Bakbenskontroll

Tonto

Trådstartare
Jag och lillskrället har precis börjat träna bakbenskontroll, men jag tänkte få lite inspiration och höra hur ni tränar era hundar! :)

Alla har ju försökt propsa på mig pallen, men jag hatar den. Och min prick hatar den ännu mer. Så nej.
Vi har kört uteslutande på stolp-metoden. Och får vääääldigt mycket kommentarer om våran perfekta bakdelskontroll. Så det går utan pall också ;) Däremot är nog pallen ett väldigt bra hjälpmedel om man känner att det funkar bra.

Utöver just den biten har jag lärt mina hundar backa på kommando, mycket cavaletti, balansgång osv.

Det är pallen vi håller på med nu. Jag är inte helt förtjust, men ska ge den en chans. Ska läsa på om stolp-metoden. ;)

Klossträning (jag gillar den!)
Träna backa

Sen lite högre nivå:
Vacker tass även med baktassarna
Backa runt mig
Backa upp på låda
Alla tassar i /på låda

Balansträning ger ju kroppskontroll överlag.

Vill du träna bakbenkontroll av någon särskild anledning, eller bara allmänt?

Jag tränar med balansbollar/plattor och tasstarget. Mina hundar är redan i grunden väldigt "gymnastiska" och är väl medvetna om sina bakben - så för oss har det inte varit en särskilt big deal. Jag har däremot inte tränat in någon fotposition på det sättet, eftersom de inte behöver gå fot tävlingsmässigt :)

Vill du träna bakbenkontroll av någon särskild anledning, eller bara allmänt?

Jag tränar med balansbollar/plattor och tasstarget. Mina hundar är redan i grunden väldigt "gymnastiska" och är väl medvetna om sina bakben - så för oss har det inte varit en särskilt big deal. Jag har däremot inte tränat in någon fotposition på det sättet, eftersom de inte behöver gå fot tävlingsmässigt :)

För att få en bra fotposition, men även allmänt, han är dock bara 16 veckor nu på onsdag, men vi har börjat smått med det på valpkursen. :)

För att få en bra fotposition, men även allmänt, han är dock bara 16 veckor nu på onsdag, men vi har börjat smått med det på valpkursen. :)

Jag tränar mycket rally med min lilla, han fick gå på planka i stället för pall när han lärde sig sin fotposition. Parkbänk fungerar också bra :)

Alla har ju försökt propsa på mig pallen, men jag hatar den. Och min prick hatar den ännu mer. Så nej.
Vi har kört uteslutande på stolp-metoden. Och får vääääldigt mycket kommentarer om våran perfekta bakdelskontroll. Så det går utan pall också ;) Däremot är nog pallen ett väldigt bra hjälpmedel om man känner att det funkar bra.

Utöver just den biten har jag lärt mina hundar backa på kommando, mycket cavaletti, balansgång osv.

Vad är stolpmetoden? :)

Jag använder klossträning, backa, tassar i och på låda, och så vanlig kroppsmedvetenhet och -kontroll i form av pilatesboll, stå på stenar, gå på stockar och agility. Jag lär också hunden från början låsta bakben i skiften till exempel ligg - sitt. Om de lärt sig det som valp har man mycket gratis!

Jag har haft svårt att lära min unga klossen ordentligt, men det finns MÅNGA saken där klossen är väldigt väldigt användbar så jag har kämpat på och nu har han typ/nästan lärt sig vad som är poängen ;)

Sen kan man ju också jobba med planka och att jobba med att backa rakt och att backa upp på saker, men det är ju bakbenskontroll i ett annat syfte.
De olika metoderna fyller lite olika funktion och är bra för olika saker :)

Jag och lillskrället har precis börjat träna bakbenskontroll, men jag tänkte få lite inspiration och höra hur ni tränar era hundar! :)

Lånar din tråd lite.

Jag har börjat köra klossen med herr pudel. Han har greppat att framtassarna ska på klossen. Problemet är att få rörelse på bakbenen, hur tusan gör jag?

Ger godis så fort han börjar flytta lite. Har även problem med att han gärna sätter sig ner O_o

Jag har problem med att min knappt verkar vara medveten om att han har bakben... Han ställer sig helt oförstående till att jag försöker få honom att göra något med bakbenen... Några förslag för att underlätta det?

Tasstarget skulle jag nog börja med i så fall. De flesta hundar tycker att det är rolig träning, det går i regel snabbt att lära in och det är enkelt att ha hög belöningsfrekvens så motivationen hos hunden brukar hålla sig hög :)

@Snurrfian

Lånar din tråd lite.

Jag har börjat köra klossen med herr pudel. Han har greppat att framtassarna ska på klossen. Problemet är att få rörelse på bakbenen, hur tusan gör jag?

Ger godis så fort han börjar flytta lite. Har även problem med att han gärna sätter sig ner O_o

Klicka för minsta rörelse åt sidan. Räcker med att hunden bara lägger vikten lite åt det hållet. Det gäller att ha tid och tålamod och vänta ut rätt beteende. När du sedan belönar med godis efter klicket så placera alltid belöningshanden på motsatt sida av hunden. Vill du alltså att hunden ska lära sig att flytta baktassarna åt höger belönar du alltid med din hand på hundens vänstra sida så att hunden måste böja lite på huvudet och nästan flytta kroppen åt den sidan. På så sätt har hunden en förväntan åt det hållet och förflyttningen av bakbenen kommer snabbare.

Om hunden sätter sig så avbryter du bara övningen och börjar om. Du kan säga typ "oj vad tokigt det blev" och börja om. Till slut lär sig hunden att belöning uteblir om den sätter sig.

Hur lär man in tasstarget?

Enklast och snabbast för de flesta hundar med klicker. Klicka för minsta intresse av targeten. En blick räcker gott och väl i början. Sedan utökar man. Finns jättemånga filmer på youtube. När hunden sedan kan tasstarget kan den användas till allt möjligt.

Hur lär man in tasstarget?

Enklast:
Klicker och någon form av targetplatta.
Musmatta, telefonkatalog, burklock - vad som helst kan fungera, men det är så klart bra om det inte är halkigt eller läskigt. Jag använder glasunderlägg till mina hundar, de får plats i fickan och har bra storlek för en dvärgpinscher :)

OBS! Jag frishejpar inte mina hundar, det tar för lång tid att lära in något då.

Jag gör så här:
Lägger targeten på golvet, visar hunden "Kolla, här ligger något skoj!" och belönar först intresse, sedan när hunden nuddar med en tass, sedan bygger jag på tills jag har en hund som aktivt söker upp targeten och sätter tassen eller tassarna på. Så småningom byter eller flyttar jag targeten för att kunna använda det till olika saker. En del använder postitlappar och lär hunden att tända och släcka lampor med väggkontakten, till exempel. Jag använde target för att lära in "high five!", öppna dörrar och få bättre kontaktfält i agility.

Det är antagligen lättare att lära hunden jobba med framtassarna, men principen är den samma med baktassarna. En del lär sina hundar backa upp mot en vägg eller trappsteg genom att flytta targeten. Bra gympa och hjärngympa ;)

@Kakis har en video någonstans på när hennes hund backar mot en target och sätter baktassarna på den. Hon kanske kan visa den? :up:

Enklast och snabbast för de flesta hundar med klicker. Klicka för minsta intresse av targeten. En blick räcker gott och väl i början. Sedan utökar man. Finns jättemånga filmer på youtube. När hunden sedan kan tasstarget kan den användas till allt möjligt.

Och @Blueberry
Tack! Tyvärr kan jag inte använda klicker (döv hund) men försöker ge godis i rätt ögonblick..

Ska testa lite ikväll! Kan tänka mig att det är betydligt svårare att lära in för baktassarna :D

Och @Blueberry
Tack! Tyvärr kan jag inte använda klicker (döv hund) men försöker ge godis i rätt ögonblick..

Ska testa lite ikväll! Kan tänka mig att det är betydligt svårare att lära in för baktassarna :D

En tanke bara, men du kan inte använda en mindre typ ficklampa som klicker? :)
Så att en "dutt" med ljuset blir belöningsmarkören?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar