Bakbenskontroll

@Kakis har en video någonstans på när hennes hund backar mot en target och sätter baktassarna på den. Hon kanske kan visa den? :up:
Tror detta är ett av Spookies första pass med att backa och kanske 3:e gången han ska sätta alla 4 tassarna på ett lock

Här backar han när han håller på att lära sig mannersmindern

Vad är stolpmetoden? :)

Jag använder klossträning, backa, tassar i och på låda, och så vanlig kroppsmedvetenhet och -kontroll i form av pilatesboll, stå på stenar, gå på stockar och agility. Jag lär också hunden från början låsta bakben i skiften till exempel ligg - sitt. Om de lärt sig det som valp har man mycket gratis!
Vet inte om länken funkar? Skriver från mobilen.. Annars sök på Alba Sand Hellman på Youtube, hon har en film där hon förklarar (den som jag har länkat). Jag har inte använt metoden exakt lika som henne utan bara vid vändningarna osv.

Tack @Blueberry och @Malibu_Stacy backa kan han redan som koncept, det är det där med att koppla ihop att han gjorde något med baktassen som gav godis som inte kopplar för honom... :cautious:

Jag kommer ingen vart med det heller, Monster har ingen aning att han har en bakdel! Han tror oavsett vad som sker att det är något han gjort med framänden som gett ett klick, hur mycket jag än försöker fånga bakbenen så blir det slick, titt åt sidan, steppa med frambenen, nicka, etc. Vid det här laget ser jag det som ett komiskt inslag i vår träning - skam den som ger sig, det kommer inte att gå men vi kan kanske snubbla över något nytt roligt beteende när vi försöker.

Vet inte om länken funkar? Skriver från mobilen.. Annars sök på Alba Sand Hellman på Youtube, hon har en film där hon förklarar (den som jag har länkat). Jag har inte använt metoden exakt lika som henne utan bara vid vändningarna osv.
Är det inte stor risk att man får en hund som lätt fixerar vid ens händer?

Kollat på videon nu! Tror också att det är stor risk för fixering vid händerna. Dessutom mycket svår metod om man har liten hund som jag har eftersom jag måste böja mig så himla mycket.
Men fungerar säkert fint för vissa!

Nja, det vet jag inte. Beror säkert på från hund till hund.

Min tycker snarare att handen utanför huvudet är dökonstigt såvida jag inte har godis i handen. Försöker jag sätta handen utanför hans huvud när vi går så tycker han att det blir obehagligt, så jag har handen mellan mig och hunden. Så min hund har inte alls blivit fixerad vid handen iallafall. Och han fixar positionen och vändningar och allt sånt utmärkt utan stolpe efter bara ha stolpat med godis i typ 2 träningdpass.

Du kan ju kolla på hennes andra filmer. Jag tycker inte hennes hundar är fixerade vid handen iallafall.

Kollat på videon nu! Tror också att det är stor risk för fixering vid händerna. Dessutom mycket svår metod om man har liten hund som jag har eftersom jag måste böja mig så himla mycket.
Men fungerar säkert fint för vissa!
Ja med små hundar kan det säkert bli knepigt :p ang fixering som sagt så tror jag det beror på från hund till hund, kanske. Det här sättet har funkat skitbra för oss. Han är definitivt inte fixerad av handen.

Använder också stolpmetoden (visste inte ens att det fanns ett namn, vi brukar säga snurren :) ), men har handen närmare benet och lite längre bak. Funkar både till att träna in korrekta svängar och halter. I denna övning ska ju hunden följa handen men när man tar bort godisen och det blir ett moment av det hela så upphör ju hunden såklart att följa handen.

Vi har inte riktigt lyckats med pallen, men provade stolpmetoden idag för första gången och han förstod den mycket bättre!

Okej, så han har fattat att stå på pallen och flytta något steg nu, provade igen efter ett långt uppehåll då han inte fattade någonting. Men han snurrar på ett framben och håller upp det andra för balans. :rofl:

Jag kommer ingen vart med det heller, Monster har ingen aning att han har en bakdel! Han tror oavsett vad som sker att det är något han gjort med framänden som gett ett klick, hur mycket jag än försöker fånga bakbenen så blir det slick, titt åt sidan, steppa med frambenen, nicka, etc. Vid det här laget ser jag det som ett komiskt inslag i vår träning - skam den som ger sig, det kommer inte att gå men vi kan kanske snubbla över något nytt roligt beteende när vi försöker.

Det fungerade bast for Mandy efter att vi tranade att backa uppfor trappor. Nu vet hon precis var hennes bakdel ar ... hon ar dock fortfarande en Rottweiler sa hon har inte alltid klart for sig vara allt annat runt henne ar.:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar