningen utan att få honom lydig genom att rida många övergångar och tempoväxlingar o kräva svar direkt, samt att rakrikta och känna att han är med.

Men som sagt när just något specielllt kör ihop sej ska man kanske titta på om du själv börjat göra något skumt också...

Nej, det har ju hjälpt för stunden men nu börjar jag ju känna att han blir värre..
Ja jag får helt enkelt träna lydnad!
Och fundera över min sits dessutom..

Du r själv inte sned i din rygg eller bäcken eller liknande?
Själv gick jag till naprapaten härpomdagen för första gången och jag var tydligen RIKTIGT sned i mitt bäcken åt höger och riktigt mycket låsningar i ländryggen (som jag nu när de är åtgärdat märkt att de har faktiskt hämmsat mina rörelser) har inte ridit än men kan tänka mig att de har påverkat min sits och därmed påverkat min inverkan

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar